Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kor skadeleg er det å gå til tannlege i 1 trimester...har både tatt røntgen og bedøvelse å er visst gravid....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

noen som veit??? angst!!!

Gjest Kira 1+1 underveis ♥
Skrevet

Bedøvelse er ikke skadelig for barnet, så det bør du ikke tenke på.

Når det kommer til røntgen, så anbefales ikke det. Uansett skal det mye til før noe skjer, fordi det er så lite stråling i disse apparatene for tiden. Snakket med en radiograf om det, fordi jeg måtte ta mammografi mens jeg var gravid. Og hun sa at jeg fikk mer stråling av å gå igjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass..... Men når det er sagt, så anbefales det ikke og man bør unngå den strålingen man kan.

Skrevet

Tusen tusen takk for svar! hadde sef ikke tatt røntgen om eg visste eg var gravid..var i uke 4 antakelig... så får krysse fingrer for at det har gått bra!

Skrevet

Har vert hos tannlegen når jeg var syv uker på vei, og tok både røntgen og bedøvelse. Da visste de om at jeg var gravid, og jeg fikk en blykappe (?) på hele overkroppen, og da skulle det visst gå bra..

Skrevet

Som gravid tar man veldig mange forhåndsregler for å unngå skade på forster. Man unngår en del ting som man tror kanskje er farlig- uten at man vet.

Slik er det også med røntgenstråling hos tannlegen. Det er trolig ikke skadelig, men man vet ikke, derfor prøver man å unngå det. I de digitale røntgenbildene som brukes på de fleste tannlegekontor i dag, er det MYE mindre stråling enn det var da det ble brukt vanlige (gammeldagse) fosforplater.

Når det gjelder bedøvelse, er der enkelte bedøvelsesmiddel man unngår når man vet man behandler gravide. Ikke fordi at man vet de er direkte farlige, men igjen- fordi man ikke vet. Det er jo uansett veldig små doser du har fått, så det har helt sikkert ingen negativ innvirkning for deg.

Hilsen tannlegen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...