Gå til innhold

Dere som har flere barn, tillater dere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

at barna kommer med negative kommentarer som har en tendens til å spre seg i søskenflokken?

F.eks: Når midterste har fått velge film, sier eldste KJEDELIG!

Eller til måltider når et av barna kommenterer: Jeg liker ikke kaviar og leverpostei, mens lillesøster på 2 år spiser kaviar og leverpostei med glede.

Eller at de eldste kommenterer at XXX er jo bare 4 år, og forstår ingen ting av lege star wars?

 

Må innrømme at dette er negative kommentarer som irriterer meg enormt, men det har vist seg vanskelig å få bukt med det. Overser dere slike kommentarer, eller snakker dere til barna hver gang det skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overser nok mye. De må jo få ha forskjellige meninger. Tror ikke slikt er så enkelt å få bukt med heller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste min må gå fra bordet når der er fisk i en eller annen form. Han klarer det bare ikke, og har vært sånn siden fødsel. Yngste ELSKER fisk, og kunne spist det til alle måltider ;) Og det på tross av at eldste har uttrykt sin forakt i så sterk grad ;)

 

La barna si hva de liker eller ikke, men på en noenlunde høflig måte. Mennesker er ulike, og liker ulike ting :)

 

Så jeg ville vel heller gått inn for å omformulere. Ikke nekte, men bare lære barna nye og bedre måter å si hva de liker eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg bør nok bli mye bedre på å overse. Men de yngste ser veldig opp til de eldste, og dermed blir kostholdet til de yngste begrenset av at de eldre ikke liker ditt og datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :)

Jeg snakker til barna hver gang jeg hører det, men kommer litt an på hva det gjelder også. De må jo få lov til å være uenige, men om det f.eks blir nesten mobbing, da sier jeg ifra. Litt sånn ædda bædda, du leker med babyleker (sagt av 5åringen til 3åringen)

Ang mat har spesielt eldstemann en tendens til å si æsj, eller jeg liker ikke.... og da vil plutselig ikke de minste ha det heller.. Så da får hun "blikket"/ the evil eye fra meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må gjerne komme med sine synspunkter, men har som en fast regel at de velger sine ord med omhu.. Fungerer fint =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat så må de gjerne si at de ikke liker det eller at de ikke vil ha, men å utdype det med "æsj!" "bæsj-mat", "ekkelt" osv. er ikke lov hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, om jeg skulle prøve å kvitte meg med slike utsagn hadde jeg ikke gjort annet enn å krangle med dem.

Første eksemplet ditt med kjedelig, hadde jeg bare svart at da kan jo du heller finne på noe annet, dere må bytte på å velge film. De andre synes kanskje de filmene du velger er kjedelige.

Eksempel 2 hadde jeg svart noe slik som: ja, det vet jeg, men jeg vil heller vite hva du liker!

det tredje eksemplet ville jeg vel ha sagt noe som at ja, det skjønte ikke du heller noe av da du var 4 år...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ALLTID tak i det og sier dette godtar jeg ikke, men de er 4 og 7 og i skikkelig fnisetrassemorsom alder, men jeg gir meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er små har de rett på egne meninger og få uttrykke dem.

 

Så er det en som ikke liker filmen sier jeg bare: "Det er greit, men det var XXX sin tur til å velge, du får velge neste gang".

 

Er det en som ikke liker noe den andre liker: "Men da er det fint at du har ost (f.eks) som du liker så godt".

 

Hvis en i de andres øyne er for liten: "Men da er det viktig at vi hjelper XXX og forklarer det han ikke skjønner".

 

Osv.

 

Å nekte dem å kommentere er bare som å kaste bensin på bålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det har med kostholdet å gjøre, ville jeg nok tatt det opp, sagt at det er greit at xxx ikke liker dette, men istedenfor å si det, så kan h*n heller bare spørre om å få noe annet på brødskiva ol. Kanskje du da slipper at matvanene "smitter" til yngre barn?

Her velges kampene med omhu, når det kommer til filmvalg ol, så sier jeg bare "det er din tur neste gang, men denne har xxx valgt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...