Gå til innhold

baby på to mnd vil ikke sove på kvelden og tidlig natt..noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår lille snuppe på to mnd vil ikke sove på kveldstid. Vi begynner å bli noe utslitt av å aldri ha en time for oss selv og å ikke få sove før midt på natta.

Hun har tidligere sovet greit til tross for ofte mating på natt som er naturlig.før sloknet hun bare hun fikk mat uansett når på døgnet men nå er hun naturligvis mer våken siden hun er eldre. Vi kunne ha henne i vuggen i stua, eller i sofaen eller på oss sovende på kvelden men våken for mat selvfølgelig. for å ta henne ned på soverommet når vi la oss og hun sov videre i egen seng. leggerutiner stresser vi ikke med siden hun er så liten. men så begynte hun å våkne på vei ned på soverommet og holdt det gående utover natten. derfor tenkte vi at hun kanskje burde legges tidlig i egen seng på soverommet for å slippe å våkne når vi går ned. det funket i to netter. men nå har hun det vi har tolket som våkeperioder på kvelden, at hun har"dag" på kvelden og vi har slete med å få henne til å sove. nylig har vi tenkt tanken på at hun er overtrøtt og har prøvd å legge henne på soverommet tidligere, ned til 19-20 tiden. hun er kjempetrøtt og sovner på skuldra vår men med en gang hun legges i sengen våkner hun og stresser/lys våken. av og til får vi henne til å sove videre i sengen med å vugge på sengen(som begynner å bli rekkalaus) og smokk. men våkner og våkner igjen hele kvelden og er helt hysterisk. tidigst tar hun natt kl 02-03

hun kan også virke overtrøtt på dagtid og må hjelpes, bysses i søvn. Vet at søvn avler søvn så har vært mer opptatt av å gi henne mer ro til dagblund og være hjemme og ikke dra så mye ut med henne.men hun våkner hyppig da og.

så har vi tenkt at vi ikke kan bysse henne i søvn hele tiden slik at hun ikke lærer seg å sovne i egen seng. og lurt på hvordan vi kan gjøre det? gråtekurer har vi ingen sans for når hun er så liten.

Det viktigste er at hun får til å sove på kveld/natt for hennes egen del så hun ikke blir så utslitt.

hjelp????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem her, gjorde alt mulig for å få ham til å sove, og var helt utslitt da han endelig ga seg sånn i to tiden.. masse nattlige trilleturer, byssing trøste og bære. Etter min erfaring trenger dere ikke bekymre dere om å skjemme bort barnet nå så tidlig. Vi var også litt bekymret for dette, men det gikk seg til av seg selv. Er det byssing og bæring som skal til, så gjør det. Barn kommer ofte ikke inn i et ordentlig søvnmønster før de er 3 mnd, da de begynner å produsere søvnhormoner.

Min begynte da å ville sove i 7-8 tiden og sov mye bedre gjennom natten, helt av seg selv.

Vårt beste triks var å få ham skikkelig mett, og dette funker fortsatt, han er nå 6 mnd. Begynte å pumpe melk på formiddagen og gi dette på ekstra på flaske på kvelden. (far gir, så blir hun ikke vant til flaske fra mor + fin kosestund for far..). Dette gjorde susen for vår baby, i allefall. Etterhvert begynte jeg å gi mme i stedet, for ble så lei av pumpingen..

Gjør fortsatt dette nå, ved første oppvåkning på natten får han pupp først og flaske etterpå - da blir han stappmett og sover godt resten av natten. Mme er jo litt tyngre kost enn morsmelk..

Uansett, det er tidlig ennå, alt går seg til etterhvert, selv om jeg vet det er en fattig trøst kl to på natten når du stirrer inn i babyens vidåpne øyne...

Lykke til

Skrevet

Så hyggelig at du har tatt deg tid til å svare :)

Vi har bestemt oss for å ikke stresse med ting. orker ikke prøve så hardt å få henne til å sove. jeg får heller være våken med henne og sove på formiddagen når hun sover. så går det sikkert seg til..forhåpentligvis når hun er tre mnd. blir godt med en kveld for seg selv en gang i fremtiden ;)

Hun får nan da vi ikke fikk til ammingen og kan gjerne sover 4 timer eller av og til 6 timer i strekk når hun først sovner :)

Skrevet

har dere prøvd å gjøre sengen mindre? jeg har ei jente på 8 uker og hun var på samme måte. Men hun sovner stort sett greit av seg selv i vogna. Noen ganger må jeg hjelpe litt med å dytte på vogna, men ofte kan jeg bare legge henne så sovner hun. Spørs litt på dagsformen.

Vi hadde kjempeproblemer om kvelden/natten, nektet og sove uten byssing/pupp som for øvrig var tom da jeg ikke har nok melk. Og våknet hun og vi ikke lå i senga ved siden av, var det nesten umulig å roe henne. Jeg gjorde sengen mindre ved å knyte sengekanten slik at hun bare fikk ligge på 1/4 av sengen. Og vips sovnet hun stort sett av seg selv når vi la henne i sengen. Hun sover også nesten natten igjennom, våkner ved 5 tiden for mat. Da har siste måltid vært i åtte/ni tiden på kvelden.

Men jeg merker at om hun har fått dårlig søvn på noe vis, eller hun er overtrøtt, må hun hjelpes i søvn, dvs byssing, trille, mat.

Fikk også beskjed av helsesøster om å vekke henne på dagen om hun sover for lenge, slik at hun får de lengere soveperiodene om natten. Det skal ikke gå mer enn 4 timer mellom målidene om dagen.

Tar du henne opp med en gang hun våkner på dagen? Min datter kan gråte i søvne. Jeg sjekker henne, men ser at hun ikke er våken, så da lar jeg henne bare ligge, det er ofte ikke lenge om gangen. Og noen ganger våkner hun, uten å gi lyd fra seg på dagen, jeg tar henne ikke opp, men ser om hun sovner igjen. Sovner hun ikke etter en stund tar jeg henne opp. Som regel sovner hun igjen. Helsesøster har bedt meg om å gjøre dette, da babyer sover veldig lett og våkner mye.

Vet ikke om det kan hjelpe jenta di, men det har hjulpet vår. Lykke til!

Skrevet

Slik har vi det også. Hun er straks 2 mnd gammel og er lys våken på kveldene. Sover ikke så sent, men gjerne ved midtnat og det er litt slitsomt. Hun skal ja ha mye mat på kvelden. Har prøvd å gi henne dette tidligere på kvelden, kan gjerne sovne da, men våkner gjerne igjen etter en halv times tid, prøvd med mer mat da, men sovner ikke. Vi får heller ingentid sammen på kvelden. Når hun endelig sovner går vi også rett til sengs. Hun ligger enda i en kurv som går på hjul og som lett trilles inn på soverommet. Har prøvd ut det meste føler jeg. Men hun er lys våken på kveldene og veldig oppkavet. Men når hun endelig sovner kan hun sove opptil 5-6 timer i strekk for så å få pupp og sove i 3 timer til, ny pupp og nye 3 timer.

Skrevet

Jeg har begynt nå å pakke litt mer rundt henne slik at sengen blir litt lunere, er usikker på om det hjelper. i går kveld sov hun fra kl 01.00 og det var herlig! men hun spiste og spiste hele kvelden(flaske) har kjøpt jyngeknotter til å ha under sengen og jeg tror de gjorde susen i går, et lite dytt på sengen og den jynger.

hun sover aldri lenge om dagen, små blunder maks 30 min til 1 time så det er ikke noe problem, merker hun er mer og mer "lettsovet"

er nok lurt å ikke ta de så fort opp, har også merket at hun ikke er helt våken på natt selv om hun lager lyder.

takk :)

Skrevet

veldig slitsomt å ikke få litt alenetid på kvelden, vi får trøste oss med at det er en periode.

vet ikke om du ammer men hvis du gjør det kan du supplere med en flaske med nan. kan hjelpe.

Skrevet

Hvor kjøper man gyngeknotter?

Skrevet

det viktigste er at du/dere som foreldre også skal være utvilt..

jeg gjorde alt lettvint for meg selv de 3 første mnd, til j følte j hadde litt energi og overskudd. når Tobias var 3 mnd begynte vi med legge rutiner, det funka kjempe fint.. han legger seg kl 19.00 og sover til ca 7.00, i starten våknet han en gang og fikk melk, men når kosten ble tyngere sov han hele natta :)

man får tenke på seg selv i starten også, ikke slit deg ut det merker barnet ditt. du trenger hvile du oxo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...