Gå til innhold

Kan barnehagen flytte han uten vårt samtykke?


MiroMiro

Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått beskjed om at barnehagen skal flytte sønnen vår på 22mnd. opp til storbarnsavd. fra 1 aug. Dette er vi meget skeptiske til! Kan de tvinge det igjennom?? De har allerede begynt tilvenning på storbarnsavd. uten at vi har fått vite noe som helst. Noe som vi liker særs dårlig. Lurer på om noen har vært i samme situasjon? Og om hva dere mener om å flytte en så liten pjokk på storbarnsavd. 1 år før tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen til noen jeg kjenner skal også flyttes over på storbarnsavd. til høsten. Han er 2 år og foreldrene skal klage på dette.

Det er stor pågang til den minste avdelingen i år, men de må ikke ta inn så mange barn at det går på bekostning av de barna som allerede er i barnehagen. Og det er bra stor forskjell på en 2 åring og en 4 åring.

 

Hadde jeg vært deg så ville jeg klagd på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser dette mer og mer nå. det er ledige plasser på storbarn, og så er det kø på småbarn. da pusher de de største på småbarn opp. uheldig utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag!!! Det gjorde vi, og det hjalp! Les min historie her:

 

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143348885

 

Synes det er altfor tidlig i deres tilfelle å flytte en så liten pjokk opp på Storbarn. Og det værste er jo at de ikke har sagt fra til dere!

 

Stå på krava! Skal krysse fingrene for at det ordner seg for dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har utrykket min skeptis,-men har ikke kommet noen vei med det. Derfor lurer jeg på hvilke rettigheter man har som forelder. Kan man nekte plent?? Jeg er bekymret for at tilbudet på storbarn skal være dårligere. Da det blir færre voksne pr.barn. Barn under 3 år teller som 2 barn. Noe barnehagen ikke har kalkulert med. Er også redd for at lovnader bhg. gir bare fungerer i teorien, og ikke i praksis. Særlig når sykdom blandt de voksne melder seg. Frustrerende dette her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det ordnet seg for dere TøffiTrynet:-) Får "blåse" meg opp i helga, og ta opp kampen med bhg. Tror du det er best å snakke med styrer eller ped.leder? Går sønnen din i kommunal eller privat bhg.forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem du skal snakke med kommer litt an på hvordan barnehagen er organisert. I vår barnehage er styrer mye rundt på avdelingene og jobber, dermed er han også mer deltakende i de små avgjørelsene.

 

Kommunal barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klag!!! Og det beste er å klage til Styrer, det er stort sett styrer som fordeler barn og ansatte på huset. Et barn som ikke er fylt 2 år enda har ingenting på en storbarns avdeling å gjøre! De trenger enda de litt mer trygge og små gruppene som er på småbarnsavdelinger.

 

Ikke gi dere på dette!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Skal gjøre meg upopulær på mandag:-) Godt å vite at det ikke bare er jeg som tenker slikt om saken:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske vanlig og jeg ville ikke vært bekymret om jeg var deg. Det er ikke de minste barna som ikke får oppmerksomhet i hverdagen. Jeg vil heller si at det går ut over de "store, flinke" barna som klarer seg selv. De minste krever oppmerksomhet og får den stort sett.

 

Problemet for barnehagen hvis ditt barn skal gå et år lenger på småbarn er at de ikke får fyllt opp plassene på stor avdeling og dermed taper masse penger. I dag er det stort sett små barn som trenger bhgplass og det er vanlig med aldersblandede grupper.

 

Personlig har jeg 2 barn hvor den ene gikk 1 år på småbarn og den andre gikk 2 år på småbarn. Jeg vil si at han som begynte på småbarn som 2 1/2 åring fikk flere opplevelser og mere utfordringer i hverdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de avdelinger 0- 6 år. Det fungerer veldig fint. Har hatt to unger i barnehagen. De store ungene er veldig flinke til å ta seg av de små ungene. Jeg har bare positive erfaringer med dette.

 

Vet at det er vanlig å flytte toåringer på stor avdeling. Har ikke hørt noe negativt om dette fra venner som har vært i samme situasjon som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente blir 2 i juli, og skal bytte avd i august, og det er en 2-6 års avdelig. Hos oss tror eg alle 09 barna skal bytte avd.. Det gjør oss ingenting, for i vår bhg vet vi at alle voksne SER alle barna, noe som igjen gir trygghet.. Men syns også samtidig at jenta vår er liten til å gå på stor avdeling (liten for alderen i tillegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at han som begynte på stor avdeling som 2 1/2 åring fikk flere utfordringer i hverdagen og lærte mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som heter storbarns og småbarnsavdeling i lovverket, men det er en bemanningsnorm.

Denne er (vanligst) 3 voksne hvorav en pedagog:

9 små barn

18 store

man regner dem som "store" fra det kalenderåret de fyller tre.

Dette må de uansett forholde seg til.

Det kan være i hovedsak store barn, men de kan f.eks. velge å ha 16 barn over 3 og 1 barn under, så er det helt ok ifht lovverket.

 

Det var uklokt av barnehagen å ikke ta dere med på råd/informere dere, men jeg tror ikke du kommer noen vei med å klage så lenge tilbudet er faglig forsvarlig og bemanningsnormen følges.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du kan klage...men trur og at du ikkje har så masse å vere bekymret for.... Gutten min på 4 år har aldri gått på småbarnsavdeling.....og han klarer seg veldig godt... Når dei får små barn, så må dei evt auke bemanningen, om dei ikkje har nok bemanning frå før...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan barnehagen flytte han uten vårt samtykke?"

Selvfølgelig kan de det!

 

Om dere har mulighet til å klage?

Selvfølgelig. Men dere har ikke noe konkret i f,eks lover eller forskrifter du kan klage på. det er barnehagens ansvar å fordele barn på de ulike avdelingene alt etter hva de finner for god organisering i forhold til både barnegruppe og ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet deres skal fortsatt telle som to, selv om han er på en avdeling med eldre barn. Hvis han er den eneste som ikke har fylt tre år, skal det være 3 ansatte (hvorav en pedagog) og 17 barn (i stedet for 18 barn, som det ville vært om alle hadde fylt tre år). Jo fler barn under tre år som blir flyttet opp på storavd, jo færre barn på den store avd (evt flere voksne).. Så lenge barnehagen dekker opp bemannings- og arealmessig, har du ingenting å klage på:)

 

Hvordan er gutten din da? Hvis han er en aktiv, nysgjerrig og utforskende gutt vil han nok stortrives med de eldre barna:) Er han innesluttet, engstelig og forsiktig, må du snakke med pedlederen som skal ha han fra høsten, sånn at dere sammen kan tilrettelegge slik at overgangen blir best mulig for han:)

 

Mitt råd: Tilrettelegg og gjør det beste ut av situasjonen - istedet for å klage! Du aner jo ikke hvordan gutten din får det på den nye avdelinga, kanskje han får det mye bedre? Ikke klag før du vet hva du klager på:)

Lykke til!

Hilsen førskolelærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...