C.L.H85 Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 Vesla er 3 mnd gammel, har hittil ikke lagt opp noen rutiner, men hun har lagt opp en selv som jeg gjerne vil snu på etterhvert... Hun spiser siste kveldsmåltid mellom 11 og 12 på kvelden, sover da gjerne til kl 6 om morgnen da hun spiser, sover videre til 9 og spiser, sover videre helt til 12-13!! Sover da gjerne ikke noe særlig mer enn 20/30 min, før kl 11-12 på kvelden da vi alle går å legger oss..... Vil gjerne snu denne trenden, slik at hun legger seg for natta i 19/20 tiden på kvelden og får siste måltid i 11-12 tiden. Ser heller at hun begynner dagen kl 6 om morgnen i steden for kl13 på dagen!! Hadde vært deilig å få tilbake kveldene etterhvert. Hun har vanskelig for å finne roen selv, må hele tiden bysse/rugge henne i søvn.... Tar ikke smokk! Har prøvd å legge henne i egen seng, trøstet henne mens hun ligger der, men det hjelper ikke..... Tips!! Anyone??
Gjest Madolyn Skrevet 24. juni 2011 #2 Skrevet 24. juni 2011 Jeg startet med leggerutine når gutten vår var 9 uker gammel, han hadde til da sovnet i 22-23-tida med 5-6 oppvåkninger hver natt og så sto vi opp kl 10. Men nå starta jeg kl 20:30 med dimming på badet; kledde av gutten (varmt og godt på badet med varmekabler) og vasket ham rolig med varme, våte kluter. Lav stemme; synger nattasanger. Tar på bleie og pysj og tar ham med på soverommet hvor det er mørkt og gjennomluftet. Så ammer jeg ham i søvn Og gjett hva - han sov!! Nå har han 3 ammeperioder på natta (ble redusert drastisk etter at vi var hos manuellterapeut og jeg begynte med ammete og minifom og natteraping), og vi står opp på slaget 07. Om du får til å lulle babyen din i søvn i 20-21-tida så vil hun garantert ha lyst til å stå opp tidligere. Og når klokka er 07 eller 08 - stå opp med henne uansett og ta på dagtøyet. Ha henne i stua med lys og tv på, la henne sove i krybbe eller vogna. Slik viser du når det er natt og når det er dag Lykke til <3
Gjest Madolyn Skrevet 24. juni 2011 #3 Skrevet 24. juni 2011 Vet at det sikkert ikke er verdens smarteste trekk å amme babyen min i søvn, men han klarer ikke å finne roen selv og jeg venter til han er ferdigutredet for evt KISS før jeg kjører på med strammere linjer, også elsker jeg å amme - og når han uansett sovner på 15 minutter når jeg ammer så har jeg uansett resten av kvelden til voksentid
C.L.H85 Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 24. juni 2011 Nå skal det sies at jeg ikke ammer... Så blir vanskelig å puppe noen i søvn...
Gjest Madolyn Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 Jeg mente så klart; gjør det du VET får babyen din til å sovne For deg funker jo tydeligvis smokk og byssing Viktigste er vel at hun får en tydelig kveldsrutine. Er jo desidert best om hun klarer å finne søvnen alene, og fra 3 mnd tror jeg kan være en fin tid til å trene på og få til det, men å skulle innføre for mye nytt på èn gang er neppe lett. Men siden hun sover fra 6 til 09 og fra 09 til 13 eller når det var så klarer hun tydeligvis å finne søvnen selv, for du bysser henne vel neppe i søvn kl 09 på morgenen når hu nhar sovet helt frem til da? Hadde satsa på å innføre tydelig kveldsrutine først og fremst, pluss å stå opp med babyen fast tidlig hver morgen og skille tydelig mellom dag og natt.
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 Det er aldri for sent med rutiner. Men ta det gradvi. Lag en plan for deg selv, men vær ikke for streng på at "alt" må følges til punkt og prikke hver dag. Babyer trenger gjerne 12 timer nattesøv, så når hun ikke legges før ved midnatt er det ikke rart at hun ikke starter dagen før i 12-13 tida ;-) Hvis du "flytter" henne framover med 20-30 minutter hver dag over en ukes tid, kan det være at hun fort faller inn i den ny rytmen av seg selv ute at du må i gang med noen "gråte-kur". PS: Skiller du mellom hvor hun sover på dagtid og natta?
C.L.H85 Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #7 Skrevet 25. juni 2011 Hun sover enten i fanget, vogna og noen ganger i vippestolen på dagtid, men det er bare snakk om 20 min av gangen ca. Tenkte jeg skulle begynne med litt endringer til uka, bare synd hun ikke tar smokk! He he Uansett takk for svar madolyn og snøfilla )
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Hvis man ønsker å snu babyens døgnrytme, må man rett og slett "tvinge" baby til å stå opp tidlig over en lengre periode. Vi hadde store problemer med vår eldste, som ikke tok natta før nærmere 3-4 tiden helt til hun nærmet seg 5 mnd, og ringte tilslutt søvnekspert Karin Naphaug for råd. Hun rådet oss til å vekke henne kl 07 hver morgen i en lengre periode, uansett hvor seint hun sovnet kvelden (natta) før, og holde henne våken minst 1,5 time i dagslys, før hun fikk sove sin første blund for dagen. Dette var ganske tøft, siden vi alle var stup trøtte etter en svært kort natt, og det ble noen slitsomme 2 uker før vi endelig fikk snudd det. Hvis leggetiden skal være kl 19, så må man tilpasse siste blund etter det, slik at den ikke kommer for tett opptil den ønskede leggetiden. Dette kan som sagt ta litt tid, med oss tok det hele 2 uker før det funket, men de fleste klarer nok å snu det litt raskere enn det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå