Gå til innhold

Bakovervendt sete til man er minst 4 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så mange som sier de har ungene sine bakovervendt til de er minst 4 år. Til dags dato har jeg ALDRI sett dette i virkeligheten? Så er det sånn at det lille fåtallet som gjør dette, er de som roper høyest på sånne diskusjoner?

 

Datteren min er snart 4, og hun har sittet forovervendt siden hun var året. Det er jo ikke behagelig å sitte bakover. Hadde noen tvunget oss til det, så hadde det blitt ramaskrik. Ja, det har med sikkerhet å gjøre, så bare bli sint på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøver bestandig å forklare hvordan mitt barn satt når han satt bakover, og faktisk fikk knærne i nesa (ja, det er sant) men det er aldri noen som gidder å forklare meg hvordan det skal gå ann å ha det behagelig da. Jada, det er sikkert. Men den ene gangen jeg måtte bråbremse og han fikk kneet i nesa, så var det ikke fullt så morro lenger.

 

Så egentlig har jeg gitt opp å forklare :) Men, mine barn sitter forover og har gjort det siden de var hhv 18 og 20 mnd....aldri sett en 4åring sitte bakover, nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snudde vår minste gutt et par uker før han fylte 4 år, da ble han for tung for setet sitt. Var ikke noe problem med ham, verken i den store bilen vår, eller i den vesla VW Poloen vår. Alle sitter jo med bøyde ben i bilen, vi voksne også. Sitter jo ikke å strekker dem strak ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min sitter bakover og hun fyller 4 om 2 mnd. Hun sitter godt, har god plass og klager ikke. Hun har et britax multi tech sete i vår bil og et britax two way elite i besteforeldrenes bil. Sitter godt med god plass i begge setene. Besteforeldrene har en mercedes stasjonsvogn, vi har en mazda stasjonsvogn. Jenta er gjennomsnittlig i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17:50- Sitter du med beina oppi sete ditt når du er ute å kjører bil? Nei, du har de på gulvet. Hvor har barna som sitter bakovervendt sine ben? På gulvet? Nei. De har de oppi sete! Og DET er ikke behagelig. Jada, vi overlever alle med bøyde ben, men jeg har faktisk mulighet til å strekke de litt, røre på dem, så lenge de er på gulvet. Hadde jeg hadde helene under rompa så ville det ikke vært like godt.

 

Men klart, har man diger bil, så er det ikke noe problem! Da er det plass til barneføtter i baksete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av de landene i Europa som er fremst på barnesikring i bil er Tyskland og Frankrike, de anbefaler fremovervendt sete fra ca 13 kg.

 

Jeg snudde førstemann fra 2.5 år, de små på 20 mnd er fremdeles bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til Anonym 17:46:

HI her: Ja, jeg vet akkurat hva du tenker. Stakkars barnet ditt. Et kne i nesa kan faktisk være ganske fatalt.

 

Mulig barna til dere andre sitter fint. Men hvor behagelig er det å dra på lang bilferie og se bakover? Tenker dere ikke på det?

Og å bruke argumentet om vi alle sitter med beina bøyd er jo helt på trynet. Du sitter jo ikke med beina på dashbordet i bilen? BØYD med knærne mot ansiktet.

 

Igjen; Jeg har fortsatt til gode å se et barn på den alderen sitte bakovervendt. Og jeg bor i en større by..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om du har sett en Polo, men den er veldig liten. Og gutten klaget aldri. De sitter jo sammenkrøllet når de leker også. Og de klarer fint å røre på seg. Jeg må ærlig innrømme at jeg er mer opptatt av barnet mitt sitt liv enn komforten på kjøreturene. Og når barnet ikke en gang viser ubehag ved å sitte slik, så ser jeg virkelig ikke problemet? Men det later til at du har et problem med at andre velger sikkerhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har sett en polo. Plasserer du da barnet bak en person på 180 så er det brått veldig trangt i baksetet.

 

Jeg har ingen problemer med at folk velger sikkerhet (nå er det forøvrig ikke ulovlig med forovervendt heller), men jeg har et problem med at ingen forstår hva jeg mener når alle kommer med argumentet om at vokse sitter med beina bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lang ferie og se bakover. De er jo ikke vant til noe annet?

 

Da lurer jeg på følgende, siden du spør oss om ting. Tenker du noen gang på at et barn som sitter bakovervendt har hele 95% sjanse for å komme fra en frontkollisjon helt uskadd (eller med små skader), mens et barn som sitter framovervendt bare har 50% sjanse for å komme fra samme kollisjon med små skader? At riskoen for død øker med 45% sjanse i det du snur barnet ditt? Du har IKKE erfaring med å dra på lang ferie med barnet ditt på 3-4 år bakovervendt, så hvordan vet du hvordan det er da? Jeg HAR erfaring, og vet du hva? Det var overhode ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt bakovervendt frem til han var 3,5 år. Ingen problem.

Nå har vi en på 1,5 år som fortsatt sitter bakovervendt i besafe sete. Ingen problem, har fortsatt god plass før beina er borti ryggen på bilen sete. Han er lang for alderen.

Kjenner flere som har hatt barna bakovervendt til de var 3-4 år, heldigvis!

 

Jeg har ALDRI hørt at Frankrike og Tyskland ligger lengst fremme i bilsikring (har jobbet i bransjen i mange år). Sverige ligger veldig langt fremme. Grunnen til at feks Tyskland anbefaler fremovervendt er fordi de har store motorveier, å der er det nesten umulig å kræsje front mot front. Da de fleste bilulykker der bakfra er det best med fremovervendt.

Men her i Norge har ikke vi det veinettet som de har, å da skjer de største fataleulykkene (høyest fart) front mot front, å da er det absolutt best å sitte bakovervendt.

Skjønner ikke at folk gidder å diskutere dette dag ut og dag inn, forskning viser at det er best å sitte bakovervendt! Å til de som velger noe annet, det er dere som nesten alltid starter disse diskusjonene her inne. Hvorfor?

 

Har aldri giddet å blandet meg inn i diskusjonene her inne tidligere, men i dag kunne jeg ikke la ver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir lille som meg så er det forovervent tidlig...

 

Kan da ikke overstride vektbegrensningen og størrelsen som er tillatt i setet. Kommer fra en familie som har gått fra normalen til sprengt standard.

 

Setter ikke et barn i et sete der knærne er bøyd oppover mot hode, dette pga ved et brått stopp vil knærne treffe ungen i hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søkte etter litt info, så vil du se at andre land nå begynner å anbefal akkurat det samme, det bare tar litt tid å snu trenden :) Er mye som skal på plass. Større biler som er beregnet på store bakovervendte seter, få ut informasjon, snu holdninger osv. Man trenger jo ikke å se lenger enn inn hit, faktisk på bare akkurat dette innlegget, for å finne ut hvor mye arbeid som gjenstår fortsatt for å få folk til å forstå hvor viktig akkurat dette faktisk er og at flere liv kan reddes (ikke bare fra død, men alvorlige skader) om holdningen til å ha barn bakovervendt snur. Du virker jo direkte fiendtlig innstilt til at noen velger å ha barna bakovervendt lenge. Hvorfor? Plager det deg virkelig så mye at noen velger det sikreste for barna sine? Eller er det en reaksjon på underbevisst dårlig samvittighet der du føler deg bedre om du kan rakke ned på de som følger rådene? For jeg forstår virkelig ikke slike som du som virker provosert over at andre sikrer barna sine best mulig lengst mulig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18:17. NETTOPP! Der sier du det selv. Det er god plass før beina er borti sete.... Ergo, det er GOD Plass! når det ikke er god plass, så er det ikke godt for ungen. Du sa det på en så mye bedre måte enn jeg fikk gjort. Men når selve setedelen på bilsete er innatt seteryggen i baksetet, det er da det ikke lenger er behagelig og man får problemer med kne-nese ved en bråbrems....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retter deg. Norsk forskning.

Er faktisk mest ulykker på de andre veiene i Tyskland enn autobahnen.

 

Når forskerne ikke er enige, kan ikke du eller andre beskylde de som har barn forovervendt som uansvarlige.

Det med at de landene er langt fremme har jeg fra en som også har vært i bransjen i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI igjen!

Sitter du med knærne opp i nesehøyde så kan en kræsj medføre at kneet kjøres inn i nesa, og at nesa forflyttes opp i hodet. Dermed er ikke livet til å redde. Så å si at det er trygt å ha de bakovervendt er helt feil.

 

Jeg spurte fordi jeg lurer på hvor alle dere med bakovervendte 4-åringer er. Siden jeg aldri selv har sett det. Ingen i barnehagen sitter bakover. Ei heller rundt omkring der jeg ferdes. Så dette var for å få et svar.

 

Klart jeg tenker sikkerhet når det gjelder barnet mitt. Hun er jo det viktigste jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har verken dårlig samvittighet eller fiendtlig til dette. Ting dukker plutselig opp i hodet mitt, og da søker jeg svar. Rett og slett av nysgjerrighet.

Om noen har barna bakovervendt, så er det opp til de, men jeg synes det ser enormt ubehagelig ut. Og siden jeg aldri har sett det selv, så stiller jeg spørsmålet. Også fordi det er mange risikoer med å ha de bakovervendt, og.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min satt bakover til han var 3 år og 3 måneder. Da veide han nesten 19 kg og var 104 cm lang. Jeg forhørte meg med Trygg Trafikk først og da sa de at jeg burde snu ham for han var for tung for 5-punktsselen bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min på snart to år sitter på huk og leker hele dagen, så tror neppe at det er så mye værre å sitte med bøyde bein i bilen....de er jo hakket mykere enn oss voksne. Det reduserer dødligheten med hele 90% ved ulykker når man har bakovervendt, det er god nok grunn for meg! ved lengre strekninger er det bedre med flere pauser tenker jeg da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell på å sitte på huk i stua å leke da enn å kjøre bil.

Det var også en sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, så jeg spurte TT om jeg burde kjøpe ett, men de sa at det var greiest å ham ham i bilens seler når han veide over 18 kg, så da hørte jeg på det. Uansett hva anonyme damer på et nettforum måtte mene om den saken :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...