Gå til innhold

Flytende smertestillende (med jordbærsmak) er vel i stedetfor piller, ikke bare et substitutt??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gitt flytende istedetfor piller, men googlet litt og ser at mange gir det i tillegg..

 

Noen som faktisk VET?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At noe er et substitutt betyr at det er i stedet for. Og ja, det stemmer at om man gir flytende smertestillende så vil eventuell annen smertestillende komme på topp av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kun gi korrekt dosering, uavhengig om du gir det som stikkpille, mixtur eller pille! Det er ikke vanskeligere enn å se på pakken. Vanligste å gi er enten Ibux eller paracet. Hvis feks barnet ditt veier 15 kg feks så skal han/hun ha 250 mg paracet iflg pakningen(dette er kun ett eksempel) Hvordan du velger å administrere det er jo akkurat det samme sÅ lenge ungen ikke får i seg MER enn 250mg!

Du kan fint gi 125mg stikkpille og 125mg i mixtur hvis det er det du vil.(selv det er uhyre kronglete) Men dosen må altså ikke overskrides.... Skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter forresten ikke flytende smertestillende med jordbærsmak. Enten så er det feks paracetamol mixtur med jorbærsmak eller noe annet preparat med ett faktisk navn.

Mener ikke være frekk, men hvis man skal gi barna medisiner så bør det være ett minimumskrav at man leser pakningen og forstår doseringene. Og ikke minst bivirkninger og konsekvens av overdosering. Paracet er feks levertoxisk og kan gi irreversible leverskader. For små barn med umodne lever kan for mye paracet gi svært uheldige konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to, selv om dere svarer som om jeg mangler femti øre på ei krone..

 

Jeg vet også at man leser pakningsvedlegget og doserer deretter, er jo det jeg har gjort i alle år. MEN når jeg googlet så fikk jeg opp mange svar hvor folk brukte mikstur som tillegg, at jeg lurte på om det var noe jeg ikke hadde fått meg, hence the question, see?

 

Og ja, jeg vet at denne miksturen har et navn, og at det IKKE er paracet for den smaker skogsbær og det liker ikke frøna lenger, men husket ikke i farta om det var Pinex eller Pamol eller whatever så jeg tenkte at noen visste hvilken jeg mente om jeg i tillegg informerte om smaken - unødvendig kanskje, men dog.

 

Og det ble litt kort i hovedinnlegget for da satt jeg med overtrøtt baby på armen, og spørsmålet gjelder min febersyke og hodepineplagede 3åring som sover i etasjen over.

 

Så det så :P

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt. Paracetamol er virkestoffet i Paracet, Pamol eller Pinex (det er bare merkenavnet, see?)...... Les pakningsvedlegget en gang til kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enkelte har fått beskjed av lege å kombinere paracetamol og ibuprofen. F.eks. hvis feberen ikke vil gå ned. Det kan jo være dette du har lest om? Paracetamol og ibuprofen har samme virkeområde, men stoffene skilles ut på forskjellig måte (hhv. via leveren og nyrene), derfor kan man bruke begge deler uten at kroppen får overdose (selvfølgelig med forsiktighet, og fortrinnsvis etter anbefaling fra lege).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å svare på spørsmålet ditt i stedenfor å krangle, som visstnok andre dibbere kun er ute etter, så er det nok pinex du har ;)

det er den eneste som "er spiselig" her i gården også ;)

 

jeg buker den istedetfor stikkpiller! ikke i tillegg ;)

 

hvis du skulle gitt det i tillegg så blir det det samme som å doble dosen.

 

håper hodepinen gir seg.

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som 15.37 sier så er det nok paracetamol og ibuprofen det er snakk om hvis det er kombinasjoner..

det blir som at vi tar paracet og ibux..

det kan hjelpe bedre å ta en av hver dersom det f.eks er betennelseslignende tilstander. siden paracetamol ikke er betennelesdempende. (noe ibux er)

så på muskelsmerter eller smerter som skyldes øm eller stiv muskulatur er ofte ibux bedre en paracet men kanskje aller best er det i kombinasjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor du spør. Hva er substitutt? Jo, det betyr "i stedet for".... Hva tror du det betyr?

 

En gir da ikke dobbel dose av noe, bare fordi en føler at det er sikrest?

 

Det flytende er bare en annen variant av det faste i denne sammenhengen, så hvorfor gi i tillegg? Ikke alle klarer å svelge piller, noen har stor aversjon mot piller i rumpen. Og da sitter en igjen med flytende, ELLER smeltetabletter under tungen. ELLER sprøyter......

 

En tar ikke alle typer, bare for å være sikker, vet du...... Da blir det fort forgiftning.

 

Husk at 140 mg paracetamol pg kg kroppsvekt kan være dødelig i verste fall. Det gir i beste fall leverskade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! En kan ta normal dose paracetamol I TILLEGG til vanlig dose Ibuprofen. Disse to har ulike virkemåter osv, og en kan bruke dem sammen, uten at det er skadelig. Og da i normaldose for hver enkelt av dem.

 

En del sier at Ibuprofen skal ikke gis til barn under 12 år, men tror dette er gått bort fra nå. Ville likevel sjekket med lege. Ibuprofen skal ikke gis til de med blødningsfare(f eks magesår el. l)

 

Paracetamol og ibuprofen er virkestoffer og ikke merke spesifikt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en substitutt kjære deg ;)

Flytende smertestillende som substitutt for smertestillende i tablettform. Du skal ikke ta både og, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...