Gå til innhold

Borgervern? Kan jeg gjøre dette mot mitt eget barn?


Sjokoladekaka

Anbefalte innlegg

Jeg har en tenåring som virkelig er på ville veier i livet. Har skrevet om det før. Både tyveri og rus er vanskene, i tillegg til en del diagnoser. Skolegang finnes ikke, selv om ungdommen har "planer". Men de planene ser det ut til å bli problemer med, siden ungdommen ødelegger så utrolig mye for seg selv. Ikke sikkert lappen på bil er oppnåelig engang.......

 

Nå vurderer jeg å gå sammen med alle butikker her i byen, og lage STORE problemer for mitt eget barn. Og da mener jeg "problemer", som i at å naske/stjele "bestilte" varer ikke vil være så lett lenger. Har allerede kontakt med en senterleder, og vi er på samme linje.

 

Politiet står på sidelinjen, og venter på den store smellen så de kan ta tenåringen. Barnevernet har ikke lovhjemler til å gjøre mer enn det som er gjort. Og jeg har tett samarbeid med begge etater, og de er like fortvilet de også.

 

Kan og bør jeg gjøre som planlagt? Bilde, navn og alt som er til alle butikker i byen?

 

Jeg er så utrolig fortvilet her, og leter desperat etter løsning på mitt barns vegne... Hn ser det ikke selv i hele tatt, så derfor tenker jeg som jeg gjør nå....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som forelder kan du levere navn og bilde og informasjon til alle butikkene så de nekter han å komme inn. Det er uproblematisk.

 

Men å henge opp navn og bilde offentlig tror jeg er en dårlig ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt skylapper når det kommer til ungene mine :) Jeg er bare helt desperat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er utrolig tøff om du gjør det . Beundringsverdig .

 

Du har min "velsignelse".

 

Masse lykke til , vet alt om å ha vansklige tenåringer i hus og hvor maktesløse man føler seg ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ditt er heldig og privilegert som har en mor som deg.Bare sørg for at sikkerhetsnettet catcher han når han innser at nettet snører seg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi håper på en måte hn skal tabbe seg skikkelig ut snart, så vi får mer å jobbe med..... tragisk, men sant.

 

Takk for at dere tenker jeg er en god mor. For det føles sjelden slik nå om dagen.

 

Jeg skal kopiere opp bilder, og ta runden til alle butikker over helgen :) Jeg må bare stoppe dette, om så at det ender med at ungen hater meg her og nå. Jeg tenker at den dagen vil komme at hn takker meg.... Håper jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du sjekker lovene først.Borgervern og "gapestokk" er forbudt i norge og har strafferamme (ikke bøter).

Kiipt om du må i fengsel og tenåringen blir enda friere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er en kjempegod mor som virkelig vil kjempe for barnet ditt! Det er så lett å dra genseren over hodet og fortrenge virkeligheten. Her var der for noen år siden en mor som tok tenåringen sin med på politistasjonen og meldte han for oppbevaring av narkotika. Hun hadde funnet det på rommet hans, og ingenting annet funket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? jeg har MYE mer makt enn barnevernet i Norge. Sykt? Ja, men sånn er lovene. Spør hvilken som helst person du vil, og dette blir svaret, når det er så galt som her.

 

Jeg vet jeg har rett til å gjøre dette, så lenge ungen er under 18. Ungen er MIN, i følge loven.

 

Dette handler ikke om gapestokk, men eneste måten å stoppe ungdommen på. Noe må jeg gjøre, så ikke ungdommens fremtid blir helt knust, siden hn ikke ser dette selv i hele tatt. Og hverken politi eller barnevern har lovhjemler til noe som helst nå.

 

Og for å si det sånn - klarer jeg å stoppe dette, selv om jeg må i fengsel.... Ja, da er målet mitt nådd. Da har mitt barn en sjanse, og det er det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør trå litt varsomt her, så du ikke skyver barnet fullstendig fra deg. Jeg synes det med bilder i butikken er en dårlig ide..

 

Kommunikasjon er veien å gå.. I rolige former. Prøv og prøv og prøv igjen.

 

Hilsen lærer på u. trinnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, tror du ikke vi har snakket? Opp og i mente. INGEN når inn! Hva da?

 

Her hjelper ikke vanlig kommunikasjon. Ingen klarer det, selv hvor "utdannet" de er til det.

 

"Barnet" har vært så sint på meg at jeg ikke engang skulle få treffe barnebarn når den tid kom. Gjett hvor barnet bor i dag? Joda, hos meg. Det er meg barnet kommer til når ting er helt på skeis til og med etter å ha "hatet" meg så sterkt. Skal jeg ikke ha lov til å reagere? Jeg skrev i hovedinnlegget at her er det snakk om diagnoser, og det virker nok mye inn. Disse er jeg klar over, og tar hensyn til hele veien.

 

Jeg skal si deg en ting, "lærer", at du bør lære deg MYE mer om de med diagnoser, før du uttaler deg. Jeg har gitt mitt barn lov og anledning til å saksøke sin skole for mangler i opplæringen. Og hn kommer til å vinne der..... Dette vet jeg. Skolen er bare dritt når det kommer til slike ting. Sånn er det bare, og jeg angriper ikke deg personlig, men skoleverket generelt.

 

Åhhhh.. jeg har så mye jeg skulle gjort med alt dette, at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

 

For å gjøre det klart - her er det bl a ADHD og tourette's. Noe skoler og lærere tror de vet noe om, men de vet ingenting uten egen erfaring.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg føler med deg! Synes ikke det høres ut som en dum ide i det hele tatt.

Hva med å sende ungdommen på en 2-ukers gåtur på vidda? Selvfølgelig ikke alene. Uten mobil, musikk, mulighet til å kontakte andre enn de som er med. Får aaaalt for mye tid til å tenke. Kanskje det finnes en person i kretsen deres som er hard nok i klypa til å takle en sånn tur? Ser for meg at jeg ville samla de jeg kunne og ordna intervensjon i form av total isolasjon og stillhet og god kommunikasjon..

 

Uansett, masse lykke til, håper visa ender godt tilslutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungdommen har hatt et år på tvangsparagrafen i barnevernet(4-24), uten at det har virket litt i hele tatt. Hn har om noe bare lært mer.....

 

To uker i marka kunne nok hjulpet på enkelte, men ikke på mitt barn.

 

Hvem kan tvinge en som ikke vil litt engang? Her må vi lirke, om noe skal være "frivillig", og ungdommen vet godt når det er til nytte(for ungdommen) eller ikke.

 

Vi har prøvd ALT! Og det er problemet...... Jeg venter dermed på at politet skal få sin sjanse, kan en vel si... Synd, men for noen er det sånn, samme hvilket hjem de kommer fra.....

 

Godt forslag, det med fjellet, men dessverre..... Lovparagrafene tillater ikke at andre enn foreldre med ansvar(MEG) kan gjøre dette..... Og jeg er SLITEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...