Gå til innhold

Når barnet på litt over 1 år vrir seg av sinne og gråter hysterisk når hun ikke får viljen sin. Tar man barnet opp og trøster eller lar man hun gråte ferdig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du trøster. Barnet viser tydelig at det ikke mestrer følelsene sine. Den viktigste jobben du har som forelder er å skape trygghet og å¨hjelpe barna til å takle følelser. Hvordan skal ungen lære dette uten din hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun ønsker å bli holdt for å få trøst så kan du gjøre det, samtidig som du forteller at det ikke er lov til ditten og datten.

 

Men noen barn ønsker jo ikke å bli holdt eller tatt på når de er sint, så da må du jo nesten bare la henne gråte ferdig og kansje prøve å avlede henne. Men jeg syns hun må få lov å være sint, altså at man ikke fokuserer på at barnet ikke skal vise at hun er sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel selv hvor ille det er å ha vondt i viljen?

Dersom ikke avledning fungerer, så trøster du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vår tippet året begynte hun å vise denne viljen. I begynnelsen gikk det helt fint å avlede henne og trøste, ofte søkte hun trøst også. Nå er hun 16 mnd og lar seg ikke avlede på samme måte lenger, og blir ofte mer sint hvis jeg går inn for å trøste. Så da gjør vi en mellomting, vi lar henne trasse alene, men setter oss ikke langt unna, også begynner jeg å leke med noe som fanger interessen hennes uten å tilby henne det. kanskje må jeg bytte leke også. Etterhvert kommer hun tassende og vil gjerne ha en klem før hun tar fatt på leken sammen med meg.

 

Det tar som regel ikke lang tid, men har også opplevd at hun kan stå i et hjørne i et helt kvarter, og stakkars den som prøver å tilnærme seg henne på det tidspunktet. Hun må rett og slett få litt tid, selv om hun ikke er gammel nok til å skjønne helt hvorfor hun er så sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...