Gå til innhold

Fint innlegg om pappaperm


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men kanskje litt dumt å sutre over at om man får barn må man selv brøfø dem, når hun i en eveighet har sutra over NAV som ikke vil sponse henne (men som tilslutt gjorde det allikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er særdeles lite konsekvent. Og om hun virkelig mener det hun skriver, hvorfor tar ikke faren til barnet hennes halve permen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La familier bestemme selv! Alt annet er sprøyt! Å lovfeste deling av permisjon er ikke likestilling, det er maktmisbruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker som du har vett til! Mannen min jobber i en liten bedrift, der han står for 30% av inntjeningen. Det at de slipper å betale han lønn i permisjonen dekker bare en brøkdel av tapet. Derfor vil han ikke kunne ta ut permisjon utover "kvoten" uten å få et dårlig forhold til sjefen for all framtid.

 

Det du kaller valgfrihet er i virkeligheten en tvangstrøye for oss som veit at gamle kjønnsmønstre er et stort hinder for kontakten mellom fedre og barn.

 

Den dagen det blir like naturlig for far å være hjemme, er den samme dagen da disse bedriftene slutter å ansette menn foran damer for å ikke risikere det økonomiske grunnlaget for driften (bare spør kvinner i mannsdominerte yrker der småbedrifter er vanligst, de står sist i køen hvis de er unge og ikke allerede har 2-3 barn), og da vil det ikke være nødvendig med fedrekvote lenger.

 

Men enn så lenge er kvoten gull verdt, og den eneste mulighet min mann har for å være hjemme. Selv disse ukene gjør sjefen muggen. Og nei, det er ikke bare å bytte jobb. Disse holdningene er gjengs ibransjen, spesielt med de økonomiske tapene bedriftene blir påført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da virkelig ikke noen uker og måneder med foreldrepermisjon som kommer til å revolusjonere likestillingen i arbeidslivet.

Hvis de rødgrønne vikelig vil gjøre noe med denne, så får de også legge føringer på hvordan familiene skal organisere seg i forhold til arbeidstid og tid hjemme med omsorg for barn ETTER at foreldrepermisjonen er over.

 

Det at en høy andel småbarnsmødre jobber deltid eller er hjemmeværende er en LANGT større utfordring for likestillingen enn noen stusslige måneder med permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakker ikke om likestillingen generelt, men mitt barns mulighet til å få noen uker sammen med far.

 

Likestilling er en forutsetning for at dette skal gå uten en dedikert fedrekvote, og der er vi ikke enda. Ikke på langt nær. Og reaksjonære mødre er de som sammen med bakstreverske bedriftseiere opprettholder ulikheten i muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ett vanvittig steg tilbake til ulikestilling når den som faktisk har gått svanger, har født barnet og skal amme likevel har rett på minst permisjon.. Hun skal tilbake på jobb, og amme på natten, pumpe melken før hun løper på jobben... og så hjem igjen for å være mamma... mens far som ikke har melken og som ikke ammer på natten og som ikke har gått svanger eller født skal ha lovfestet rett på størst del av permisjonen.. Hvilken gal verden er vel ikke det!!!!!

 

Nei, jeg syns det er helt helt for ille at vi kvinner lar oss herse med på denne måten. Nå er jeg blant de heldige som ikke har rett på permisjon, og dermed har ikke mannen min det heller.. (for de mennene som får barn med kvinner som ikke har opptjent rett til permisjon...de har jo ikke noen rettigheter selv heller på tross av at de har jobbet i årevis.. min mann har jobbet i 20 år, betalt skatt osv, men har altså ikke rett på mer enn to uker ubetalt fødselspermisjon...) Uansett, så kan jeg være sammen med babyen min så lenge jeg måtte ønske.. min mann er også meget takknemlig for å slippe å være hovedomsorgspersonen det første året når poden fortsatt er så avhengig av mammaen sin, med puppen.

 

Vidre har jeg lest en statestik som forteller at meget mange kvinner som må tilbake i jobben for tidlig ofte får psykiske problemer... så det blir spennende å se hvordan det blir i fremtiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke NAV som bestemmer over pappapermisjonen da. Og har du krav på noe så skal du da få det. Ikke alle har hatt en super oppvekst og rike foreldre som hjelper en vettu ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull og tøys anonym 01:28, pappaer HAR selvstendig opptjeningsrett til permisjon.. MEN om han skal ta ut permisjon må mor tilbake i minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. Så muligheten for permisjon for han er der, men dere har ikke krav på å begge være hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.41: Situasjonen til din manns bedrift ville jo vært akkurat den samme om det var en dame eller mann som stor for inntjeningen. Ville sjefen blitt "muggen" dersom en dame ble gravid og gikk ut i permisjon?

 

I våre dager er ikke det å få barn en kvinneanliggende, men noe et par er sammen om. Så "mugne" sjefer kan bare la være å hisse seg opp, og passe på å bare ansatte kvinner over 45 eller menn over - tja... 70, kanskje? Hvis det med barn er så stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei pappaer som er sammen med mammaer som er hjemmeværende har IKKE selvstendig opptjeningsrettt til permisjon lik kvinner har selv om de er sammen med hjemmeværende pappaer!!

 

Jeg er mor til fire, og tro meg jeg kan de reglene!! men ja, dersom mor går tilbake til en jobb (om hun har mulighet for det) eller begynner å studere.. (altså tilbringer tiden borte fra barnet) kan far overta hennes permisjon...

 

(og i vårt tilfelle er ikke det en mulighet!!!!) Ikke alle som har like muligheter i livene vet du. Likevel syns jeg dette er ett stort tilbakeslag for likestillingen i form av kvinnens verdi!!! Nå er hun ikke verdt noe hjemme engang, til og med mannen må overta arenaen der også om det skal bli noe skikk på ungen!! Kjenner jeg blir mektig provosert av det norske samfunn!!!!!! (så irritert at jeg bruker mange utropstegn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det har pappaene. Nye regler fra 01.01.2011 (saå hjelper lite at du har erfaring med fire barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioi.. Mange hormonelle kvinnfolk her gitt. Min samboer skal ha hele permisjonen, og jeg UNNER han det! Menn er ikke mindre kapable enn det kvinner er i barneomsorg! (Og ja, jeg er klar over at menn produserer melk).

 

Lenge leve likestilling! Blir mektig irritert over mødre som mener dette er et tilbakesteg. Hva i alle dager! Jeg har selv hatt ett trøblete og kan i grunn til tider beskrive mitt svangerskap som et helvete. Uavhengig i dette og selv om det er jeg som har båret barnet er vel ikke dette en grunn til å frata en pappas rettigheter?

 

En kontra: Hvorfor skal da en mann ta hensyn til sin kvinne under svangerskapet? Det er jo hun som er svanger? Skulle likt å sett dette argumentet i den tråd der en stakkar gravid kvinne klager over sin mann.

 

Vær glad for dette samfunnet! Voks opp, og se framtidens realiteter. Stopp klagingen! Bortskjemt, det er det vi er! Alle sammen! Takknemmelighet er også en tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og derfor ansetter de helst ikke damer! Det er bare menn i bedriften.

 

Den dagen sjefene (og de reaksjonære mødrene) innser at barn har to foreldre forsvinner ulikestillingen på jobb og hjemme, og da blir fedrekvoten overflødig. Enn så lenge er vi (og da snakker jeg min familie) avhengig av fedrekvoten.

 

Jeg er for økt frihet for den enkelte, men kan ikke være med på at vår frihet blir ofret for at de få fedrene som ikke ønsker å ta seg av sine egne barn skal slippe, eller at mødre som ikke vil dele med mannen skal få all permisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...