Magehus Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Jeg er 4+3 nå. Når kan jeg bestille gynekologtime, ultralyd og første svangerskapskontroll? Er sååå spent
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Aller først: Gratulerer med spire Først bør du bestemme deg om du vil ha flest/alle kontroller hos lege eller jordmor. Og den du da velger å ta første svangerskapskontrollen hos, kan du godt ringe til til uka. Da sier du hvor langt du er på vei, at du er førstegangs (hvis du er det?) og at du ønsker å få satt deg opp på en kontroll når det passer. Ofte så er ikke første sv.skapskontroll før man er ca. 12 uker, men er man førstegangs, så kan man godt bli satt opp på kontroll tidligere. Dette fordi man kanskje da sitter med endel spørsmål, og jordmor/lege vil også gi litt informasjon som kan være greit for den gravide å vite fra starten av Så om du ringer til uka, så tenker jeg de setter deg opp på en time som vil passe greit Det er vanlig at man på første sv.skapskontroll også tar en underlivsundersøkelse, så dette trenger du derfor ikke bestille i tillegg. Da tar de også cellevevsprøve, dersom dette ikke er tatt på deg på en stund. Ordinær ultralyd får man tilbud om et sted imellom uke 16 og 19. Om du absolutt ønsker å få tatt ultralyd før den tid, må du ta kontakt med en gynekolog selv, og dette betales i så fall av deg. Er du veldig utålmodig etter å se spiren din, så anbefaler jeg deg i alle fall til å vente med ultralyd til du er minst 7 uker på vei. Dette, for at du skal ha mulighet for å se hjerteaktivitet. Selv var jeg på ul i går (pga blødninger) og var da 11+2. Dette var en veldig fin tid å se babyen på, for nå hadde den en ordentlig babyfasong, og armer og ben som sprella Da jeg var på ul i uke 8 (også pga blødninger) fikk jeg også se hjertet banke, men da var jo babyen så pitteliten og lignet mer på en peanut enn et menneske, hehe. Så det er derfor jeg anbefaler deg å vente lengst mulig med å ta ultralyd, med mindre det er noen helt spesiell grunn for at du ønsker tidlig ultralyd da... Husk forresten å ha med urinprøve med morgenurin til hver svangerskapskontroll Lykke til med spiren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå