Cybele Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 Hei! Lille Gustav har den siste måneden vært "plaget" med rødt utslett rundt munnen og litt utiver kinnene. Plaget i anførselstegn, for dte ser ikke ut til å være til stor bry for ham, heldigvis. Jeg lurer likevel litt på hva dte kan være. Kanskje bare smokkeutslett? Han sikler masse og stapper hele tiden ting/fingre etc i munnen, noe som jo resulterer i en del spytt otover i det området som utslettet dekker. Jeg tørker selvsagt, men er umulig å holde helt tørt (han øver seg stadig på å få begge nevene inn i munne og blir like frustret hver gang dte viser seg å være en fiasko. Haha!), dessuten "prater" han masse for tiden, noe som også gjør at spyttet "flyter";) Men, kan babyer få rødt utslett av spyttet sitt? Har ikke registrert lignende utslett hos andre babyer. Er små, røde prikker. Ikke veskende, ikke puss i, ikke hovent. Og dte er ikke sånn hormonelt melkeuslett som de fleste babyer har de første ukene. Dette er noe annet, mye rødere. Det blusser opp enkelte dager, andre dager litt mindre, nesten usynlig. Jeg har ikke klart å finne en sammenheng med at det kan være noe jeg spiser. Han har kumelkeproteinallergi (funnet ut i samråd med lege etter 3 uker med 35 bæsjebleier i døgnet og mørkegrønn, slimete avføring + hyling om nettene). Men jeg er 150% nazi på å ikke få i meg NOE melkegreier, så det kan ikke være dette. Kan han reagere på noe annet? Akk. Og, ville dere tatt ham til lege med dette, elelr sett det an, i og med at dte ikke plager ham? Neon med lignende erfaringer/råd? =)
minitromsø <3 Odinn <3 Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 slik som jeg leser det, tror jeg det nok *bare* er smokkeutslett.. men skulle du være i tvil, hadde jeg kontaktet helsestasjon\lege. lykke til
littlefairy Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Se det an litt og om det vedvarer. Kan jo være smokkeutslett, men har han fått noe annen mat/frukt? De kan få litt utslett ved introduksjon av nye matvarer, og da er det ikke allergi altså, bare en reaksjon! Så det kan være normalt... Men mini her i gården har hatt det lenge nå (er litt over 6mnd), men det har bare blitt værre og værre, og jeg tror ikke siklinga gjør det noe bedre. Han begynte med noen rødlige prikker/rødlig hud rundt munnen og på hvert kinn. Og etterhvert har det vært veldig hissig og nesten sett ut som brennkopper. Var på HS et par uker etter han fikk det, hun sa det så litt atopisk ut, og ba meg smøre på fet krem som f.eks locobase eller Akrem. Det funka ikke hvertfall! Fet krem gjør så huden ikke puster, så det ble værre. Og fikk tips her inne om Bepanthen! Og det hjalp masse, og merka stor forskjell på om jeg ikke smurte eller smurte det på. Har fortsatt ikke funnet ut hva det er da jeg skal på 6mnd kontroll på mandag, så skal snakke med lege da! Har vært på tlf med helsesøster et par ganger og hun måtte tilslutt be meg prøve hydrokortison, da ingenting annet funka. Og det er det eneste som funker gitt! Men ikke prøv det nå, og gjør det evnt i samråd med lege.... Bruk bepanthen og så kontakter du lege/helsestasjon hvis det ikke forsvinner om et par dager! (den er veldig fin å ha uansett, tørr hud, sår hud, såre brystvorter, såre barneromper etc, så den er veldig mild og fin til alt med barnehud! )
littlefairy Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Et annet tips jeg fikk var at han kan reagere på smokken. Noen her sa barnet dems reagerte på mam-smokk f.eks! Jeg tenkte han kanskje ikke fikk nok luft rundt munnen av smokken, og ble værre pga all sikling å sånn, så da kjøpte jeg mam-air smokkene, men kan ikke si om det har hjelpt så mye... men kanskje det funker der i gården:)
Fru Tuttemor Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Hei min kar får slikt rødprikkete utslett som du beskriver når han har gulpet å jeg bare tørker det bort,ikke vasker det bort..må vaske ellers så blir han rødprikkete igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå