Gå til innhold

hva er viktigst i valg av leilighet når man planlegger å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg og mannen min er på leilighetsjakt i Oslo, samtidig som vi håper å få barn om ikke så altfor lenge (har prøvd et år allerede..).

Ettersom vi ikke kan velge og vrake lurer jeg på hva dere som allerede har små barn vil si er viktigst:

eget barnerom?

heis/lavere etasje?

bakgård/uteplass?

Beliggenhet?(hva bør man tenke på vedr beliggenhet?)

Andre ting? Bør man feks ha stort bad?

Vanskelig å kjøpe leilighet når man skal ta hensyn til at det KANSKJE kommer et barn, det akn jo faktisk hende at det ikke kommer.. Men vi får holde oss optimistiske.

Håper noen kan hjelpe meg med tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn
Skrevet

Veldig deilig at det ikke er verdens største prosjekt å få ut barnevogna, ergo kjøp gjerne en førsteetasje, det er som regel billigere også slik at dere har råd til større leilighet :) Eget rom til babyen er jo også et must, ellers vil dere garantert ønske å flytte igjen veldig snart etter at barnet er født. Samsoving er jo en ting men hvor skal alle barnesaker, leker, klær osv osv :) Fint også om det er gode barnehager og skoler i nærheten og aktiviteter for barna.

Skrevet

Enig med "Madolyn" ang 1 etg og eget rom til baby. Vi kjøpte leilighet i 2 etg noen mnd før lillegutt kom til verden. Jeg har slitt meg halvt ihjel opp og ned trappene (ikke heis her), med vogn og div utstyr + baby.. Fryktelig tungt og slitsomt!

I tillegg, vil jeg på det varmeste anbefale dere å flytte til et rolig område og hvor det ikke er lytt mellom leilighetene! Hvis babyen deres sover lett, blir det et lite mareritt m.t.p søvn. Gutten vår våkner av den minste lyd, og har derfor slitt maks med søvnen, da det er mye bråk her vi bor, samt ekstremt lytt ut til felles oppgang (bor nær sentrum i by og i 4 manns bolig).

Når lillenurk ikke får sove, får ikke mor hvile heller. Ond sirkel!

Lykke til! Håper rådene er til hjelp for dere, og at det plutselig spirer og gror i magen ! :)

Skrevet

det jeg synes er viktig er vel at det er eget soverom til barna og at vi har plass... :) til alle lekene, å en plass å leke på, eks. vi har ikke så stor stue, men eldste jenta har kjempestort soverom :) også greit å ha bod :) en plass å sette barnevogn osv :) ikke minst at det er et rolig strøk og ikke langt unna bhg og lekeplasser o.l :) men man klarer jo å være fleksible når man blir vant med det :)

Skrevet

det aller viktigste er at det er flere barnefamilier i nærheten og en lekeplass!! Det tenkte ikke vi på...

Og det er veldig prakltisk med å bo i første etg, lettere å komme seg ut.

Vi bor i en stor leilighet på 2 etg og flyttet inn i en 4 mannsbolig med 2 andre småbarnsfamilier. Men vi er alle sammen rake motsetninger, alle er sære og lever egne liv. barna er aldri ute å leker sammen.

Har ikke lagt tilrette for lekeplass her heller. Vi har hengt opp en disse i et tre, det er en liten sklie og sandkassen står der men ingen sand....

har så lyst til å flytte inn i et rekkehus eller enebolig. men må vente til vi har bedre råd og har pusset opp leiligheten.

Så tenk hvis du får barn at det beste er å ha plass til å leke inne, plass til leker og eget soverom er viktig og.

Badet trenger ikke være så stort, man kan klare seg fint på et normalt bad. badekar er knall med små barn, alle barn elsker å bade en super avslutning på dagen. Stellematte kan være på vaskemaskinen (vi kjøpte en kjøkkendør fra ikea til kr 70 og la oppå vaskemaskinen, da blir plassen større til å legge stellematte og stelleting eller kurver med sokker smekker etc kan stå ved siden av.

Mange ting å tenke på, men dere finner sikkert en fin plass å bo. Og lykke til med alt!! :-)

Skrevet

Flytt et sted det er fint for barn å vokse opp, med andre barn og lekeplass så slipper dere å flytte igjen m en gang. Badet trenger ikke være så fryktelig stort, men greit å ha plass til å stelle baby (vi klarer oss fint med stellematta på vaskemaskinen.

Er det høyere enn 2 ett er heis et must!

Og om dere har valget - parkering nærme inngangen....

Kan dere være enda mer kresne - badekar hehe, skulle ønske jeg inne bade med frøkna...

Men altså, barnevennlig område og heis eller 1. Etg er nok det viktigste...

Skrevet

tusen takk for alle tips det blir veldig godt å ha med seg når vi drar på "visnings-turnè" i morgen. :)

Skrevet

Vi var på leilighetsjakt gjennom hele svangerskapet, og hadde deriblant følgende kriterier: første etg med uteplass slik at babyen kan sove ute på veranda/hage/trapp, og ha en liten lekeplass senere. Første etg er også praktisk med tanke på barnevogn, evt må bygget ha heis. Rolig område med andre småbarnsfamilier, barnerom, bad med plass til stellebord, bod lett tilgjengelig..... :)

Lykke til på visninger, og jeg krysser fingrene for at det snart spirer et lite frø :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...