lus246 Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Hei, Det er utallige innlegg her (og mye frustrasjon) om dette med overtidige svangerskap. Praksisen varierer mye fra sykehus til sykehus. Grunnen til dette er at det ikke finnes nasjonale retningslinjer på området. Dette igjen skyldes at det var så stor uenighet i fagmiljøet, at våre sentrale myndigheter ved helsedirektoratet lot temaet ligge. "Veilederen" i fødselshjelp fra NGF har fra 2005 derfor "vikariert" som nasjonal standar frem til nå. Overtidige svangerskap tar livet av 11 ufødte barn årlig. Etter påtrykk fra Frederik Frøen ved folkehelseinstituttet har Helsedeirektoratet bestemt at det nå skal settes igang en prosess for å finne felle nasjonale retiningslinjer for overtidige svangerskap. Frøen ønsker at også Norge skal følge internasjonale retningslinjer der det er en helt klar dato for når man får TILBUD om ingangsetting, en helt klar dato for når man ANBEFALES igangsetting og en helt klar dato for når man FRARÅDES å gå videre på overtid. Sterke krefter i NGF ønsker imidlertid dagens ordning hvor legene SELV får bestemme alt og enkelte har i praksis sagt rett ut at det antall barn som dør ikke er nok til å endre dagens rutiner. Nå er muligheten der for å kunne påvirke helsedirektoratet som til syvende og sist avgjør om du skal få være med å bestemme, eller om legene fortsatt skal kunne gamble med ditt ufødte barns liv. Skriv en mail til divisjonsdirektør i helsedirektoratet Hans Petter Aarseth og forlang at Norge må innføre internasjonale retningslinjer der kvinnens medbestemmelserett tas på alvor. e-post: HansPetter.Aarseth @ helsedir.no (fjern mellomrommet) En takk til Frederik Frøen er også på sin plass, e-post: Frederik.Froen @ fhi.no Han har måttet tåle mye motbør fra NGF i sin kamp for å gi gravide en bedre svangerskapsomsorg. Helsedirektoratet står i midten her, med NGF på den ene siden og Frederik Frøen/folkehelseinstituttet på den andre. At vi gir lyd fra oss, kan gi Frøen den drahjelpen som trengs for å få på plass internasjonale retningslinjer. Det er NÅ det gjelder!!
Kri_z Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Takk lus 246! Kjenner jeg har ganske mye sinne inni meg ang denne saken og kommer til å sende en mail. Er selv på overtid , 5 dagen nå og om det ikke skjer noe, så vet jeg ikke når igangsetttelse er.
Kri_z Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 jeg kopierte innlegget ditt og sendte det til mail listen min . håper det var greit.
lus246 Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2011 Hei du, Bare flott at du har sendt dette videre!! Jeg er også kraftig provosert over hvordan gravide umyndiggjøres. Dette skyldes i stor grad at gravide er en "svak" gruppe uten noen sterk interesseorganisasjon, slik som feks kreftforeningen og landsforeningen for hjerte og lungesyke, i ryggen. Responsen på innlegget mitt viser egentlig at gravide i stor grad kan skylde seg selv for lite medbestemmelserett og en for dårlig svangerskapsomsorg. Det er så langt kun du som har engasjert deg. Er det rart at NGF har kunnet ture frem som de har villet? Det er dusinvis av sutreinnlegg over overtid her, men ingen ser ut til å engasjere seg når det virkelig gjelder. Det stikker ikke så dypt kanskje? Jeg tror at dette er en viktig grunn for at overtidsgalskapen har kunnet holde på så lenge som den har gjort. Det måtte altså en mann til (Frøen) for å få hjulene til å snurre. Men flott at du sprer dette videre. Jeg anser dette for kvinnesak. Man har til alle tider ønsket å bestemme over kvinners kropp og jeg ser ikke at dette er noen unntak.
lus246 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 27. juni 2011 Jeg dytter på denne i håp om at noen flere kan ta seg tid til å forsøke og påvirke helsemyndighetene.
Kri_z Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Det var ikke den største responsen her.. trodde flere var engasjert i det, men tok kanskje feil..
Mrs.Bakke Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Lag en heading som gjør at folk forstår hva inlegget handler om. Jeg trodde det handlet om en persons fight. Klart at folk er opptatt av dette. Dytter og sender mail.
Alida*Englebarn Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Snart blir det slik at de med god økonomi føder privat og kan kjøpe seg alle rettigheter rundt det de trenger av omsorg, valg og ordninger. Kanskje det allerede er slik, har bare ikke hørt om klinikker i Norge. Trodde alt var under det offentlige, men kanskje det kommer:-O
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 henger meg på den om at du kan godt lage en ny overskrift så folk skjønner hva det gjelder.... kjempe bra tiltak denne tråden og her skal det skrives mail for dette engasjerer mange og hvertfall noe som folk bør ta på alvor....
*Anna75* >Frida&Alfred<3 Skrevet 29. juni 2011 #10 Skrevet 29. juni 2011 Takk for innlegg HI! Klart dette engagerer, men rubrikken forvirret meg å tro at innlegget vende seg til de på overtid så har ikke lest før nå.. Jeg skal sende mail og håper mange andre gjør detsamme. Såg ett forslag om fb-gruppe fra noen... Noe å tenke på kanskje? Eller finnes det allerede? Dette er definitivt en kvinnosak, retten å bestemme over egen kropp. Skulle bare mangle at det finnes nasjonale rettningslinjer i en så viktig sak. Da jeg er svensk og føler at jeg formulerer meg ganske dårlig på norsk, så hadde jeg satt veldig pris på om noen ville legge ut sitt brev til helsedirektoratet her, til kopiering. anyone?
Mamman til Loffen ♥ Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Dette er definitivt en viktig sak. Jeg fryser på ryggen når jeg hører eksperter på fødselsomsorg snakke om at det er "bare" 11 barn som dør pga dette hvert år. Alle de 11 barna er noen sitt barn! Og de er i utgangspunktet friske barn som skulle fått oppleve livet. En felles praksis for alle landets sykehus hadde absolutt vært på sin plass, både når det gjelder igangsetting og overvåkning av overtidige svangerskap. Hvis målet er at alt absolutt skal skje så naturlig, så må i det minste mor og barn overvåkes nøye den siste tiden. Det er ikke holdbart at utfallet av et svangerskap skal avhenge av hvor man er bosatt og hvilke(n) lege® man er så heldig eller uheldig å møte på. Men én ting synes jeg det er viktig å understreke: Det skal ikke være mors ansvar å ta avgjørelsen om når en fødsel skal induseres - det er det leger som må bestemme. Alltid! At mor, og far for den saks skyld, skal tas med på råd er greit, men vi kan ikke plassere ansvaret for medisinske vurderinger som potensielt kan handle om liv og død for egne barn til de gravide selv. Jeg er sikker på at dette er noe som engasjerer så godt som alle gravide. Hva med å starte en underskriftskampanje?
lus246 Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #12 Skrevet 30. juni 2011 Hei, Ja, kunne kanskje hatt en annen overskrift. Uansett bra at folk engasjerer seg! En mail til helsepolitisk talsmann/kvinne for ditt politiske parti eller helseministeren, er kanskje vel så viktig. Det er alt "styret" i aviser ol. (bla flere innlegg fra Frederik Frøen) som har skapt såpass politisk uro at helsedir. nå endelig tar grep. Vi trenger mere "styr"!! Jeg vil ellers kommentere litt på innlegget til "september". Det er faktisk dagens praksis der legen bestemmer som tar livet av disse barna. Det at den enkelte lege kan bestemme som det passer, alltid, er årsaken til at 11 barn dør på overtid hvert år. De fleste kunne blitt reddet dersom fødselen hadde blitt indusert på et tidligere tidspunkt. Det at legen bestemmer, alltid, har altså ført til en så uakseptabel høy dødsrate at noe nå gjøres. Det Frederik Frøen ønsker, er at det kommer klare retningslinjer som fratar den enkelte lege den bestemmelseretten som de har i dag. Den bestemmelseretten som gjør at man på st. Olavs hospital får tilbud om induksjon 10 dager over termin. Den bestemmelseretten som gjør at man IKKE får det tilbudet på Haukeland. NGF har allerede endret noe på "veilederen" for å imøtekomme helsedirektoratet, men med så mange "bør" i stedet for "skal" at fødselshjelperne kan holde på akkurat som før. Den enkelte lege bør derfor for friske gravide, "aldri" på egenhånd få ta avgjørelsen om induksjon eller ikke. Det eneste holdbare er klare nasjonale retningslinjer som ALLE leger må forholde seg til. Også de på Haukeland som synes 11 barn ikke er nok til å forsvare økt ressursbruk på gravide. En klar dato for når kvinnen TILBYS igangsetting (hun takker ja eller nei og har således bestemmelseretten), en klar dato for når kvinnen ANBEFALES igangsetting (hun takker ja eller nei) og en klar dato for når kvinnen FRARÅDES videre svangerskap (hun takker fortsatt ja eller nei). Ved å gjøre det på denne måten gis den gravide reell medbestemmelserett samtidig som forsvarlighetskravet er ivaretatt. Dagens situasjon hvor den enkelte lege i større eller mindre grad bestemmer på egenhånd er helt uholdbar og må vekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå