Evigoptimisten Skrevet 24. juni 2011 #1 Skrevet 24. juni 2011 Hvor mange er vi her inne om dagen som sliter med å bli gravid? Gjerne har prøvd rundt 1 års tid.... Skal vi lage en liste? Og skrive kort om evnt utredning, og tiltak man gjør etc. Kom og bli med:o) Evigoptimist: 14pp, Begge er utredet, og feiler ingenting. Gjenstår eggledersjekk og livmorhulesjekk på meg til uken hvis tr kommer nå. Stort sett stabile sykluser på 28dager. Har vært innom Vitex, Biodronninggelè, Wild yam, hostesaft. Ingen hjelpemidler nå. Sunn kost, trening og omega3 +folat. Ikm 24.juni = idag!
Evigoptimisten Skrevet 24. juni 2011 Forfatter #2 Skrevet 24. juni 2011 Kopier gjerne mine "fakta" i din liste;o)
lille.pudding Skrevet 24. juni 2011 #3 Skrevet 24. juni 2011 Jeg er på 16 pp denne mnd. El idag!! Var hos gyn i starten av året for utredning, fikk påvist pcos og insulinresistens og manglende eggløsning... Fikk pergotime og metformin, begynte rett på dobbel pergo... Er nå på 2 dobble kur, og har fått el begge gangene, på nøyaktig samme dag, så nå er hvertfall syklusen i balanse blir spennende nå )
Dossa :) Skrevet 24. juni 2011 #4 Skrevet 24. juni 2011 Jeg slenger meg på Dossa: 11pp Hjelpemidler: tar bare hostesaft og folat. Tør ikke prøve de andre midlene som er nevnt her inne. Syklusen: pleier å ligge rundt 28-30 dager IKM: lørdag 25. juni. Men har begynt å spotte og er da i gått over i min 11pp.
Vårbarnet med to små Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 Vårbarnet: 18pp Prøvd siden juli 2009 Tok 9 pp første gangen, ble gravid, endte i MA. Gravid i oktober, endte i SA. Gravid i desember endte i SA. Jeg dro til Volvat i januar. Innvendig ultralyd og en hel masse blodprøver, ingenting som tydet på at noe er galt. Ettersom jeg ikke har vært gravid siden desember, og det er ny rekord fikk jeg time hos legen min. Hun henviste meg videre til sykehus, men der fikk jeg svar om at jeg ikke er en prioritert pasient. Har hatt sykluser som varierer mellom 28 og 40 dager, men har hatt eggløsning. Har vært innom grapefruktjuice, hostesaft, alle mulige stillinger, og tar litt wild yam nå. Eller har jeg kjøpt noen drikker i sverige som heter Vitamin Care (tror jeg) med B12 og folsyre - den er faktisk kjempegod Ganske grei kost, litt trening - ellers i aktivitet. Ikm 28. - 30.juni!
vår første 19 mnd prøving Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 Er i 11 pp, venter EL ca 2 Juli. Var hos legen iste og fikk ny henvisning, får framskyndet utredningen til august istedenfor å vente helt til november, er så glad ! nå er det like om hjørnet, bare sommerferien så er det august Har stabile sykluser på ca 29 dager og blør under EL. Men dette skal ikke ha noe å si ifølge legen. Går på bidronning gele, tar folat hver dag og skal kjøpe inn grapefruktjuice og ta slimløsende hostesaft i dagene før EL og deretter begynne på wild yam noen dager etter EL. Ellers er jeg aktiv, spiser sunt! IKM blir ca 20 Juli, regner med syklusen blir litt forlenget nå som jeg går på bidronning gele
Apple80 Skrevet 24. juni 2011 #7 Skrevet 24. juni 2011 slenger meg på.. Apple80: 12 pp time til utredning: 19.september synes det var lenge å vente spå har klart å få en time neste uke på en privat klinikk for å sjekke eggelderne. jeg har alltid hatt en følelse av at de er tett, særlig høyre, pga en blindtarmsoperasjon med komplikasjoner i 1998. gynokologen min er nesten 100 % sikker på at de er tette, så det hadde vært fint å få et ordentlig svar. Håper de kan si noe om muligheten for å åpne dem også.. prøver å leve så sunt som mulig, tar ikke noe ekstra kosttilskudd (bare folat), men hvis egglederne min viser seg å være fine, så setter jeg mannen min på diet, og jeg går over på wild jam mm -hva er greia med hostesaft egentlig?
Har en herlig gutt:) Skrevet 24. juni 2011 #8 Skrevet 24. juni 2011 Hører vel hjemme her jeg også.. Har en herlig gutt:inne i min 15pp Vært på utredning pga habituell abort der de fant en litt forhøyet verdi av lupus antikoagulant ellers så var alle andre prøver fine og ingen feil ved kromosene til meg og mannen. Sluttet på pille nov 09, ble gravid ved 1 pp men mistet i MA uke 8. Satte inn spiral da frem til jeg var"klar"igjen i april 10 men har hatt en sa, en exu og en ma til etter det. Jeg har i gjennomsnitt blitt gravid hver 3 mnd men mister. Er inne i min 4 pp etter siste ma nå. Mens vi har sliti så har så og si ale rundt meg fått eller blitt gravide, noe som er sårt:( Jeg går på folsyre, albyl e og har prøvd bidronningsgele, hostesaft. Jeg skal på videre utredning til høsten hvis ingenting har skjedd til da. Greia med hostesaft er å få mere eggløsningsslim så det blir bedre forhold for svømmerne til å finne veien til gullegget;)
Yasmin ♡hvor.e.du.lille.spire♡ Skrevet 24. juni 2011 #9 Skrevet 24. juni 2011 4år med prøving.... Har vert å fått påvist PCOS for 2år siden å etter de har eg gått på 6 pergokurer, alle negative. så blei eg sent til prøverør men den legen ville eg sko operere først, så da ble de drilling. Eggløsning kan ha vert mellom :17-22.juni IKM kommer mellom: 2-7.juni eg tar meg som 1pp person nå da eg har fått fjernet systene på eggstokkene å sjekket at egglederene er fine:) så da starter eg på ny:)
Apple80 Skrevet 24. juni 2011 #10 Skrevet 24. juni 2011 når skal man ta hostesaft da? akkurat de dagene man er fruktbar?
Happy87 Skrevet 24. juni 2011 #11 Skrevet 24. juni 2011 Hører til her jeg.. Nærmer meg ett år med prøving nå.. Kan ikke telle pp-er for jeg får ikke el eller tr:( Hadde en el i oktober 2010, men tr kom 14 dager etter:( Da jeg enda ikke hadde fått el igjen i februar reiste jeg til legen og hun henviste meg til gyn. Var hos gyn i Mars og fikk påvisst PCO. Begynte på dobbel pergo, men fikk ikke el.. Gikk over på trippel pergo, men fikk fortsatt ikke el. Da sendte gyn meg videre til fertilitetsklinikken, men skulle prøve enda en runde på trippel pergo imens. Jeg fikk bekreftelse på at de har mottatt søknaden min igår og det var ca 4mnd ventetid. Siden jeg bor i samme by så satte jeg meg også på ringeliste slik at jeg blir ringt etter hvis noen avbestiller timen sin. Akkurat nå er jeg på dag 7 med proveratabletter (for å få tr) og så skal jeg begynne på trippel pergo på syklusdag 4.. Er veldig sliten av denne ventingen, hadde vært litt bedre om jeg iallefall hadde el og kunne prøve litt, men men.. Håper de kan hjelpe oss på fertilitetsklinikken iallefall.
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 24. juni 2011 #12 Skrevet 24. juni 2011 Vet ikke om jeg kan skrive meg på "sliter-lista" enda ettersom vi bare har prøvd et halvår denne gangen, men siden vi brukte 5 år sist slenger jeg meg på likevel :-) Hadde en utredning etter ca. 3 år som prøvere på førstemann, var vel noe redusert fruktbarhet hos begge. Prøvde et par pergokurer da, uten at det hjalp noe (ble bare fryktelig hormonell og ville ikke ha barn... :-. Så vi innfant oss med at vi ikke skulle få barn, og plutselig en dag satt spira! Denne gangen er vi mer åpne for hjelp, og kommer til å prøve det meste for å få nr. 2. Har bestilt privat utredning på Medicus. Fastlegen min har sendt henvisning, så det blir ikke så dyrt. Kommer ikke til å prøve like lenge som sist, skjer det ikke noe innen rimelig tid (1-2 år) avslutter vi prosjektet. Jeg fikk også et stort magebrokk etter forrige svangerskap som jeg skal fikse så snart jeg vet at jeg ikke skal ha flere barn. Nå er jeg på ca. dag 45, og tror jeg hadde EL denne uka. IKM blir derfor etter 50-60 dager... Blæh!
minnymor Skrevet 24. juni 2011 #13 Skrevet 24. juni 2011 Hadde aldri trodd at jeg skulle måtte skrive meg på en slik liste, men her er jeg altså: Jeg går inn i min 14 pp (tror jeg, mista tellinga) i dag, etter at TR kom nå nettopp. Har en gutt på snart tre år fra før, og da prøvde jeg egentlig å unngå å bli gravid (han ble unnfanget ca to mnd etter at jeg slutta på ppillen) Jeg ble gravid i august i fjor, men et endte med SA i uke 6. Så ble jeg muligens gravid rett etterpå, men litt vanskelig å vite om det bare var kjemisk (at egget var befruktet, men ikke festet seg) siden jeg ikke helt visste når IKM var. Var til gynekolog for begynnelse på utredning i november i fjor, men ingenting galt på blodprøvene. Var til samme gynekolog i mars for videre utredning, men ingenting galt med verken meg eller samboer. Han mener at assistert befruktning er neste steg for oss, hvis vi ikke får det til på egen hånd i løpet av 2011. Fikk time hos ny gynekolog på Aleris i mai fordi jeg ønsket en second opinion, men heller ikke han fant noe bemerkelsesverdig. Denne legen mente at assistert befruktning kan vente litt, men har satt meg på liste for laparoskopi (kikkhullsoperasjon der de sjekker forholdene fra innsiden) på Ullevål. Lang ventetid, får sikkert ikke time før til vinteren. Begge gynekologene har sagt at det ikke er noe i veien for at jeg kan bli gravid på egen hånd - siden jeg jo har bevist at jeg kan bli gravid. Men jeg skulle likevel ønske at det var NOE de kunne gjøre, noen medisiner jeg kunne få. Har jo hørt om andre som får pergo for å gi et lite dytt, eller Albyl-E, progesteronstøtte, eller andre ting som ikke er farlige, men som KAN hjelpe. Jeg har stabile sykluser på 26-28 dager, og har utslag på eggløsnigstest hver mnd. Den blodprøven jeg tok hos legen i vår viste riktignok at jeg ikke hadde hatt EL den måneden, selv om både tester, temp.stigning, ELslim og ELsmerter signaliserte det motsatte. Måneden etter viste blodprøvene at jeg hadde hatt EL. Jeg sliter med å "ta det med ro" med prøvinga, og jeg blir like skuffa hver måned. Det går utover familieliv og jobb. "Alle" rundt meg blir gravide, og folk maser etter nummer to. Argh! Jeg har nettopp begynt å trene, spiser sunt, er ikke overvektig, røyker ikke, og tar multivit+jern+tranpiller hver dag. Har ikke testet diverse kjerringråd. Håper alt årner seg for oss!
snuppo Skrevet 24. juni 2011 #14 Skrevet 24. juni 2011 skal man ikke bare ta folat når man er gravid??? hjelper det på å ta det når man prøver??? Har prøvd siden september, har vært hos legen å sjekka stoffskifte, progesteron blant annet. får ikke komme til gyn før det har gått 1 år. mensen er temmelig regelmessig, som oftes på 28 dager noen ganger 27. har ingen barn fra før,men var gravid når jeg var 16 og tok abort. trodde ikke det skulle gå så lang tid før det klaffa, men tydeligvis hehe, har samboer som har barn fra før, yngste er 10 år. av vitaminer drikker jeg herbalife, den inneholder også folat. hilsen nord trøndelag :-)
Apple80 Skrevet 24. juni 2011 #15 Skrevet 24. juni 2011 folat hjelper deg ikke å bli gravid,men det er viktig å ikke ha folatmangel fra dag 1 svangerskapet, og man vet jo ikke når dag 1 er, så derfor rådes man til å ta folat når man prøver også.. Dessuten leste jeg nettop at det hjelper for mannens sædkvalitet, så nå skal jeg begynne å dele folat-pillene mine..
ønsker * magetroll <3 Skrevet 24. juni 2011 #16 Skrevet 24. juni 2011 Jeg slenger meg også på litt usikker på hvilken pp jeg er i, myye syklus tull! men har prøvd siden september i fjor bruker egentlig ingenting, men spørs om jeg også ikke må prøve å dele mine folat piller når jeg har en sjikkelig syklus ligger den på rundt 36 dager, men litt usikker nå, siden jeg har begynt på pergo! men vet ikke om enkel kur virka, i så fall veeeldig sein el, siden jeg hadde el-smerter, slim, og ganske positiv test for en uke siden.. så får vente en uke til før jeg tar en ny g-test. om den er negativ blir det å ringe til gyn. for å få ny provera å kanskje dobbel pergo? hadde positiv el test rundt dag 15 i syklusen.. men tror ikke egget slapp siden jeg ikke har fått tr eller pos g-test lykke til alle sammen
Esperanza84 - gravid! Skrevet 25. juni 2011 #17 Skrevet 25. juni 2011 Vi er i vår 17pp og problemet vårt er redusert antall sædceller i sæden. Det betyr ikke at vi ikke kan bli gravid, men at det er vaskeligere. Hjelpemiddel: første pergokur denne syklusen, pause neste. Vitaminer, mineraler. Neste syklus blir det agnus castus, wild yam, grapefrukt juice og hostesaft!(vert innom disse før uten suksess)! Langsiktig tenking: prøverør vår/sommer 2012! Lykke til folkens!
Fru Fomle *ønsker seg..* Skrevet 26. juni 2011 #18 Skrevet 26. juni 2011 Vi har prøvd i 2 1/2 år nå, med stabile sykluser. De finner ingen feil på noen av oss. En kjemisk graviditet etter dobbel pergo. Har ellers prøvd alt som kan prøves. Har time på Klinikk Hausken på torsdag, planlegger ivf i løpet av sensommeren. SPENT!
Metti er håpefull Skrevet 26. juni 2011 #19 Skrevet 26. juni 2011 hei Har prøvd i 1 år me en MA etter 7 mnd. Spotter mye ! Denne mnd begynte jeg å spotte allerede 4 dpo så det er vanskeig for et egg å feste seg. Har hatt utredning me blodprøver og innvendig ultralyd men alt ser fint ut.
<3 drømmer <3 + <3 spire <3 Skrevet 26. juni 2011 #20 Skrevet 26. juni 2011 Slenger meg på Prøvd snart 1år. Mistet el og tr etter en sa i februar. Prøver med vitex og bidronning denne mnd for å se om det kan gi meg el tilbake. Får hjelp i august hvis det ikke skjer noe :S UTOLMODIG! Kjøpt meg el tester,så nå skal jeg teste til el kommer,eller hvertfall til de 21 testene er brukt opp :S
Endelig nr. 3 i magen :-) Skrevet 27. juni 2011 #21 Skrevet 27. juni 2011 hei og hopp! Må vist hive meg inn her jeg og ....sukk.... ca et år siden jeg sluttet på minipillen, og ikke så mye som et snev av graviditet! :-( gutter på 7 og 2, prøvde 10 mnd med nr. 2.
frkromo Skrevet 27. juni 2011 #22 Skrevet 27. juni 2011 Ja, da var jeg også inne på denne listen.. Vi har prøvd siden i fjor vår, eller vi sluttet på pillen da.. tenkte ikke at det skulle ta så lang tid, så de første par tre måndene tenkte vi at skjer det så skjer det.. men etter et par tre måneder gikk jeg opp ca 10 kg i vekt (var normalvektig), jeg fikk kviser og følte meg ikke særlig lekker.. en dag sente samboeren min meg en mail med et avis innlegg om kviser i voksen alder. Der sto det om PCOS og ufrivillig barnløse.. Jeg bestilte straks time til legen og hun henviste oss til gyn. I november i fjor bekreftet gyn. at jeg har PCOS og jeg fikk Metformin og Pergo. Pergo fikk jeg ikke startet på før i februar da syklusen min var på 73 dager.. Etter første pergokur (gikk rett på dobbel kur) fikk jeg el, men ble ikke gravide. Samboeren min fikk da testet svømmerne sine, og alt er heldigvis bra der. Da er det bare meg det står på.. Etter andre pergokur i slutten av april, klaffet det.. lykken var enorm da jeg for føste gang i mitt liv så en ekstra strek på graviditetstesten.. Vi gikk rundt i lykkerus i fire uker før jeg begynte å blø.. Vi hadde en SA i uke 6.. Nå er det tre uker siden snart, og vi venter på ny el. eller i det minste tanta, så man kan ta ny runde med pergo, siden det har vist seg å virke for oss.. Ellers lykke til til alle andre prøvere.. (selv om det sliter på å se alle andre få barn rundt seg.. begge småsøsknene mine har fått barn det siste året.. lykkerlig over å være tante, men tungt å ikke få selv..)
Solstråle86 Skrevet 29. juni 2011 #23 Skrevet 29. juni 2011 Henger meg på denne listen jeg også! Har prøvd siden mai 2010, men har ikke hatt en eneste eggløsning i denne perioden Var til legen og ble henvist videre til gynekolog i februar og fikk påvist PCOS etter invendig ultralyd. Fikk da provera for å "kickstarte" kroppen som gynekologen sa så fint.. Etter tre måneders tid med dette var jeg tilbake hos gyn som da gav meg rådet om å vente å se om mensen kom av seg selv denne gangen (det gjorde den ikke). Hadde heller ingen eggløsning i denne perioden Så da ble det ny runde med provera her. Har også fått pergo som jeg skal prøve når jeg nå får mensen. Veldig spent på om dette kan lokke frem eggløsning... hååååper det Samboer har også vært i kontakt med lege for å få henvisning til sædprøve... Venter på time på sykehuset.. Ellers spiser jeg folat og lavkarbo kosthold (dette skal jo være så bra hvis man har PCOS.. uten at det har resultert i noe for min del...jaja, skader jo ikke :-))
Oktoberbabyen Skrevet 4. juli 2011 #24 Skrevet 4. juli 2011 Hei! Vi får vel "melde oss inn" her og.. har forsøkt i over et år nå, har ikke kontroll på pp siden jeg det siste halvåret stort sett har blødd mer eller mindre konstant, ofte bare 3-4 dager iløpet av en kalendermåned hvor det ikke er friskt eller gammelt blod i truseinnlegg.. Han er sjekket og hadde friske sunne svømmere, jeg har nettopp gjennomgått Lap etter at gyno mente jeg hadde "eggforstoppelse", manglende eggløsning og PCO, men Lap var visstnok helt normal, og viste ingenting galt. Jeg startet med blødningene rundt juletider, rundt da dukket og barten og alle de tykke sorte stive hårene opp over alt, så vet ikke hva jeg mener om funnene til gyno og sykehuset. Har forsøkt to doble kurer med pergo, men gyno mente plutselig at jeg ikke trenger lenger siden jeg visstnok har eggløsning naturlig, noe jeg ikke forstår siden han jo først mente jeg ikke hadde osv.. Så nå har vi gitt litt opp å få fornuft, forsøker man å kontakte gyno på tlf så får vi bare tilbakemelding om at ting må vente til vi har oppfølgingstime i september.. så nå har vi gitt litt blaffen i alt og forsøker så godt som mulig å få ting til å fungere, noe som jo ikke er helt enkelt og delikat alltid..
Ønskergjernesnart Skrevet 6. juli 2011 #25 Skrevet 6. juli 2011 Melder meg på denne tråden jeg også. Startet prøvingen i august 2007. Etter lang prøvetid ble vi gravide i desember 2010. Dessverre mistet jeg i 11. uke ... Siden da har vi prøvd å prøvd - uten hell.. Hjelpemidler : *Akupunktur og pergo,sunn livsstil og diverse tilskudd. Samboer har sjekket seg og alt er bra der:D Jeg har eggløsning,men sjekker ikke hver mnd. Gyn så ingenting galt,men muligens bittesmå cyster , men dette var ikke 'nok' til at det var PCOS. Heldigvis Prøver å skrive opp når vi har samleie nå da i en app på mobilen,og syns jo vi er rimelig sikre hver måned,men neida... :/ Vi vil fortsette ut året og inn i neste år før vi går i gang med prøverør... For baby vil jeg ha! Vi er forresten begge 26 år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå