Gå til innhold

har et spm til Pila:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ser du har peiling her inne ang besøkshjem/fosterhjem.

Jeg er alene med en 5 åring og vi har det siste året hatt en 2 år gammel gutt til avlastning. Først annenhver helg, og etterhvert hver tredje helg. Han har også vært her litt i uken og ellers ved behov.

 

Vi bor på et lite sted og nå har jeg fått høre at moren har skikkelige problemer og at barnevernet er kommet inn i bildet. Var hun selv som kontaktet barnevernet ang besøkshjem. Slik jeg har forstått infoen er det vist ganske alvorlige saker som nå er kommet frem. Barnet har jo også den siste tiden vært vært hos oss mer etter forespørsel fra moren, og jeg skjønner jo nå i ettertid grunnen.

 

OM det skulle gå slik at barnet må tas ut av hjemmet for en periode, at hun trenger mer avlastning osv kan jeg bli godkjent da? Vi er jo blitt glade i gutten, men jeg har ingen kurs ang å bli f.eks fostermor. Kan jeg som enslig bli dette? Er jo blitt glad i gutten og ønsker ikke enda mer omveltning for han nå:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De bør vurdere deg som fosterhjem, men det er et problem at du er alene. Gi beskjed om at du ønsker å vurderes som f.hj dersom det blir aktuelt. Du må da gå gjennom en godkjenningsprosess, og det kan være at du ikke godkjennes. Strengere for f.hj enn besøkshjem. Jeg har selv vært med på å bruke besøkshjem som plasseringssted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta kontakt med dem på mandag. Barnet er her for 3 helg på rad nå og i tillegg fikk jeg tlf om alt det urovekkende sent igår. Veldig godt å vite at barnet er her for å si det sånn. Han skal også være her til tirsdag:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet man utmerket godt kan bli det selv om man er alene, men det vil bli problematisert i en godkjenning. Et barn med trøblete hjemmeforhold vil dessuten kanskje ha særlige behov. Hvis hi har mulighet og ønsker det, og blir godkjent, så er det supert for dette lille barnet hvis det ikke kan bo hjemme.

 

Første anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre anonym. Så lenge HI allerede har ungen såpass mye, og i tillegg utviser såpass mye omsorg for ham, så har hun god sjanse til å bli godkjent som fostermor. Problematisert blir det nok, men det betyr ikke at det er noe problem. HI, stå på, du kan få kurs etter hvert, og har barnet særlige behov, så stiller BV opp med rådgiving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk alle sammen:) Godt å se der er håp om det skulle gå så langt.

Har jo også en 5 -åring som såklart vil bli preget på noe måte om han skulle forsvinne ut av livet vårt. Mitt eget barn har ingen samvær med sin far så vår "avlastning" har vært å få litt nye impulser fra denne gutten:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle komme til at det ble behov for fosterhjem, så ja - du kan godkjennes. Det er slett ikke gitt at du vil bli det, men man skal i utgangspunktet vurdere personer i barnets nettverk før man leter etter eksterne fosterhjem.

 

Utvidet avlastning på korttidsbasis burde ikke være vanskelig å få til. Det er helt vanlig at man ber besøkshjem ta barn for en lengre periode (type noen uker) ved f.eks foreldre på sykehus eller andre plutselige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...