Gå til innhold

Ganske ekstremt, men er forsåvidt enig. Kvinner blir straffet for skade/død påført barnet under svangerskapet.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I teorien enig, men litt for ekstreme straffer kanskje?

Jeg er VELDIG for tvangsavrusing av gravide, enten de er tunge misbrukere eller 'bare' er en del av LAR.

Metadon er faktisk mer skadelig for fosteret enn heroin...!

Synes det norske systemet med avrusning av nyfødte er helt forferdelig! Fy på de mødre som utsetter babyen for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på abort og bevist bedrive handlinger som en vet skader barnet med livsvarige konsekvenser.

Kan ikke sammenlignes engang.

At det er lovlig å skade barnet i magen er helt utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle de straffe blivende mødre for alkohol bruk og røyking burde de være konsekvente og straffe dem som ikke spiser nok fisk eller grønnsaker, de som får unger med ryggmatksbrokk og ikke har tatt folat og de som spiser for mye sukker osv. Det er mye som kan skade ungen men jeg er enig i dagens prinsipp at det er moren som selv kan bestemme over egen kropp selv om hun er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den unnskyldingen som du kommer med, 14:36, er jeg helt uenig i. Det at enkelte ikke har kunnskap/lyst/klarer å spise kun sunn mat under svangerskapet kan ikke sammenlignes med de som bevisst skader babyen sin med dop, røyk, alkohol og andre rusmidler. Dess uten er det vel ikke slik at de som røyker spiser kun riktig og sunn mat heller? De som ruset seg ville nå fått en bra med straff om kostholdet skulle kartlegges i tillegg til rusen/røkingen.

For meg er det så enkelt at når en er gravid har en et annet liv i sine hender. Det skulle bare mangle at vi i Norge ikke reagerte på fyll, røyking og annen rus hos gravide. Det sjokkerer meg at det er lovlig å røyke når en er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da bør vi vel slutte å lage barn av egen vilje, og heller bare lage barn i barnefarmer med perfekte mødre? Eller?

Tragisk. Jada, forstår alt det med rus og svangerskap, men hvem faen er det som må ta seg av handikapede barn som er det av ulike grunner? Mødrene får sin straff, tro meg.... En trenger ikke samfunnet til det. De vil for resten av sine liv, leve med hva de har påført sine barn. Både i form av å ta seg av dem, og se hva de da har gjort med barna.......

Vi nordmenn er blitt så vant med å få tredd lover og regler ned over hodet, at vi ikke lenger forstår.... Vi blir dummere, dess flere regler som kommer......

Jeg har ikke ruset meg på noe som helst i mine svangerskap, men har likevel to barn med vansker. Jeg ser dem, og til og med jeg lurer på hva jeg gjorde galt, siden de må leve med det de gjør.

Hva skal liksom straff hjelpe? Hjelper det et barn som allerede har problemer? Eller skulle vi heller tenke hjelp? Til mor og barn?

Dere har faktisk ikke peiling på dette temaet(lovmessig sett), og jeg er glad for at dere ikke egentlig har noe dere skulle sagt ang lovverk. Dette er bare enda et taperforslag til lovverk som ikke vil gjøre noe godt for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* må bare rette litt på nn 12:41. Vet du forskjell på bevisst og bevist? Tydeligvis ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ærlig talt. At hun må sone en livstidsdom fordi hun spontanaborterte er helt drøyt. At hun er rusavhengig er en sykdom hun trenger hjelp til, å dømme henne for drap fordi hun utsatte kroppen sin for det kroppen var avhengig av fordrer ikke til en dom på drap.

Og det helt uten at jeg mener det er helt greit å ruse seg når man er gravid. Men å si at f.eks. en røyker da skulle fått en livstidsdom om hun hadde en SA da, hvordan bevise at det var røykingen som var årsaken?

Jeg har ei venninne som aldri har røkt, da hun fødte sistemann var han grå, morkaken var full av svulster og den var grodd inn i livmorhalsveggen, den var grå og stygg. Jordmora sa at hadde det ikke vært for at hun visste hun ikke røkte ville røyken fått skylda for dette.

Det vil da videre si at slike ting kan skje med en røyker også, men at det ikke nødvendigvis har med røyken å gjøre. Videre kan også en kvinne spontanabortere uten at det har med kokainet å gjøre - fordi det går uten også. Man må kunne legge fra skikkelige bevis om at det var det som var årsaken til spontanaborten uten tvil før man tar fra et menneske resten av deres liv. Og det er rett og slett ikke mulig, ei heller rettferdig.

Joda, skjønner du nå vil snakke om rettferdigheten til det ufødte liv, men aborter er lov - hva med de rettighetene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. hvem skal bestemme hva som er alvorlig nok og ikke da??

kanskje jeg skulle fått straff for at jeg spiste salami og spekemat under

graviditeten også.. :P hmmm..

nei det blir for dumt..

tvangsavrusning for narkomane gravide: JAAA!!!

men ellers er jeg ikke så forbanna hysterisk altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første må folk slutte å snakke om narkomani og alkoholisme som sykdommer! Det er selvpåførte avhengigheter folk har tatt et valg å starte med!

Babyer kan ikke velge selv, men jeg er ganske sikker på at de hadde valgt en rusfri mamma. Og da er det faktisk lov å tvangsavruse gravide.

Dere mener Staten har rett til å styre permisjoner og annet. Men der er faktisk lover og regler som gir anledning til å sperre folk inne til graviditeten er over.

Det at noen får syke barn selv om de ikke har gjort noe feil i graviditeten kommer alltid til å skje, men de føder ikke barn med abstinenser som må avruses etter fødselen!

Og i tillegg blir det feil å kalle det spontanabort når babyen faktisk sannsynligvis ville overlevd en fødsel, uke 33 og 36, men døde pga mors idiotiske oppførsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man skal straffes hvis man gjør noe som kan skade barnet man har i magen. Synes det skal være forbudt å drikke alkohol eller røyke når man er gravid. Man vet hvor skadelig det kan være for fosteret. Allikevel er det noen som gjør det. Da kan de jo ikke ta vare på barnet sitt. Har studert psykologi og husker godt foreleseren i utviklingspsykologi som advarte alle oss jenter: "Husk jenter; Ikke en dråpe alkohol i svangerskapet! Ikke en dråpe!" Den dråpen kan nemlig prege et barn negativt resten av livet. Å spise litt salami kan selvsagt ikke sammenlignes med røyking og alkoholinntak eller annet alvorlig. Jeg synes kvinnene i artikkelen absolutt bør straffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører dere bil? MED sele på, som gravide?

Vet dere hvor farlig det er å i hele tatt kjøre bil, og ikke minst med sele, dersom det skjer en ulykke og dere er gravide?

Dette bør faktisk ikke gravide få lov til.

Og gravide bør heller ikke få lov å kjøpe spekemat. Kanskje forbud og straff kan hjelpe?

En bør egentlig ikke heller ha lov til å bevege seg ut på glatta om vinteren, for et fall KAN faktisk føre til morkakeløsning.

Hvor langt skal vi dra dette?

forstår godt det med rus, men fader meg... De aller fleste forstår faktisk at de er gravide, og prøver så godt de kan og klarer. Og de må selv leve med hva de har gjort, i form av å måtte ta seg av et evt skadet barn......

Da bør en heller gå etter unge jenter som "bare skal ha den siste festen", når de har funnet ut at de er gravide..... Her er også et tema....

Jeg tror dere bør forstå mer om hva straff fører til. Straffer dere barna deres? Om ikke, så hvorfor ikke om det fører til total endring til det positive? Ingen mennesker gjør sitt beste pga straffesanksjoner. Vi er faktisk laget slik at ros og støtte er vår beste medspiller i å gjøre ting best mulig....... Vi ønsker ros, ikke ris....

Du "psykologistudenten" - vet du ikke mer? Tror neppe det var høyt nivå du "studerte" på.... (jeg har selv eksamen i psykologi, dersom vi skal sammenligne her ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En må ikke dra det lenger enn at rusmidler som alkohol, tobakk og narkotika bør være ulovlig. Det blir for dumt å skulle sammenligne å kjøre blodårene til et foster full av skadelig nikotin med bilkjøring. Hører det utroligste fra de som desperat prøver å forsvare rusingen sin i svangerskapet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke ruset meg i mine svangerskap, selv om du ser ut til å tro noe annet.

Dette blir bare for dumt. En kan faktisk sånn risikomessig sett, sammenligne mye rart.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har man i det heletatt noen håndfaste beviser på at selve nikotinen er skadelig da?? nope..

det er jo ingen tvil om at røyking er skadelig.. men det er faktisk ikke nikotinen det er snakk om..

men at narkomane eller alvorlig alkoliserte burde få noen form for behandlig og oppfølging er jeg enig i..

å dra det lenger enn det blir for drøyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye forskning som viser at røyking er skadelig ja. Det var på sytti-tallet en kunne bruke den unnskyldningen. Og hvis vi ikke hadde det, ville ikke sunt vett halt over til den antagelsen av at det var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Enig med Pila.

I det øyeblikk man begynner å anse et ufødt foster som en egen juridisk person, umuliggjør man all abort, for eksempel, og man kan i teorien straffe ALLE som gjennomgår en spontanabort, selv dem som ønsker barn og ikke ønsket spontanaborten, for da tillater man at enhver gravid kvinnes livsstil, kosthold, trening, atferd og jobbhverdag kan settes under granskning.

Og hvem har ikke en eller annen bagatell i sin hverdag som kan være ugunstig? Skal en frisør få fortsette å jobbe i sv.skapet, for eksempel? Fullt av kjemikalier, og mye ståing i jobben, ikke bra. En yrkessjåfør kan komme ut for en ulykke og skade fosteret, ikke bra. En lærer kan oppleve stress, eller en førskolelærer løfter for tungt etc.

I teorien kan da "alle" som mister et foster være forbryter. Det er overgrep mot kvinnene, mener jeg, og en absurd tankegang. Så lenge alkohol og tobakk er lovlig å selge, kan de ikke være forbudte for kun gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting om man tar abort.. men spontan abort.. om man ruser seg på noen som helst måte så er det ikke sikkert man vet man er gravid en gang og om man ikke vet om man er gravid så kan man ikke vite om man skader et ufødt barn...

Tar man abort så tar man bevisst livet av et ufødt barn/foster så vil da si det er mer kriminelt enn om man ruser seg uten at man vet at man er gravid og det forårsaker en spontan abort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig i at et fornuftig kosthold og en sunn livsstil bør opprettholdes så lenge man ikke bare handler på sine egne vegne, men jeg syns likevel at rettsikkerheten vi har bør tas i vare slik at man ikke dømmes uten bevis.

I denne spesifikke saken og i andre lignende saker så kan man ikke bevise noe årsaksforhold, og det er dermed ikke grunn for å dømme noen. I tillegg bør man fokusere på dette som et samfunnsproblem og ikke dytte ansvaret på individer som åpenbart har behov for hjelp og støtte i forkant heller enn fordømmelse i etterkant.

Jeg vil dessuten minne alle foreldre om at langt flere barn dør i veiulykker. Dette er noe å tenke på neste gang du setter deg inn i bilen på vei til barnehagen. Ta bussen eller en sykkel neste gang, så minsker sjansen for at ditt eller barnas liv ryker med neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, folk trenger ikke slutte å omtale avhengighet som en sykdom. Faktisk bør du begynne å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette skal ikke innføres, hva med de som må gå på livsviktige medisiner?

Enkelte typer medisiner som epelepsi medisin for eksempel, kan skade barn. Skal de straffes?

Hvis barnet mitt er "skadd" når det kommer, skal jeg straffes for at jeg fikk medisin i mitt svangerskap? Ulempene var større enn faren for ungen i svangerskap (stress og stor mangel på hvile og søvn)

Latterlig at noen i det hele tatt er for dette, man kan nemlig ikke fastslå hva som forårsaker hva hele tiden. Den enkleste løsningen er som dere bruker: Røyk, ulovelige stoffer og alkohol.

Jeg er forresten røykfri, og hadde ei fyllakule i svangerskapet (kvelden før testen ble tatt, og testen ble tatt pga manglende mens og fyllasjuka fra helvette). Sett meg i fengsel hvis det har skjedd noe med ungen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de går på medisiner som kan skade barnet får de enten la vær og bære frem barn eller adoptere. Maken til egoisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...