Gå til innhold

Når mistet dine barn den første melketanna?


Trollmora86 - to fine gutter

Anbefalte innlegg

Gutten min fyller 6 år om en mnd, og han har ikke antydning til å miste noen tenner enda. Føler alle andre har mistet mange tenner allerede. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eldstetrulta mi er "bare" 5,5, og hun har heller ikke mistet noen tenner. Er noen jenter i barnehagen hennes som har blitt 6 år i våres, og de har mistet fortennene oppe.

 

Da jeg selv var liten, husker jeg at jeg hadde begynt i 2.klasse og alle hadde mistet 2 eller flere tenner, utenom meg. Jeg hadde ikke mistet en eneste en, og det var heller ikke antydning til at noen av dem var løse. Det endte med at jeg reiv og sleit i fortennene mine, for jeg ville jo miste tenner sånn som de andre gjorde, og jommen klarte jeg å få ut fortennene oppe, heh.. Endte da opp med at jeg gikk i godt over et år før det så smått begynte å komme nye tenner der, og i mellomtiden mistet jeg også to av tennene nede (som løsnet av seg selv, hehe). Ble da et halvt år som jeg gikk uten fire fortenner, og det var et stort prosjekt å f.eks bare skulle spise et eple, husker jeg, hehe ;P Så det var straffa for å ha revet dem ut for tidlig ;)

 

Men det viser jo at det kan være til veldig forskjellig tid barna mister tennene sine, og det kan kanskje være greit å snakke med dem om, så de ikke blir skuffet dersom de skulle være en av dem som mister de senere. I alle fall har datteren min blitt veldig opptatt av at når hun begynner på skolen til høsten, DA mister hun tennene! Og hun går i perioder og kjenner etter om noen kan være løse. Så vi snakker med henne om dette temaet innimellom, for å få henne til å forstå at ikke alle mister tenner før de har sluttet i barnehagen eller akkurat når de begynner på skolen, noen mister de også endel senere. Også pleier jeg å legge til: "Ja, for det må jo være kjekt å miste tenne sine seint også, for da kommer jo voksentennene senere, og man slipper å begynne å slite på dem så tidlig, dem skal man jo ha resten av livet!" ;)

 

Er sønnen din opptatt av det å miste tenner, eller? Syns det er rart at de blir så store nå, jeg. Begynne på skolen og greier ;) OG miste tenner etterhvert! Hehe...tida går fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 år var min store jente da ho mista förste tanna.. Og etter det har det ramla ut tenner som bare den.. Nå er ho 6,5 og har mista det ho skal og alle nye tennene har kommet fram.. Jeg var like tidlig selv også, vet ikke om sånt er "arvelig"..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar trultemor. Gutten min er veldig opptatt av det å miste tenner. Han kjenner på de hele tiden, og vil veldig gjerne få voksentenner. :) er noen på bhg som har begynt å miste tenner, så da er det ekstra spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt til vår eldste at det ikke er om å gjøre å miste dem fort.

De nye han får skal vare livet ut, og jo lenger han venter med å få dem, jo bedre er det.

 

Jeg har også "lagt ned forbud" om å gå å rikke på tennene før de virkelig er løse. De i barnehagen sa at det bare var å rikke på dem så ble de løse, men jeg vil jo ikke at han skal begynne å rikke på tennene før de nye ligger rett under. VIl jo ikke at han ska "rive" dem ut og så gå uten.

 

Han mistet sine første melketenner noen måneder etter at han ble 6 år, mistet 2 på rappen, men så har det stått på stedet hvil i nesten et år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 1/2 var tulla her når hun mistet den første. Den var løs leeenge før den datt ut, men da låg til gjengjeld den nye tanna rett under så den vokste raskt opp etter at den gamle var ute. Fortann nede. Den andre fortannen nede er også så smått begynt å bli løs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storebror mistet sine to første når han var akkurat fylt 5 år... (han er snart 7 og har mistet 9 tenner til nå) Det fikk vi høre var tidlig! Og jeg kjenner flere 6 åringer som ikke er i nørheten å miste noen melketenner enda =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 5 1/2 da hun mistet sine to første tenner nede. Nå er hun 6 1/2 og har nettopp mistet to fortenner oppe. Hun fikk sine føste melketenner i samme rekkefølgen. Fikk to nede da hun var 6 mnd og to oppe da hun var 7 mnd.

 

Min yngste er nå 5, og har ikke mistet noen tenner. Hun fikk melketennene sine 1 mnd senere enn storesøsteren, så regner med hun mister sin første tann litt senere og:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...