Gå til innhold

vasker dere virkelig barna deres neden til etter de er 3år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Selv om det ikke er noe problem for din gutt så kan det være andre barn som ikke er like flinke til å gjøre det selv og da må man hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med det?

 

Dattra mi blir 3 om et par mnd.. ser ikke for meg at hun kommer til å vaske seg selv nedentil med det første.. så hun blir ren altså.. får selfølgelig hjelpe til og prøve..

 

Er dette bare for å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat sluttet med det nå, eller for et par uker siden da hun sluttet med nattbleie. Hun er akkurat fylt 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok stor forskjell på våre barn.

Storebror som er nettopp fylt 3 hadde ikke greid å vaske seg ordentlig nedentil selv, eller noe annet sted for den slags skyld.

 

Jeg foretrekker å vaske ham jeg, så vet jeg det blir ordentlig gjort. Han lærer tidsnok å gjøre det selv, tviler på at jeg gjør dette når han er voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget en grense på 3 år? Fra da skal de klare det selv? Og bli rene? Det er dessuten forskjell på en gutt og en jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nei det er ikke for å provosere, men jeg synes mange duller for mye med barna sine, de må lære å være litt selvstendig å.....

 

Hvor gamle er de når dere slutte å tørke etter nr 2 da?

 

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel min jente er 2,5 år, og kan ihvertfall ikke gjøre det ordentlig. Blir like lite ordentlig som om hun skulle pusset tennene alene. Mye mulig hun kan det med 3 års alder men tviler igrunn. Og hvorfor er det et problem at voksne hjelper til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har lært gutten min hvordan man gjør dette lenge, før jeg sluttet med å vaske ordentlig over etter han hadde gjort det.

 

jeg bare synes det er så rart barna i dag bruker bleier så lenge, flaske lenger og smokk osv....

 

hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan barnet ditt lese HI?

Hvis ikke må du få gang på det, så får du overlate hele kveldsstellet alene til barnet.

 

Lenge leve selvstendigheten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er så rart at enkelte har slikt hastverk med at ungene skal bli store og klare alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn klarer seg i det daglige. Jeg vasker 4 åringen nedentil hver kveld da vi også skifter truse. Hun har det "travelt" i hverdangen og det kan fort oppstå rester av uvaskethet.

 

Gjør hun skikkelig nr 2, roper hun på meg og foretrekker en voksen tørker og vasker med våtserviett. Er hun alene, tørker hun så godt hun kan.

 

2 år, virker ungt for meg at barnet faktisk klarer å få til skikkelig tørk, vask evt vurdering av skift av truse + vask av hender. At barnet får det til, tror jeg på. At jeg kunne stole på at barnet gjennomførte gode, riktige og hyigeniske vaner, er jeg ikke like sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det ingen hastverk :)

Gutten vår er 6 år og fortsatt hender det at vi vasker ham nedentil. Stor sett gjør han det selv - dette har jeg faktisk aldri tenkt på.

 

Han tørker ikke seg selv etter do-besøk, han vil ikke rett og slett. DET øver vi på ettersom det er snart skolestart mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke ser problemet, så kan det være at andre lukter det, HI ;)

 

En som er så liten forstår faktisk ikke konseptet "vaske seg". Din er ikke unntak her.

 

Tannleger sier at barn ikke skal pusse tennene selv før de nærmer seg 10 år, og grunnen er faktisk her som med resten - nøyaktighet........

 

LAT, ER DU ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver du å si at barnet ditt er superflink? Kveldsstellet er endel av rutinene i en hektisk hverdag, som vi gjør til en koselig stund. Herrejemini... Jeg blir helt overgitt til tider av folk her inne.

 

Og man skal ikke tvinge barn til å slutte med bleie, dette kan de styre selv. Ikke alle har lukkemuskelen utviklet når de er 1-2 år. Jeg har fått utallige kommentarer fra eldre damer, som lurte på hvorfor snuppa mi gikk med bleie etter fylte 3 år. Barna deres sluttet jo når de var året. Når jeg da stiller motspørsmålet: "Ja, men hadde dere ikke mange uhell, da?", så er det nesten utelukkende betenkende kjerringer som står der.

 

Sier ikke at ingen barn klarer det, men barn er forskjellige. Og det er sånn det er.

 

Men fint for deg, HI! Snart vasker vel ungen din klærne sine selv, også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min begynte ikke å vaske seg nedentil alene før han var rundt 5 år. Han begynte heller ikke å tørke seg ordentlig etter nr. 2 før han var 5 år. Han begynte å dusje uten hjelp da han var 5,5 år.

 

Men alikevel står han opp om morgen og fikser sin egen frokos. Riktignok brødskive eller knekkebrød med pålegg eller frokosblanding med melk i den alderen av 6 år.

 

Så han er nå litt selvstendig da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej! Lille har tatt seg av vasken nedentil siden hun sluttet med bleier som 2åring! Dere som driver å gnur underlivet til unger med såpe, vann og vaskeklut om kvelden og mårran gjør mer skalde enn nytte. La det vær, skyll med varmt vann og kanskje såpe når de dusjer bader. Det holder da i massevis.

 

 

Dere er tydeligvis helt på jordet når det gjelder hygiene av underliv!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på snart 3 1/2 er nå iallefall ikke klar for å ta hånd om sin egen hygiene enda, hverken vask eller tannpuss, eller det å tørke seg etter nr 2. Ærlig talt er det overhodet ikke noe jeg har ressonert over er spesielt sent heller. Tror det er noen, som HI, som har det fryktelig travelt med å se ungene bli store. Tro meg HI, det kommer til å gå fort uansett hvor mye du prøver, og da vil du savne småbarnstiden hvor du fikk lov til å hjelpe til. En 3-åring er da enda veldig liten... og hun skal få slippe å gå rundt å lukte tisslukt bare fordi hun har vært "flink" og stelt seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fjan, 21:38... Og jeg som bruker høyttrykkspyleren med husvask i...

 

Tror du er litt på jordet selv. Underlivet skal vaskes hver dag. Ellers blir det noe som kalles lukt og sårhet. Såpe skal IKKE brukes i underlivet. Men man kan bruke et produkt som er ment for intimvask, eller rett og slett vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, etter de ble tre lar vi de gå halvfulle av bæsj og tiss og gukke nedentil. Og blir de såre får de ordne seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor var det så viktig for deg og se at din lille skulle klare å vaske seg nedentil så tidlig som mulig? Synes du det er ekkelt å gjøre det for barnet? Og siden barnet ditt mestrer dette så godt, og du synes alle andre duller med ungene sine, da må du vel også la henne begynne å pusse sine egne tenner, ellers så forstår jeg ærlig talt ikke tankegangen din. Blir for sært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅÅÅÅ, så flink unge du har. Hva er poenget med dette? Annet enn at du fremstiller deg selv som en egoistisk mor som helst vil slippe å ta ansvar. Hvorfor fikk du barn, om målet er å unngå å gjøre noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...