Gå til innhold

Går det an å trene bort blærefremfall?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller å gjøre det bedre?

Knipeøvelser?

 

Eller sånne kuler?

 

Eller kan det ikke bli noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En kan operere, og dermed få den på plass igjen. Helt vanlig operasjon i slike tilfeller, og blir utført med kikkhullskirurgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke trene det bort, dessverre :-/ har nettopp hatt praksis på en gyn avd og der opererte de slike tilstander. Du får først en henvisning fra fastlegen, så kommer du til gynlege som vurderer deg og så får du time. De jeg har vært med på har ikke vært kikkhull, men har gått inn vaginalt og lagd en slags "vugge" for at blæra skal holde seg på plass. Den syes på plass. Har skjønt at enkelte sykehus har dette som dagkirurgi, men der hvor jeg var, var pas på avd opp til 3 dager etter operasjonen. Veldig grei operasjon, forsto jeg på gynlegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt. Jeg har det ikke sånn at den henger ut av åpningen, men jeg kan se og føle at de ligger noe der. Om jeg presser så ser jeg den som en balong i åpningen. Ikke kjempeplagsomt fysisk men helt utrolig ubehagelig psykisk. Jeg tenker på det hele tiden og vi har ikke sex lenger (på 2 år). Har vært til gynekolog men han klarte å overbevise meg der og da om at det så helt fint ut og at dette var helt normalt.

 

Må jeg vente til den faller ut til jeg får operere tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville jeg tatt konakt gjennom fastlege el andre, m en ny gynlege. Ville sagt at du kjenner at du har noe som presser der. Du kan ta opp dette med livskvaliteten blir dårligere, bla annet pga ingen sex etc, du kan etterhvert også få probl m å få tømt blæra, som igjen kan gi urinveisinfeksjon. Du har en svakhet i skjedeveggen du må få strammet opp, og dette har du rett til å få hjelptil. Mener han at den er så liten, så syns jeg det er rart at du faktisk kjenner det, så da ville jeg ha snakket med en annen. Du har fritt sykehusvalg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn insisterer enkelte gyokologer på at fremfall ser kjempefint ut og at det ikke er grunn til å gjøre noe med det...jeg måtte gjennom flere runder på sykehuset før jeg fikk min operasjon. Virker som om de ville spare penger og derfor insisterte på at femfallet mitt så flott ut. (noe det ikke gjorde!) De tar ikke hensyn til det psykiske med å gå med blæra hengende ut av skjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det at det gir meg psykiske plager kan gjøre så jeg får en operasjon altså?

 

Æsj, er skikkelig ekkelt. Tør så vidt å gjøre nr 2 på do for jeg er redd for å trykke ut ting som ikke skal ut. mannen er selvsagt kjempefortvilet pga samlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist at folk venter så lenge med slike ting, når d er så enkelt å bli kvitt det. Enda verre er det når det er leger selv som er med på å gjøre det verre for folk! Klart du kan bruke at det plager deg både fysisk og psykisk. Det er jo det det gjør. Be en ny gyn eller den samme om å henvise deg til et sykehus som gjør slike inngrep, så vurderer de deg der. Dette har du rett på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig jeg er subjektiv, men om du ikke bor for langt unna, kunne du komme til Stord sjukehus.De er flinke og gjør slike inngrep flere ganger i uka :-) det er kort ventetid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at det er så enkelt å fikse det...bare et lite inngrep...

Jeg har gjort det - og det var ikke bare bare!

Fikk ikke løfte på 9 uker - og hadde MASSE smerter!!! Er ikke i tvil om at det var det rette - da jeg hadde stort ubehag av blærefremfallet! JEg hadde gjort det samme igjen. Men om ikke plagene er så store ville jeg latt det være...

 

De fjernet masse av livmorhalsen - og nå når jeg har blitt gravid igjen (vi skulle ikke ha flere..men ble nå gravid da...) har jeg risikosvangerskap og risikerer både prematurfødsel og senabort :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre deg om hva slags plager du hadde? Og hvor vondt var det etterpå?

 

Håper at svangerskapet ditt går bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er det helt bortkastet å trene med sånne kjegler med vekter inni?

Sånne som man putter inn som en tampong, som man skal holde på plass med bekkenmuskulaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er generelt enkelt å fikse det, en relativt enkel operasjon. Ingen store snitt flater. Klar du vil ha noe vondt, sier jo seg selv, du er jo operert. Generelt så skal du være forsiktig i løfte tungt de første 6 ukene, pga suturene og slike ting. De som er operert der jeg var hadde lite smerter. DE ble godt smstilt de første døgnene, så trengte de fleste ingen ting mer. De fikk tlf senere for å høre hvordan det gikk med de.

hvordan det er i etterkant i forhold til graviditet senere og fare etc vet jeg ingenting om. De som ble operert der jeg var, var alt i fra 38 år og oppover, og ingen av de skulle ha flere unger.

Mange får fjernet endel slimhinne pga slimhinenne vokser når urinblæra siger nedover. Noen fikk fjernet livmor tappen, andre ikke.Virket osm om det gikk på hvor langt ned den var kommet.

Operasjonene gikk alt i fra 20 til 40 min. Defleste fikk spinalbedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jegspurte en lege som opererte denne type pas og han sa det var ikke noe poeng i det, for å unngå det. Du strammer musklaturen, men om du har en svakhet i veggen, vil det falle ut, mente han. Enten med urinblære eller tarmen, kan komme ut i skjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...