Gå til innhold

Er litt redd nå jeg... hva er galt med moren min?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var hos moren min i går og snakte om alt og ingenting. Så kom vi innpå et tema og jeg fortalte henne en historie om noen i familien som hun ikke visste. En halvtime senere kom vi innpå det samme temaet, og plutselig så sier hun "ja jeg hørte at..." så begynte hun å fortelle den samme historien jeg for en halvtime siden hadde fortalt henne.

 

Så får jeg høre fra broren min i dag at da moren min hadde vært på jobb dagen før så måtte hun dra for hun hadde fått en helt intens hodeverk som strålte seg nedover armene hennes slik at hun ikke kunne trykke på kassa en gang (jobber i kiosk) Hun har ikke hatt slik hodeverk tidligere heller så det kan vel ikke være migrene (?). Hun er alltid frisk (sier hun hvertfall) og klager alldri på vondter her og der. Vet dere hva dette kan komme av? litt bekymret her. Ikke har hun fortalt det til noen av barna sine heller, broren min fikk tilfeldigvis høre det da ei dame som hun jobber med kom bort til henne og spurte hvordan det går med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang hodeverk og stråling nedover armene trenger ikke det være verre enn muskelvondt pga feilstilling over lengre tid. Kan være vondt nok det, altså, men iallefall ikke alvorlig.

Hvorfor hun glemte at du hadde fortalt henne noe er litt mer underlig, men trenger heller ikke bety så mye. Kanskje hun er litt fjern og distré til tider. Hvis dette var første gangen ville jeg ikke tenkt så mye på det, men absolutt litt på vakt neste gang.

Hun er jo veldig ung til å få f.eks Alzheimer, så ikke bruk tid på å bekymre deg for 'sære' (i forhold til alder) sykdommer.

 

Du kan pushe litt for å få henne til legen pga hodepine og stråling, mer kan du nok ikke gjøre.

 

Klem til deg, det er fælt å bekymre seg for foreldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å lese at det ikke trenger å være noe alvorlig! Hun kan ofte bli fraværende når jeg snakker til henne. Hender jeg ikke får svar eller at hun bare ser tomt ut i løse luften. Men ikke sånn som dette. Men hun stresser mye og er konstant ute og farter så det kan vel være det som utløser det.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det høres litt urovekkende ut. Og det er jo en signifikant hukommelsessvikt vi snakker om her, at hun gjentar nøyaktig det samme som du fortalte henne for en halvtime siden.

 

Alzheimer kan ramme mennesker i alle aldre, men siden hun har hatt hodepine i forkant, så anbefaler jeg en snarlig sjekk hos lege.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lyst til å skremme deg unødvendig. Men det kan være snakk om et hjerneinfarkt. Jeg ville bedt henne dra til legen. Si du er bekymret for henne, og at du ønsker at hun gjør det.

Forhåpentligvis er det ikke noe sånt, men kraftig hodepine og hukommelsestap SKAL sjekkes.

 

Jobber innen helsesektoren selv, så jeg har en liten peiling på sånt. Men kan jo ikke stille diagnosen for deg.

 

Lykke til! Forstår at du er redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg ville hoppet på slag så fort.. De aller aller fleste slagpasienter får lammelser, enten i ansikt eller arm, taleproblemer og/eller problemer med å finne ord. Dette gjelder rundt 90% av alle slagpasinter. Og moren din er forholdsvis ung. MEN! Jeg ville fått henne til å sjekke det opp. Gå til fastlegen og ta det derfra. Tilby deg å bli med hvis hun nøler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som helsepersonell og har jobbet med både slag, nevrologiske sykdommer og jobber for tiden med demens.

 

Jeg synes at moren din burde ta en legesjekk. Symptomene du beskriver kan ha flere årsaker. Du sier at hun blir fjern noen ganger, har hukommelsesvikt og strålinger nedover i armen. Det kan være at hun har små TIA anfall. Dvs små hjerneslag som kan være et forvarsel om noe større. Stadige TIA anfall kan igjen føre til demens så det er viktig at hun blir utredet grundig. Ikke for å skremme deg men mennesker i 40 årene kan også bli demente og de første symptomene er nedsatt korttidshukommelse (gjentagende og spør opp mye), vansker med å orientere seg i omgivelser og vansker med kjente daglige gjøremål.

 

Det kan hende hun bare er stresset og har migrene som fører til strålinger i ene siden av kroppen og har nedsatt konsentrasjon som igjen fører til at det blir vanskelig å huske ting. Uansett er det greit å sjekke blodtrykk og div blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I beste fall kan det være en "muskelstrekk), i verstefall kan det være et mindre slag!!

 

Sto i avisa en gang om ei på 23 år som plutselig hadde blitt litt rar på en fest, snubla og hadde vondt, det gikk fort over, men hun var ikke helt "med" lenger. Hun hadde fått slag, og siden ingen hadde tenkt noe mer over det siden det ikke virket SÅ uvanlig, døde hun 2 dager etter...

 

Kanskje heller en telefon for mye enn en for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...