Gå til innhold

Lus :/


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hjelp... Tror jenta mi har fått lus... Hvordan sjekker jeg det for å vite sikkert om det er det det er? Og hva gjør jeg så? ÆSJ!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kjemmer håret godt med lusekam (fåes på apoteket) og ser om det bor litt rare smådyr inni der. Så dynker du håret i lusemiddel (også på apotek). Så kokvasker du sengetøy, legger pute/dyne i fryser (sammen med kosedyr o.l) i 2 døgn. Du må også "luse" de andre barna/det andre barnet hvis du har flere, og du må sjekke deg selv og evnt mannen. HVis dere også har, så kokvaske sengetøy, fryse dyner/puter og hele regla for alle. Det er bruksanvisning på lusemiddelet og gode råd å fåes på apoteket.

 

Og det er ikke æsj med lus, det bare er ;) Og alle får lus en gang eller 20 i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også lus i hus..... ett helt klassetrinn hadde fått det, alle jentene og nesten alle guttene.... fysj og fy!!

 

Jenter får det fortere/oftere enn gutter, fordi de som regel har lengre og til tider tykkere hår!

 

Jeg mener jeg fant ei lus.... dro å kjøpte Linicin shampo på apoteket, da de var utsolgt for det "harde" midlet. Etter mye lesing på nett, så skal denne shampoen være veldig effektiv mot lus, å det beste er at det kun skal sitte i håret i 10 min. Kjøp deg også en god luskam!

 

Feilen som jeg gjorde, var at jeg kammet alltid håret når det var nyvasket og vått. Dette sto det som anbefaling på en av sidene, men det kan være vanskelig å få tak i eggene da, iallefall se de. Eggene er bitte små, kanskje bare en millimeter og blank/hvit. Ofte kan en se en sort prikk inni. Jeg har nå gått over håret hennes i to dager når det har vært tørt, å har funnet lusegg. Det blir nå snart to uker siden vi fikk høre om dette lusangrepet å satte igang med behandlingen. Det er heller ikke skadelig at resten av familien tar denne shampoen selv om det ikke er påvist lus. Det andre midlet skal en imidlertid ikke ta om en ikke har fått lus.

 

Jeg vasket alle dyner og puter på 60 grader og tromlet etterpå. Sengetøy likeså. Jeg kastet alt av børster, hårpynt osv,, men de fleste fryser det. Hadde alle jakker og pynteskjerf i fryseren før jeg vasket de på 40, går ikke med 60 på de vi har.

 

Har kammet og vasket håret hver dag nå i snart to uker, å den stakkar jenta mi har virkelig fått satt tålmodigheten på prøve, for lusesjekk tar lang tid!!

Eggene er som lim på hårstrået, å jeg får de ikke ut med luskammen, men må rett og slett dra de ut med fingrene.

 

Dette er noe herk og et veldig tidkrevende prosjekt, med all rengjøringen som skal til.....

 

Typisk å oppdage det en lørdagskveld når apotekene er stengt....

 

Lykke til med lusjakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gå igjennom håret med lusekam i sterkt lys vel, og så få tak i lusemiddel...!!

ikke annet å gjøre, stakkars du kan ikke la henne gå med den plagen, smittsomt er det og!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kammet håret hennes før hun la seg, ikke luskam, men vanlig kam siden det var det jeg hadde... Kom ikke noe på det hvite arket jeg hadde under. Kan ha vært tilfeldig...fant et lite dyr i håret hennes, og det første jeg tenkte var at det var lus... :/ Får få kjøpt en luskam imorgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk lusegg kan være vanskelig å få øye på.... Heldigvis har jenta mi ganske mørkt blondt hår, så bedre da. Hører mødrene i klassen med helt lyshårete jenter synes det er vanskelig å få øye på den lille millimeteren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....Ja vet at de er små og vanskelige å se... Men hvordan konstatere om det er lus ell ikke da? Har skjønt at man ikke skal bruke lusemiddel hvis man ikke har lus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luseggene er bitte bitte små, å sitter som lim på hårstråe. Hvis du får børstet det av med fingeren eller blåst det bort, er det ikke det - evt. flass.

Jeg har god erfaring med Linicin shampo som er skånsom til hår og hodebunn. Samt at det ikke er farlig å ta det selv om en ikke har lus, da det ikke innholder giftige stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har lus, husk å sjekke andre familiemedlemmer. Gi beskjed til barnehage, evt. sfo (nå som skolen er stengt) å den nærmeste omgangskrets (nabobarn som leker mye sammen osv.) Dette er utrolig smittsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...