Galskapens overhode Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 Min lille "engel" er straks 3,5 år, og har de siste mnd holdt på med en type trass vi ikke blir klok på.. Vi har begge i dag konkludert med at vi må komme fram til en konsekvent reaksjon på det tullet han har begynt med, for å få en slutt på det.. Eksempel fra i dag tidlig: Mor: Hva skal du ha på skiva di? Sønn: Bringerbærsyltetøy med jordbærsyltetøy oppå. Mor: Du får bare velge et syltetøy. Sønn: Da vil jeg ha jordbær... Jeg sier det er greit, og han hyler jeg vil ha bringebær. Noe som selvsagt også er greit, men da vil han ikek det heller og brøler etter jordbær. Når han begynner med dette VIL, VIL IKKE tullet så ender han som oftest ned på gulvet brølende. JEG VIL.. vi sier det er greit, men da snur han og VIL IKKE.. noe som også er greit.. Vi har prøvd å si at vi ikek vil snakke med ham før han er ferdig med å tulle, for da blir vi ikek enige. Dette fungerer heller ikke. Ender opp i hyl og brøl over lang lang tid.. Og resten av dagen blir ødelagt. Når skiva endelig var på bordet skulle han ha plaster på en vond finger.. Og begynner på nytt igjen.. VIL, VIL IKKE! SÅ hva er ditt beste råd for å få bukt med dette tullet? Jeg vet han tester grenser, jeg vet det er trass.. Han hyler gjerne til slutt så høyt at lillebror på snart 6 mndr blir redd. At den andre av foreldrene tar over virker heller ikke. Time-out vikrer mot sin hensikt. Kan også ende opp som en lek fra hans side. Denne trassen har nå begynt å komem flere ganger DAGLIG.. litt oppgitt
Gjest Filifjonka Skrevet 24. juni 2011 #2 Skrevet 24. juni 2011 Det høres ut for meg som om han rett og slett ikke vet hva han vil. og blir overveldet av valgmulighetene. Han har oppdaget at når han velger en ting, velger han samtidig bort noe annet. Og da raser verden sammen, fordi han egentlig ikke vil velge bort noe men ha alt. Jeg vet ikke om noen av disse tipsene er brukbare, men stryk det som ikke passer. I stedet for å gi ham åpne valg, gi ham valget mellom to ting. Altså: Ikke hva vil du ha på brødskiva di, men heller: Vil du ha jordbærsyltetøy eller leverpostei på brødskiva di? Gjør det også klart at bordet fanger. Har han sagt jordbærsyltetøy, så blir det det. Han kan ikke ombestemme seg gang på gang. Ombestemmer han seg, gir du beskjed om at nei, det er ikke greit. Han har valgt og må stå for det. Begynner han å hyle og brøle, lemp ham ut på et annet rom men uten å gi ham masse oppmerksomhet på det. Fortell ham kort at dere ikke orker å høre på slik skriking, og at han er velkommen tilbake så fort han er ferdig med å skrike. Når han så kommer tilbake nevnes ikke anfallet med et ord. Dette skal IKKE oppfattes som en time-out eller straff, det er rett og slett snakk om å ta hensyn til andre. Er han ferdig med skrikingen etter 2 sekunder, så meget desto bedre. Da er han selvsagt velkommen tilbake. Kommer han skrikende tilbake lemper du ham bare ut igjen og gjentar leksa: Vi orker ikke høre på det der. Du kan komme tilbake når du er ferdig med å skrike. Ikke gi noe større oppmerksomhet. Ros gjerne når alt går bra, men uten å henvise til tidligere raserianfall og bråk. Ikke si ting som "Ser du hvor deilig det var med et helt måltid uten skriking". Da minner du ham på alt han ikke mestrer og får til, og alt blir bare negativt. Si heller noe a la "Jeg syns det var så koselig å spise sammen med deg nå fordi du er så blid". Gi minst mulig oppmerksomhet til raserianfallene. Vær så uanfektet som om du vifter vekk en mygg. Det er ikke farlig, og du tar det med knusende ro. Kanskje bare utenpå, men vær likevel helt rolig. Og vær konsekvent: Null oppmerksomhet, skrik ferdig et annet sted. Bordet fanger når han har valgt.
♥Spirevipp♥ Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Vi slet mye med det samme med vår guttunge. Til slutt stoppet jeg å spørre hva han ville ha på skiva, og bare lagde mat som jeg visste han spiste. Ville han ikke spise det, så fikk han heller ikke noe annet.=) Gikk noen runder før det ble greit, men nå spiser han det han får servert i alle fall.
Galskapens overhode Skrevet 30. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 30. juni 2011 nå var denen matsituasjonen kun et eksempel på hvordan han kan trasse, for han kan holde på slik med alt og ingenting. Andre eksempler er ta på seg sko gå ut å leke/komme inn fra lek legge seg komme ut av dusjen/tørke seg etter dusjen MEN vi har valg å ta til oss noen av rådene i dette og dte andre innlegget: 1. forklare hva vi forventer skal skje 2. sier vi vil snakke med ham når han er ferdig å hyle og brøle og heller snakker ordentlig til oss 3. overser ham til raserianfallet er over På denne måten forer vi i hvertfall ikke raseriet.. selv om det fort kan ta 30-45 minutter før han klarer å roe seg ned. Vi lar ham rase fra seg der han er.. og sjekker innom ham jevnlig og spør om han er klar tilå gjennomføre det vi forventer. Så får vi se om dette fungerer.. Tok "bare" 20 min å få ham til å sitt ei bilsetet for å ta på bilbeltet før vi skulle reise fra byen i dag.. for han ville ikke reise hjem..
RødRev Skrevet 3. juli 2011 #5 Skrevet 3. juli 2011 Kanskje det lønner seg å være konsekvente. Forklare han i en rolig stund at fremover nå, gjør vi som følger: Det første du sier at du velger, det gjør vi. Det spiller ingen rolle hva du sier etterpå, det du har sagt, det blir det. Så må man holde fast på det, og tåle protestene en stund. Etter hvert tror jeg i alle fall at han vil akseptere det. Det er sikkert ikke så artig å skrike seg blå, hvis man vet at det ikke fører til noe likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå