Gå til innhold

Kan dette bare utsette aborten til senere i svangerskapet?

Gil

Anbefalte innlegg

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg lurer på om crinone og høydose folat bare kan utsette aborten til senere i svangerskapet? Har tidligere mistet i uke 7 (x 3) og er redd for at dersom jeg kommer lenger pga medisiner at jeg bare "utsetter" aborten til senere i svangerskapet. Forhåpentligvis bare en irrasjonell tanke, men kjenner jeg er veldig redd for å miste så sent at jeg må føde et dødt foster.

Har ikke tenkt på å prøve igjen på noen mnd fordi vi ventet på utredning og det har nok vært godt for hodet, men nå som vi har fått vite at vi kan prøve igjen med crinone og folat 4 mg kjenner jeg at jeg begynner å bli nervøs igjen. Vil jo så gjerne lykkes neste gang, men har nesten gitt opp håpet...

Leser så mye negativt her inne også, så ikke så lett å holde motet oppe.

Håper det ikke er noen sammenheng dette her i hvert fall ;-)

Fortsetter under...

Å bruke medisinene kommer ikke til å "utsette" en eventuell abort. Crinone er tilskudd av progesteronhormonet, som trengs for å opprettholde et svangerskap. Noen kvinner produserer for lite progesteron på egenhånd, slik at svangerskapene går til grunne. Dersom du er en av kvinnene som danner for lite naturlig progesteron, kan Crinone-medisinen løse abort-problemene. Hvis det er andre grunner til at du har mistet flere ganger på rad, så vil de problemene fremdeles finnes, og Crinone vil ikke kunne hindre en abort på det stadiet.

At du mister i uke 7-8 synes jeg er et godt tegn. Det er da de fleste svangerskap går til grunne når det skyldes naturlige årsaker, når fosteret ikke er levedyktig. En tredjedel av par med habituell abort er rett og slett bare veldig uheldig. Omtrent 15 % av alle påviste svangerskap går til grunne ved ufrivillig abort, og det er faktisk forholdsvis vanlig (1 % av alle gravide) å ha uflaks tre ganger på rad, uten at noe egentlig er galt.

Jeg skjønner at du er redd for å bli gravid igjen. Det er ikke stas å være gravid når man har opplevd så mye fælt tidligere som vi har. Grunnen til at du leser mye negativt her inne på forumet er nok rett og slett at de kvinnene som skriver mest er de som fremdeles sliter med å få barn og som trenger mest hjelp. Vi er veldig mange kvinner som har vært innom forumet opp gjennom årene, som har fått drømmen oppfylt, og som ikke er så aktive her lenger. Jeg fikk kjempegod hjelp da jeg gikk gjennom mitt vanskelige svangerskap etter mine aborter. Jeg lyktes på forsøk nummer fire, og fikk en prinsesse i fjor sommer! Visste du forresten at 50-70 % (avhengig av alder) av alle kvinner med habituell abort lykkes på forsøk nummer fire? Det er gode odds det! :)

Du må aldri gi opp håpet skjønne deg. Jeg vet at det er en tøff fase du går gjennom nå, det er grusomt å kjenne på tanken at man kanskje aldri skal få barn, men plutselig kommer det et perfekt svangerskap, og da er alle nedturene verdt det. :)

Hei Gil.

Jeg kjenner meg veldig igjen i dine bekymringer. Er nå gravid i uke 21, og fikk Klexane og Crinone i dette svangerskapet. (Gikk i tillegg til akupunktur) I begynnelsen tenkte jeg mye på det samme, om medisinene kun kom til å utsette aborten til ett senere tidspunkt osv. Men tror som Erle skriver at dersom problemet er noe annet enn lave progesteron-nivåer, så vil aborten skje uansett om du tar crinone.

Men heldigvis så ser det ut som at det i mange tilfeller løser seg når man prøver medisiner, og det er jo veldig mange her inne på forumet som har blitt foreldre til både en og flere barn etter mange aborter :)

Så det er håp, selv om alt ser veldig mørkt ut nå. Er forsatt redd enkelte dager jeg, men håper at vi denne gangen skal få oppleve å bli foreldre til en liten jente :)

Masse lykke til Gil, og ta den tiden du trenger nå :)

Takk for seriøse og oppmuntrende svar. Håper virkelig det sitter neste gang jeg blir gravid (satser jo på at det skal gå greit, men man vet jo aldri....men det har gått veldig greit tidligere). Har begynt på folsyre 4 mg og lurer på om vi bare skal prøve ved eggløsning denne mnd eller om vi skal vente på svar fra blodprøvene.

Jeg tror også at noe av grunnen til at jeg er litt ekstra redd for å miste senere i svangerskapet er at en ganske nær venninne mistet babyen sin under fødsel og bare tanken på å miste så sent er helt grusom.

Jeg gikk til akupunktur forrige gang det ikke gikk og lurer på om det er noen vits i å gjøre det igjen sammen med folsyre og crinone.

Håper jeg lykkes på 4.forsøk som deg Erle :-)

Masse lykke til Lille diamant. Håper jeg kommer etter snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...