Gå til innhold

Nattavvenning når dere er alene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som er alene med baby, hva gjør dere med nattavvenning?

 

På helsestasjonen sa de nå at det var på tide med nattavvenning. Et godt tips var at pappan tok babyen om natta, så den skjønte at det ikke var noe pupp tilgjengelig. Men her er det ikke noen pappa som kan ta seg av det. Og ikke vil babyen ha smokk heller, selvom jeg prøver å venne han til det. Han er nå nesten 7mnd, og jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre. Til nå har jeg bare lagt han til brystet hver gang han har våknet og sovet videre.

 

Noen som har tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk hjelp av min mor. Du kan jo spørre om din familie kan hjeelpe deg. Det pleier å ta 3 netter , til babyen har glemt det, så er ganske greit å få hjelp til det. Var veldig slitomst her den første natten, da jeg gjorde de alene:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke galt å nattamme selv en så stor unge :) selv om helsesøster kan si noe annet.

 

Det jeg gjorde, var å sette sengen til ungen inntil min seng, slik at jeg kunne holde hånden min på ungen for å trøste litt når det stod på som verst ;) Det tok 4,5 timer første natten, med hyling og skriking, og en trett mor som hele tiden sa "jada, mamma er her. Sove nå....."

 

Andre natten tok det 1,5 timer før ungen sovnet igjen.

 

Tredje natten var det vel en time eller så...

 

Fjerde natten våknet barnet, men innså kjapt at det ikke nyttet ;)

 

Så det tok 4 netter her, med TØFFE tak for meg, siden jeg har eldre barn i tillegg, som skulle ha sitt på dagtid. Så var det hele over, og ungen sov natten gjennom etter det.

 

Dette kan ta få netter, eller flere enn jeg hadde. Men det viktigste er at du har bestemt deg, og gjennomfører, uten å gi etter pga tretthet selv. Husk at om du starter, og så gir etter, så har du gjort deg selv en stor bjørnetjeneste. Du skal ha fokus på hva du vil ha ut av det, og det er ammeslutt nattestid. Så store barn vil ha nattmat bare for kosen, ikke fordi de trenger det. Regner med du har startet med fast føde her....

 

Du kan tilby ei flaske med bare vann om nettene, slik at du føler at ungen får slukket evt tørste. Det du da mest sannsynlig vil oppleve, er en illsint unge som ikke er tørst, men i kose-med-puppen-humør, og som kaster flasken veggimellom ;)

 

Ja, de har det som regel enklere de som er to, men vi som er alene klarer jammen meg mye, syns du ikke? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det også en flaske med vann som ble løsningen. Ikke helt fornøyd til å begynne med, men etter et par slurker så sovnet han igjen. Men han var vant med å få litt flasketillegg fra før da, det hjalp nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ammet fram til hun sluttet av seg selv, jeg... Og det gjorde hun da hun var ca 13 mnder. Forsøkte en natt med avvenning, men kjente at det ikke var viktig nok for meg å slutte med nattpupp til at jeg klarte å stå i mange timers gråting. Tror det er viktig du finner ut hva som føles riktig for deg...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi ble så intens at ho våknet plutselig hver halvtime for mat da var ho 6 mnd og etter en mnd uten søvn for å venne ho av med å våkne for pupp måtte jeg gi opp hele amminga. Noe som ikke var så greit når ho ikke tok flaske eller smokk.

Fant til slutt en kopp ho ville drikke fra for ingen flasker ble godtatt og etter et par dager tok ho smokken da sugebehovet var der så var det greit.

Skulle gjerne ha ammet lengre men alene med 2 små under 2 år 100% og ingen søvn funka ikke for å si det slik.

 

Men med mi største så slutta ho bare å med å våkne helt av seg selv når ho var rundt 8 mnd så henne trengte aldri noen avvenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen! Det var fint å høre andres erfaringer!

 

"Problemet" mitt er vel at jeg faktisk synes det er koselig med nattamming, og egentlig ikke ser på det som et problem. Gutten våkner som regel bare en til to ganger om natten, og jeg sovner med en gang igjen når jeg har lagt han til brystet, så jeg føler ikke at jeg mister mye søvn pga det.

 

Men det er nok sant, at det er ikke fordi han er sulten, men mer pga kos. Jeg prøver å venne han til å ta smokk, og hvis han gjør det etterhvert, blir det kanskje lettere å tilby han den istedet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...