Fica Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Vi skal til thailand i 3 uker i januar i brylupp til min svoger hvor vi kommer til å tilbringe noen dager under primitive forhold på landsbygda i nordøst thailand. vår nå 6 uker gamle baby vil da være ca 8 mnd og planen er at hun skal være hos min mor mens v i er borte. Og jeg gruer meg så fælt til å være borte fra henne så lenge at jeg nesten vurderer å ta henne med, noe hennes far ikke er enig i i det hele tatt. Vi skal ha med hennes storebror på 5 og kansje han har godt av å få mamma og pappa litt for seg selv også? Jeg trenger desperat litt oppmuntring fra dere mammaer om at jeg gjør det riktige og ikke er en dårlig mamma som reiser fra henne. Det kan jo tross alt være litt farlig for så små barn også..... Hjelp meg, det svir i hjertet mitt! :/
*Lissi* Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Jeg personlig hadde nok ikke klart å være vekke fra babyen in i 3 uker. Men, nå er jeg en skikkelig hønemor, hehe! Skal være borte fra snuppa mi 1 kveld om 2 uker (hun er da 7 mnd.) og kommer til å savne henne masse!
Jojo x3 Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 Jeg kan heller ikke "hjelpe" deg..Jeg var borte i 3 dager en gang(jobb/kurs) fra mellomste da hun var 9mnd, det var laaange dager og du som jeg angret. Du er ingen dårlig mamma hvis du reiser, men hvis tanken allerede nå skremmer deg litt så hadde jeg tenkt meg om og vurdert andre muligheter. Må dere være borte så lenge? Kan dere ha henne med og heller tilbringe kortere tid på landsbygda og lenger tid på litt mer kjente feriesteder?
Lykkemin Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 det hadde jeg aldri verden klart!! jeg hadde tatt sønnen min med, ellers hadde jeg ikke dratt.. var til hs for et par uker siden hvor vi snakket om diverse ting, og hun nevnte at om jeg hadde vært borte fra han i to uker nå så hadde han glemt at jeg var mammaen hans han er nå 8,5 mnd..
Mammahjertet <3 Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 Jeg hadde ikke greid det eller ønsket å greie det på noen måte! Tre uker synes jeg er alt for lenge å være borte fra en så liten baby. En større unge også forsåvidt. Hva med om mannen din drar alene og du er hjemme med ungene? Hvis det er litt primitive forhold der så hadde ikke jeg dratt med en femåring heller. Stol på mammahjertet ditt. I blant har ikke mannfolka snøring om hva som er best for ungene faktisk. De tenker mer på hva DE selv vil og ikke hva som er best for ungene. Snakk med helsestasjonen også for å høre hva de sier der.
Mammahjertet <3 Skrevet 25. juni 2011 #6 Skrevet 25. juni 2011 http://www.babyverden.no/Baby/Lek-og-laring/Slik-utvikles-hukommelsen/
Baby Bliss Skrevet 25. juni 2011 #7 Skrevet 25. juni 2011 Jeg var hos helsesøster igår og hun fortalte at det er i denne alderen (8 mnd) en gjerne hører mødre si "h*n er blitt så voldsom klengete i det siste", og det er visst fordi det er akkurat nå de virkelig knytter seg til én person! Det blir jo ofte mamma´en siden det som oftest er vi som er hjemme i permisjon... Så akkurat den alderen ville jeg ikke vært vekke fra småen i tre uker nei.
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 25. juni 2011 #8 Skrevet 25. juni 2011 Jenta mi er 7,5 mnd nå, og hvis jeg hadde dratt fra henne nå tror jeg det hadde blitt krise for henne. Og det er henne jeg tenker på, hva jeg vil kommer i andre rekke. Hun er VELDIG mammadalt om dagen, ingen andre enn jeg som kan trøste henne (selv om pappaen har hatt henne relativt mye) og hun ser og leter etter meg når hun gråter mens hun bæres og trøstes av pappaen. Hun er helt klart inne i en periode med separasjonsangst og "mammadalting", og jeg tror ikke hun hadde hatt det bra med å være hos noen andre nå i tillegg til at hjertet mitt hadde sprengt av dårlig samvittighet. Når de har separasjonsangst er det også viktig at de blir trygge på at mamma og pappa kommer igjen selv om de går på do. Og det vil man jo ikke få til dersom barnet er i Norge og foreldrene i Thailand. Når det er sagt er jo barn veldig forskjellige, så det kan jo være at barnet ditt utvikler seg annerledes enn mitt. Personlig ville jeg ikke dratt fra henne så lenge, jeg fikk tilbud om 2 dager på spa mens mamma hadde jenta mi og jeg ble helt kvalm av tanken. Tenkter også på ikke å få ammet henne på den tiden - jeg gjør ALT jeg kan for å holde på produksjonen slik at vi kan amme så lenge som mulig fram til 1 år. Men uansett hva alle andre her mener så er det ditt barn og ditt valg, og om du føler deg komfortabel med det syns jeg du skal reise. Dersom du ikke er helt trygg på det, og tror du kommer til å angre eller få dårlig samvittighet når du er der ville jeg nok tenkt meg om enda en gang om det nå egentlig var en så god ide. Det er ikke bare bare å komme seg hjem fra Thailand om du skulle ombestemme deg der borte. Masse lykke til med avgjørelsen!
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 25. juni 2011 #9 Skrevet 25. juni 2011 Ikke kvalm av tanken på spa, altså!
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 25. juni 2011 #10 Skrevet 25. juni 2011 Jeg må nok signere de andre over her, å si at det ville jeg ALDRI ha gjort. Jeg vil sterkt fraråde deg å reise fra han, spesielt mtp. dette med tilknytning. Samtidig så er jeg helt enig med pappan om at det ikke er lurt å ta med en så liten baby til Thailand. Dette har det vært uttalelser om i media i det siste, så små barn har ikke utviklet et godt nok immunforsvar til å takle den baktereiefloraen som er i slike land - og i verste fall kan det få alvorlige konsekvenser. Jeg mener ikke å skremme deg, men mitt råd er å bli hjemme - både du og barnet, og gjerne pappan også om han ikke vil reise alene. Du kan jo søke råd på helsestasjonen, men jeg er rimelig sikker på at både helsesøster og lege vil fraråde både å reise fra ham og å ta ham med. Lykke til med avgjørelsen, og følg mammahjertet ditt! Tror ikke du kommer til å angre om du blir hjemme;)
Et lite nurk Skrevet 25. juni 2011 #11 Skrevet 25. juni 2011 Huff, jeg ble helt kvalm av det innlegget her, du kan jo ikke seriøst vurdere à dra fra babyen din i 3 uker!! Babyens trygghet og tilknytning til deg kommer vel først? bli hjemme eller ta med ungen! herreminjøsses!
Miona Skrevet 25. juni 2011 #12 Skrevet 25. juni 2011 Nope, hadde jeg aldri gjort. Hadde ikke vurdert det engang. Det lengste vi har hatt pass til for vår 5 åring er en uke. Vi savnet han noe voldsomt, så er nok i andre enden av skalaen.. (Hatt noen langhelger da, og det har gått fint:)
indigo25 Skrevet 25. juni 2011 #13 Skrevet 25. juni 2011 3 uker er for lenge å være borte fra en 8 mnd baby, det er helt sikkert! hadde aldri klart det og ville vært redd for om gutten min hadde glemt meg. Bli hjemme du:)
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 25. juni 2011 #14 Skrevet 25. juni 2011 Det hadde ikke vært noe problemstilling her i huset, for det hadde vært totalt uaktuelt å reise fra en baby i 3 uker. Enten hadde babyen blitt med, eller så hadde jeg/vi blitt hjemme. Jeg ofrer ikke noe som har med mitt barns ve og vell for et bryllup. Forresten, når man velger å ha et bryllup så langt unna så kan man ikke forvente at alle kommer. Jeg syns oppriktig synd på barnet så blir forlatt på den måten. Hadde det vært tre dager så, njææ, tjaa, tjæææ.. Tre uker - nei!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 25. juni 2011 #15 Skrevet 25. juni 2011 Jeg kunne ALDRI vært borte fra babyen min i 3 uker. Jeg kan ikke komme på en eneste grunn, som kunne vært god nok til at jeg hadde reist fra barnet mitt så lenge. Det måtte i så fall være om jeg lå i koma. 3 uker er fryyyyktelig lenge for et så lite barn. Det er faktisk en risiko for at barnet ikke husker deg som mamma når dere kommer tilbake. Kan ikke skjønne at noen er villig til å risikere det. Jeg hadde ikke engang reist fra (snart) 5 åringen min i 3 uker. Jeg bruker ikke å dømme andre for de valg som de gjør, vi er alle forskjellig og velger ulike ting her i verden. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg finner det noe uansvarlig å reise fra et så lite barn i 3 (TRE!!) uker.
Willy Wonka Skrevet 25. juni 2011 #16 Skrevet 25. juni 2011 Hadde aldri i verden gjort det!! Ta babyen med, ingen problem å ta med baby til Thailand. Jeg kjenner flere som har vært på ferie i Thailand i permisjonstiden når babyen er på alder med din (7-12 mnd). Jeg tror heller ikke du vil få en fin ferie med tanke på at babyenn din er hjemme....3 uker er veldig lang tid.
Løvinna30 Skrevet 26. juni 2011 #17 Skrevet 26. juni 2011 Jeg vet ikke om jeg hadde gjort det.. Men ei venninne av meg tok med typen å dro på ferie, ja det dems jente var 8 mnd.. var borte i 2-3 uker.. gikk veldig bra. Nå skal de på tur igjen... om de skal ha med jentungen vet jeg ikke...
fox`y Skrevet 26. juni 2011 #18 Skrevet 26. juni 2011 Næi d hadde jeg aldrig klart. Hadde heller tatt me meg babyen min eller blitt hjemme. elstemann har vært borte i 5 dager å d syns jeg var nokk, han er 6 år. 4 åringen har kunn vært bort i 2 dager i strekk. Minstepia mi e bare 8 uker men ingen får passe hun på laaaaaang tid. # uker er utrolig lenge syns jeg, uansett hvor gammle de er. Mannen min jobber 5 uker borte, så jeg er nødt til å være tryggheten for barna.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 26. juni 2011 #19 Skrevet 26. juni 2011 Man reiser da ikke fra babyen sin i 3 uker! At du i det hele tatt vurderer det syns jeg er helt sykt!
littlefairy Skrevet 26. juni 2011 #20 Skrevet 26. juni 2011 Syns det var voldsomt til kritikk her nå da... det er jo en grunn til at hun skrev dette innlegget, og som hun sier; mammahjertet verker og det føles ikke riktig... Det er null problem med baby i thailand, har vært der selv når lillegutt var 3mnd og skal igjen når han er 11mnd. Men siden dere skal noen dager til et litt primitivt område så skjønner jeg du er skeptisk! Det er faktisk ikke veldig morsomt når mygg (som kan gi dengufeber)/edderkopper/slanger og ikke minst alt annet som kryper å går er over alt... og en 8mnd gammel baby som kanskje vil putte alt i munn og utforske den minste ting, er heller ikke veldig morsomt hvis man vet hvordan forholdene er i thailand, det er ikke mye renslig. Men når det er sagt! Så lever det faktisk babyer i Thailand også, i beste velgående De jeg kjenner er veldig nøye med f.eks mygg etc når det gjelder barna. De elsker babyer, og alle barn, spesielt utenlandske, så dere kommer til å bli tatt godt vare på!!! Men er det kanskje en mulighet for at din mor kan bli med på reisen, og passe på lillejenta deres de dagene dere skal være akkurat i dette området? Uansett så syns jeg ikke du skal droppe turen, for det er en opplevelse for livet! Ta henne med
Fica Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #21 Skrevet 26. juni 2011 Turen ble bestillt for lenge siden, altså før baby ble født. og billettene kan ikke endres så det blir litt mange penger å kaste ut av vinduet ved å ikke reise, så det eneste alternativet da er å ta henne med. Men skulle hun bli syk av malaria e.l og bli livstruende syk eller det som værre er så kan man angre for at man ikke bare lot henne være trygt hjemme hos min mor. For å sette det litt på spissen så kan man jo si at jeg kan ta henne med og risikere livet hennes eller la henne være borte fra med i nesten 3 uker på et trygt sted. Det er et stort dilemma og det er kun en mor som kan fårstå hvor vanskelig det er å ta en sånn avgjørelse. Jeg skal til helsesøster i morgen, så da legger jeg det frem for henne og hører hva hun mener......
Gjest poäng har fått baby <3 Skrevet 26. juni 2011 #22 Skrevet 26. juni 2011 Tuller du nå? Skal du reise bort fra babyen din i 3 uker for å være med i et bryllup..........? Håper dette er tull. Hvis ikke... les litt om tilknytning og utvikling i 8 måneders alderen. Enten tar du babyen med, eller så blir du hjemme. Har man barn, så har man barn.
Et lite nurk Skrevet 26. juni 2011 #23 Skrevet 26. juni 2011 Det er det dummeste jeg har hørt! Hva med storebror på 5? Risikerer dere da ikke også hans liv? Og 2, vi er mødre vi andre her også, det er jo for søren ikke et vanskelig valg ! Du reiser ikke fra babyen din! SÅ igjen, ta med ungen (og en myggnetting) eller bli hjemme! Ungens velvære er vel mer verdt enn de evt 20000 (eller hva dere nå har betalt) dere taper! Stakkars lille babyen deres!
laroos Skrevet 27. juni 2011 #24 Skrevet 27. juni 2011 Du kan ikke være borte fra et 8 mnd gammelt barn i 3 uker. Avlys turen for din del i alle fall. Penger tapt, javel. Forholdet til barnet er viktigere.
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 27. juni 2011 #25 Skrevet 27. juni 2011 Jeg tenker det samme som Et lite nurk. Nå syns jeg du begynner å finne på unnskyldninger for å rettferdiggjøre det at dere drar fra babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå