Gå til innhold

Mitt resultat av trippeltest

katrine5

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tatt trippeltest, da sykehuset hadde talt feil og jeg kom for sent til duotest. Jeg fikk svaret i dag og det er lav risiko for kromosomfeil med tallene 1:270. Er veldig usikker på om jeg vil gå videre og ta fostervannsprøve. Synes jo ikke 1:270 høres veldig sikkert ut. Prognosen for abort er jo lav (opptil 1 %), men har også hørt at det kan føre til andre komplikasjoner som tidlig vann.....(?). I og med at dette er mitt første og sannsynligvis eneste barn så har jeg ikke lyst å risikere noe. På den andre siden tenker jeg at jeg ikke har det som skal til å ta meg av et "sykt" barn, da det også ser ut som jeg blir alene om omsorgen.

Noen andre som har tatt denne testen og som har tanker rundt dette?

Og til sist; resultatet baserer seg kun på blodprøven og alder, og ikke ultralyden? UL var helt fin.

Hilsen ei på 40 som i dag er 15 gullgåtte uker.

Fortsetter under...

Gjest yrild

1:270 er et bra resultat og jeg ville ikke tatt fostervannsprøve med det resultatet og en UL som var fin.

Selv hadde jeg 1:74 (og jeg er 4 år yngre enn deg) og dette betyr jo at barnet hadde høyere risiko for å være syk enn for at noe skjer ved inngrepet. I vårt tilfelle valgte vi da å teste. Hadde jeg fått ditt resultat så hadde ingen leger anbefalt meg å teste og risikoen for å abortere et friskt barn vært større enn at barnet er sykt og den sjansen ville jeg ikke tatt.

Vårt barn har ingen ekstra kromosomer :-)

Hilsen yrild også 15 uker på vei :-)

Takk for svar Yrild og dine synspunkter! Jeg heller mot å ikke gå videre med fostervannsprøve nettopp fordi det er større sannsynlighet for abort enn for at barnet mitt har ekstra kromosomer. Jeg må bare kjenne noen dager på om jeg klarer å slå meg til ro med resultatet.

Når foretok du testen? Trodde ikke man kunne ta den før nå (ved fullgåtte 15 uker)? Hadde du noen bivirkninger etterpå? Glad for å høre at barnet ditt ikke har ekstra kromosomer:) Jordmor fortalte meg om ei som fikk resultatet 1:2 og som fikk et friskt barn. Hun sa hun ikke kunne fortelle hva som var høy/bra score, men at systemet var høy eller lav risiko ved under/over 1:250.

Katrine

Gjest yrild

Hei :-)

Vi tok morkakeprøve fordi man ikke kan ta fostervannsprøve før i uke 16(?) og legene anbefalte oss det. Det var ikke vondt og jeg har ikke hatt noen blødninger eller annet i etterkant.

Jeg bor i Sveits og her får alle tilbud om duotest og UL i uke 12, så jeg kjenner mange som har fått "dårlige resultater (under 1:250) og hvor alt har vært bra. Den eneste jeg kjenner hvor det ikke gikk bra hadde et resultat på 1:3!! Men hos henne kunne de også i uke 14 se misdannelser tydelig på ultralyd.

Me ditt resultat ville jeg virkelig ikke bekymret meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...