Gå til innhold

Hva hadde du ikke klart deg uten av utstyr til babyen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Får ikke helt oversikten her. Vet ikke hva jeg trenger bortsett fra det opplagte;

-vogn

-bilsete

- stellebord

- seng

- Klær

 

Hva mer trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sebamed fet krem til stumpen :)

engangsbleier

kluter til gulp

engangskluter til stellingen

babyolje til bading

voksipose

myggnetting over senga, (henges fra taket over sengehimmelen).

matstol, slik at babyen kan delta på familiens måltider selv om det er så lite at det ikke kan spise der..

tyggeleker, sutta,

fotokamera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gasskluter (f.eks. kjøpt på Name It) som jeg brukte som gulpekluter.

 

Små gasskluter (kjøpt på Princess) som jeg fremdeles bruker når jeg vasker han (12 mnd).

 

Smokker!

 

Brystpumpe.

 

Enkle ammeklær! Husk at ungen sikkert kommer til å gulpe på deg også, så greit med et par ekstra skift........ Opplevde det ofte!

 

Sparkebukser og bodyer. Det er bare tull å knote med tøffe olabukser o.l.

 

Ahh.. Jeg savner å være førstegangsmamma! Det var så koselig å shoppe til babyen! :-)

 

Andre gode tips:

 

http://www.ammetaka.no/Baby/utstyrslista/utstyrslista.php

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke stellebord, om du liker å sitte i indianderstilling på gulvet :) Stellebord er virkelig oppskrytt, og kan sjelden brukes lenge. Har du en balje og en stellematte, så er det nok :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste.. Ikke stellebord. Stelte på kjøkkenbordet, i sofaen eller på gulvet helst. Badebalje, siden jeg ikke hadde stellebord med badedings på. Bilsete, ja nødvendig! Vogn, ja, men hadde en gammel en. Seng, ja, men hadde babyene i dobbeltsenga de første mnd, egen dyne viktig!. Klær, ja men ikke så mye som jeg trodde.

 

Bleier

Helseteppe (eller annet mykt teppe til å svøpe rundt nurket)

God krem, babyolje og bodylotion, baby nr 2 hadde veldig tørr hud

Gazbleier til gulping

Smekker, skikkelige gulpebarn..

Tåteflasker, fullammet, men brukte kokt vann når babyen hadde urolig mage

Koseklut.. Av alle ting, men det roet nurkene, ene hadde et gammelt nylonunderskjørt som "kose" fra nyfødt til tre år.

Ammeinnlegg, lakk som bare rakkern..

Smokker, for de som vil bruke det. Hører at man ikke skal det pga at det kan føre til ammeproblemer, men det var absolutt ikke tilfelle hos oss, mer styr med at babyen brukte meg som smokk..

 

Kommer ikke på så veldig mye mer som var heeelt nødvendig fra starten av.

 

Vippestol og bæresele, slik at jeg kunne gjøre nødvendige ting uten en baby på armen hele tiden. Kjekt under julebaksten, baby født i november ville ikke at mor skulle bake pepperkaker på egen hånd..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åja, gazkluter som kan kokevaskes, utrolig mye sennepsaktig bæsj den første tida.

Engangskluter som bare kan kastes, deilig siden man ikke alltid steller hjemme.

Klær: Hadde jenter, men kan ikke si at kjoler ble mye brukt.. Bodyer, strømpebukser og sparkebukser. De fleste pene klærne kunne bare vaskes på 40 grader og fikk flekker som var vanskelig å få bort. (Før Vanish..) Og med så mange skift pr døgn var det greit med noe som var lett og ta av og på. Pysj, prøvde å skille mellom natt og dag, men tror neppe ungen fikk det med seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstefødte er nå 3 år og 4 mnd og henne legger jeg enda på stellebordet og vasker henne nedentil. Så for min del så har jeg fått god bruk for det. Har ei lita på 1 år også, så jeg har ikke beholdt det kun for henne på 3 ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til din egen liste ville jeg hatt en haug med små kluter og store gulpekluter.

 

Butikkene er fortsatt åpne etter du har født, alle har forskjellige barn med forskjellige behov. Du finner ut av det og skaffer underveis. Jeg kjøpte MYE til mitt første barn som alle mente jeg trengte og som mitt barn/jeg ikke trengte.

 

Det er hyggelig å handle litt underveis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye mer. En stumpesalve kanskje? Og gulpekluter, men ikke kjøp i mengder, for kanskje ikke babyen gulper?

Husk at det aller meste kan skaffes etter fødsel, og man trenger ikke barnestol og voksipose enda. Jeg er veldig glad i helsetepper og små pledd, har fire stk, og bruker alle;)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke stellebord til mine heller jeg hadde mate som jeg la på vaskemaskinen når de var små så brukte vi gulvet etter som de ble større. Men om man har plass til det så er sikkert stellebord veldig greit å ha da. alt på en plass og slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ser du får laaange lister her! det er ikke allt som er like nødvendig, men mye er kjekkt å ha, men du trenger ikke handle inn allt før behovet melder seg! :)

 

selv var jeg glad vi hadde:

 

vogn

bilsete

seng

stellekommode med matte (kunne fint vært uten, og stellt på gulvet eller benken på badet uten problemer)

noen håndlkær (er ikke nødvendig å kjøpe nye om dere har noen fra før)

gulpekluter av gas og noen i flanell

smukker!

litt enkle og behaglige klær

 

ellers hadde jeg ikke i begyndelsen som jeg savnet veldig før jeg fikk tak i:

-brystpumpe (skulle gjærne gitt mye for å ha det den lørdagen vi kom hjem fra sykehuset og jeg visste det var først på mandag det var mulig å få tak i.. )

-noen flasker (savnet også dette da den lille slet litt med puppen)

dette er heller ikke nødvendig om dere får til amminga!

 

ellers hadde jeg ikke,

-bæresele

-lekegrind

-vippestol

-voksipose

-100 forskjellige kremer og salver

-babycall

 

og disse tingene ble kjøpt inn etter behov og da visste jeg hva jeg trengte og hva jeg fint kunne klare meg uten.. det er ikke allt du trenger med en gang, og ofte merker du behovet litt etter litt, og har tid til å kjøpe inn etter babyen har kommet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel litt av når på året babyen blir født og hvordan babyen er. Min er født sent om høsten og var et urolig barn som sov lite.

De tingene vi hadde mest nytte av til henne var:

 

-En god bæresele. Fantastisk hjelpemiddel som ble myyyye brukt. Fint å kunne ha armene fri til å gjøre ting som å skrelle poteter, brette klær ol selvom vi bar på snuppa. Hadde en babybjørn først, men fikk vondt i ryggen og nakken av den og gikk over til mei tai som vi brukte veldig mye og lenge.

 

-Gulpekluter, mesoft-kluter og inotyol salve.

 

-En liten sovepose som vi hadde i bilstolen. Tredde selene i den og da kunne vi slippe å kle av og på babyen yttertøy. Utrolig praktisk, bare rett ned i posen, god og varm. Og når det ble varmt i bilen slapp vi å vekke babyen for å kle av, vi bare åpnet glidelåsen på posen og brettet den ut.

 

-Av klær var det bruk for myyyyye mindre enn hva jeg hadde forventet (og handlet). Jeg har samme erfaring som de andre her, kjoler ble lite brukt, selvom det er aldri så søtt. Det samme med kule små dongribukser (stramt og rart på en lubben babykropp). Og hettejakker var også bare tull...

Ullbodyer, strømpebukser og tynne ulldresser/jakker ble mye brukt.

 

-Vogn og bilsete selvfølgelig!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegghengt stellebord. Har et lite toalett, og hengte bare stellebordet over toalettet. Uunnværlig!!

 

Ellers var nesesuger og plasttrekk til termometer ting vi har brukt her i huset. Har hatt masse forkjølelse og feber. Gjerne paracet til den minste, er definitivt en ting du husker hvis du plutselig skulle få bruk for det.

 

Flanellkluter, veldig greie å bruke som gulpekluter. Kjøpte 3 pakker med 6 stykker i på sparkjøp, og hadde ikke en klut for mye.

 

Myggnetting til vogna.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ME i tilfelle du, som meg, ikke klarer å få ut nok melk av jurene... Samt maltekstrakt. Og selvfølgelig flasker, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bleier kan jo være kjekt på de små...? ;-)

Også er det VELDIG greit å huske ting til deg selv; bind, ammeinnlegg og smertestillende (tilfelle du har sting som lugger, etterrier e.l.)

 

 

Ellers hadd jeg ikke gått for mer enn det du allerede har. Du merker tidsnok hva annet du trenger - og tro det eller ei: etter en fødsel HAR butikkene åpent som vanlig, og LIVET GÅR VIDERE!! :-D

(Følte selv at livet stod på vent noen dager etter jeg fødte eldstemann, iallfall..og ble nesten litt skuffet/sjokket (?) over at alle andre fortsatte som om "ingenting hadde skjedd"...)

 

Lykke til med fødselen! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stellebordet er ikke noe man behøver ;) vi bare "måtte" ha det, men bytter på småtten i senga, vogna, soffaen.. Ja, der det passer, er ikke ofte jeg bruker stellebordet hvertfall.

 

-Vogna er god å ha så klart, men man trenger strengttalt ikke sportsdelen til vona, det finnes triller du kan bruke fra 6 mndr.

-Bilsetet er et must så klart

-Klær

-Senga

-Gasskluter

-babyolje til bading

-A-creme er kjempe fin å ha

- her bruker vi zink salve til sår stump, men man finner det som funker til sitt barn når det må testes ut, er ikke alt som funker likt til alle.

- gulpekluter er jo en fordel

- Bæresjalet vårt var et STORT must for meg! Gjør verdagen lettere for de av oss som får en baby som trenger masse nærhet, da får ungen den kontakten den trenger, mens du selv får gjort ting likevel :)

- d-dråper eller tran, kommer ann på hva ungen godtar, prøv tran først!

- Purelan krem til amming! hjelper veldig måt sårhet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte inn ALT de andre her har skrevet, før fødselen! Jeg kjøpte opp alt de har av forskjellige ting på Barnas Hus, Reflex og nettbutikker ol. Syntes det var greit å ha i hus slik at det ikke ble stress etterpå. Det vi kjøpte mere av i ettertid var flasker, mme og pumpe.

Vi har vinterbarn og jeg kjøpte (selvfølgelig...) inn tre (!) bamsedresser, slike tykke med ører, som ikke ble brukt siden vi ikke ville koke barnet heller...

Vi hadde fire forskjellige myggnettinger, senga, vogna, reisesenga og kattenett.

Vi har hatt fire vogner og.... ja det er ikke klokt! =)

Det er morsomt å shoppe, og ingen greide å stoppe meg når jeg argumenterte som best.

Så løp og kjøp! Kos deg på butikken!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere har skrevet at stellebord er unødvendig. Det er jeg uenig i.

Er så mye utrolig kos ved stellingen, en lun og kjent plass for barnet.

Må også si at jeg er såpass overvektig at jeg hadde ikke kunne kommet meg opp igjen fra gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mei-tai, sjal og myggnett til eventuell vogn. Resten har du fått skrevet på de lengste listene jeg har sett.

 

IKKE kjøp noe særlig klær i nyfødt str. Du får sååå mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har stellebord inne på badet vært et must ihvertfall, men man kan tydeligvis venne seg til hva som helst. Den første tiden skiftet jeg bleier overalt, men når ungen blir større er det faktisk ikke så fristende mer...

 

Ellers sprinkelseng, bilstol, vogn, evt. tvillingvogn dersom man får barn med ett års mellomrom... gulpekluter av gaz i fleng, babyolje - og potetmel! :) Man trenger langt mindre klær enn man tror.. Voksiposen var uunnværlig. En form for stellebag var praktisk å ha, der hadde jeg alltid ekstra skift til barna, ekstra bleier, fuktige engangskluter, ammeinnlegg, smokk, etc. Klorhexidin/pyrisept til å rense navlestumpen når man kommer hjem fra sykehuset. Myggnett - i det minste kattenett til vogna....

 

Men jeg hadde kommet langt med bare litt klær, bleier og ei vogn også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trengte vi til den nyfødte (februarbaby):

Gulpekluter!! Gjerne litt tykke med litt størrelse på. Mini gulpa myyye i begynnelsen, så hadde så og si alltid en gulpeklut under hodet hennes. Bruker de som underlag på stellematta også.

Vogn

Bilsete

Stellebord (vanlig kommode med stellepute på)

Badebalje

Seng: planen var at mini skulle sove der fra dag 1, men endte omm med å samsove de første 2 månedene

Klær : body og sparkebukser/sparkedrakter gikk det mest i her. Ull er gull!! Utenpådress og lue.

Bleier

Smokk + smokkesnor

Ulltepper

Vaskekluter

Våtservietter til når man er ute

 

Dette fikk vi bruk for litt senere:

Babycall når vi begynte å legge henne før vi la oss selv

Koseklut: etter hun fikk den da hun var 2 mnd har den vært helt uunnværlig, er minst like viktig som smokken.

Lekegrind

Lekematte/teppe til gulvet

Leker/babygym

Flasker: selv om du ammer er det greit at baby lærer å ta flaske så du slipper å være tilgjengelig 24/7. Dessuten kan det bli nødvendig med mer enn pupp, og da er det greit at babyen tar flaske fra før av. (Vær forberedt på at babyen ikke tar alle flasker, vi prøvde 5 forskjellige før vi fant en hun villa ha)

Sovepose: mini sparker av seg dyna

 

Tror det var det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...