Gå til innhold

Er jeg en dårlig mamma?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ønsker bare andres synspunkt. Jeg er en alenemor i starten av 20 årene, med et barn på 2 år. MAo fikk jeg barn ganske tidlig, eller relativt tidlig ;) Ingen av mine venninner har barn, så de har jo ikke samme ansvar som meg. Når mine venninner vil finne på ting i helger etc så er gjerne det å gå ut aktuelt, noe jeg synes er artig innimellom siden jeg er mye alene i hverdager med jenta min og ikke har så god tid å treffe mennesker forutenom jobben min. Faren til jenta har ikke stilt opp så mye de siste mnd, så de gangene jeg har hatt fri er det gjerne mine foreldre som har hatt jenta min ( Hun elsker bestemor og bestefar). Har i det siste fått kommentarer fra min mor om nå må det bli slutt på fest og moro, og at barnevernet kommer til å stille opp på døra hvis det skal fortsette sånn her! Jeg er ikke så ofte ute, på det meste har det kanskje skjedd 1-2 ggr hver 8-10 uke. Er det veldig ofte? Skrev på fb en dag; Kanskje man finner på noe med jentene idag og ( var på en fest dagen før når jeg hadde barnevakt av mine foreldre og skulle denne dagen reise bort til venninner en dag og vi hadde planer om kafetur, men ikke drikking) og fikk da en frekk kommentar fra søstra min; Og hvem skal være barnevakt denne gangen? Eller noe lignende. Virker nesten som familien min synes jeg er en uansvarlig dårlig mamma. Jeg går ikke ut hver helg, jeg tar meg av jenta min 7 dager i uken alene, mater henne, skifter bleier, lever og henter i barnehage, koser/klemmer på henne, leser bøker og er som mamma'er flest. Er det da galt å ta seg en fest i ny og ne når man VET at barnet er sammen med noen hun er trygg på? Har ALDRI satt en fremmed barnevakt til å passe henne, kun familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg høres du ikke ut som en dårlig mamma og 1-2 ganger ute er ikke mye i løpet av 2-3 måneder.

Selv om du er mamma så er du fortsatt ung og har lyst på et sosialt liv. Absolutt ikke noe galt det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... hvis man betrakter barnehagen som en barnevakt, passer du ikke jenta di helt selv i ukene.

Ser egentlig ikke noe galt i å ta en kveld ute når barnet likevel sover, og det sitter en barnevakt og ser på TV eller lignende.

 

Men hvis jenta er hos besteforeldrene i lengre tid før og etter nattesøvnen, blir det ganske lang tid totalt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jenta er 1-2 helger hos besteforeldrene iløpet av 2-3 måneder så er ikke det akkurat så veldig mye tid totalt.

Jeg fester så og si aldri, men datteren min er en helg annen hver måned (har helgejobb da) hos mormor og morfar. Koselig det:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje familien din føler du tar det for gitt at de skal stille helgene sine til rådighet for å være barnevakt? Tror heller du burde spørre din mamma hva hun mener med at det må bli slutt på fest og moro, og ikke minst hvorfor hun føler det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns familien din høres ut som noen snerpete idioter.

 

Bare slutt å skrive sånt på FB, eller endre innstilling så ikke søster kan se statusen din, og så skaffer du deg en ansvarlig 17-18-åring som er glad i barn. La ungen bli kjent med barnevakten, og gå ut og hygg deg med god samvittighet, ikke gidd å fortelle foreldrene dine hva du gjør. Du er voksen, barnet ditt har et godt liv og ingen tar skade av at du hygger deg.

 

Kanskje det hadde vært fruktbart å kalle inn eksen din på et foreldresamarbeidsmøte på familieverkontoret? Få i stand en avtale der han binder seg til i alle fall en helg i måneden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes de snakker om mer enn de har med å gjøre. Min datter er så heldig å være i besittelse av en tante og onkel som henter henne da de ønsker å ha samvær med henne, pluss at vi min mamma og mannen min sine foreldre ønsker å ta henne med på campingturer, overnattingsturer ol. Er jeg da dårlig forelder om jeg sender henne bort (sjeldent vi ber om barnevakt da de henter henne kanskje slik at hun er borte 1-3 dager hver mnd.....) Vi sier av og til nei også da vi ønsker at hun skal være hjemme ilag med oss eller at vi har planer å ta henne med på.

Hun har også besteforeldre som ikke bor i nærheten som hun skal være en uke hos i sommer, det gjør meg heller ikke til en dårlig forelder uansett hva jeg skal gjøre... Drikke eller ikke liksom...

 

Dersom du hadde hatt en avtale med faren til barnet om at han skulle ha samvær med barnet annenhver helg, ville du sett barnet ennå mindre og hva du bestemmer å gjøre når du har fri er du gammel nok til å bestemme selv! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye mer barnevakt enn deg,men det er fordi andre spør.Mine barn er hjemme ca 1 helg i mnd.Ellers er de hos besteforeldrene.Fordi besteforeldrene gjerne vil ha dem og spør om de kan få lov. Eldste er 7 år og yngste er 18mnd. De er da borte 1 døgn hver gang og det har vært slik siden de var rundt 8 uker.

Jeg lar barna få lov til å være hos besteforeldrene fordi jeg ser at barna har mye igjen for det.Da kan de bli bortskjemt og få all oppmerksomhet fra voksne mens jeg gjør rent,gjør nødvendige innkjøpt osv.Barna mine har det mye artigere da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spurt dem rett ut hvorfor de mener at det er mye barnevakt med 2 ganger på 3 mnd. Så hadde bedt om en forklaring om hvorfor de mener at det er fare for at bv skal troppe opp på døra. Jeg hadde sagt det i en streng tone til dem og latt det skinne igjennom at jeg ikke syns noe om og bli kalt for dårlig mor og bli truet med bv.

 

Hadde også sagt at jeg ikke krever at de skal sitte barnevakt men at du selvsagt vil at jenta di skal få et godt forhold til besteforeldrene sine.

 

Du kan jo ta det opp med helsestasjonen og høre hva de mener om saken..

 

Far til barnet hadde jeg dratt med på familiekontoret for megling slik at dere kunne fått i gang en samværsavtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye mer barnevakt enn det du har. 80% av gangene er det besteforeldre/tanter som spør om å få passe da men...

 

Jeg har den oppfatningen av at barn har godt av å være med andre enn mammaen hele tiden. Og mammaen har iallefall godt av å være med andre når hun er alenemamma. Du sitter jo faktisk hjemme hver kveld i ukedagene, du kan ikke ta deg en spontan tur på trening en tirsdags kveld f.eks. Syns foreldrene dine og søsteren din bør spare seg for kommentarene. De har nok ikke peiling på hva det innebærer å være alenemamma.

 

Du er heller en bedre mamma om du husker å ta vare på deg selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, oi oi, så sær og rar familien din er da!

 

Jeg er gift og mye eldre enn deg men jeg er nok ute oftere enn deg allikevel :-) Hadde noen reagert hadde jeg blitt sjokkert; jeg tar meg av barna; legger de og kommer hjem før de står opp. Det er som at jeg ikke har vært borte i det hele tatt.

Tror nok det er familien din som har fordommer og ingen andre som bryr seg om dette!

 

KOS deg!! Har selv vært alenemor og vet hvor deilig det er å ha litt fri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar.. Av og til virker det som om familien min mener jeg skal bure meg inne fordi jeg er alenemor, og bare må belage meg på at sånn blir det helt til jeg finner meg en samboer en vakker dag. Kommer til å gå på veggene om jeg skal gå her innafor husets fire vegger dag etter dag og sitte alene og isolert på kveldene og i helgene.

Både min mor og min søster har begge vært alenemødre, så de påstår de vet hva de snakker om. Den lille fritiden jeg har i ny og ne trenger jeg. :) Nå flytter vi snart, så jeg tenker kanskje å finne en fast barnevakt slik at jeg får trent etc på kvelder osv, siden bestemor og bestefar blir litt langt unna! Hilsen HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten, når det gjelder barnefaren er det bestilt time til meglingsavtale i August.. Har igrunn sluttet å belage meg på han siden jeg oppfatter han som veldig barnslig/umoden og lite intr i datteren sin generelt.. Han påstår han skal stille opp mer fra høsten når vi bor nærmere han, så vi får se da. Var faktisk min mor som foreslo for noen mnd siden at de kunne ha vesla en helg i ny og ne siden faren hennes har stilt veldig lite opp. Også HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...