Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på en uke og ho har ikke bæsja på ett døgn. Ho bæsja masse på sykehuset, men ingenting etter vi kom hjem. Var umulig i hele natt. Bare skrek. Ho får bare nan på flaske. Hva skjer? Er mor for første gang og synes dette er litt skummelt... Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at hun skriker kan jo skyldes så mange ting, men det kan være lurt å ha litt malt i flaskene hennes, for å forhindre forstoppelse...

Skrevet

Hei =)

Nå har ikke jeg erfaring med "flaskebarn" (forøvrig et fælt ord synes jeg), men det er ikke unormalt at nyfødte ikke bæsjer hver dag. Når det gjelder babyers avføring er egentlig alt normalt - alt i fra bæsj hvert kvarter til en gang hver 10.dag. Men så vidt jeg vet er dette det som er normalt når babyen ammes. Hva som er normalt når man gir flaske er jeg mer usikker på.

Når det gjelder at datteren din har grått mye i natt er ihvertfall helt normalt. Det kan være alt i fra mageknip til et stort behov for nærhet. Desverre kommer ikke babyer med instruksjonsbok, så man kommer til å føle seg helt hjelpesløs mer enn en gang. Akkurat det er det liten tvil om =P

Er det noe babyer er veldig gode på, så er det å legge merke til foreldrenes sinnsstemning. Hvis du blir nervøs, oppskaket og redd, vil babyen bli mer urolig. Da jeg var førstegangsmamma pleide jeg å legge datteren min mot brystet mitt, slik at hun kunne høre hjerteslagene mine hvis hun var urolig og gråt mye. Og da helst hud mot hud. Og jeg har hørt at det er veldig viktig med hud mot hud når man gir flaske. Lyden av hjerteslagene dine vil være det aller beste for å berolige barnet ditt, for det er en av de lydene hun har hørt gjennom hele livet.

Det er kanskje ingen trøst, men du er så absolutt ikke alene om å ha babyer som er utrøstelige over lengre perioder. Bare prøv å tenke som så at hun ikke tar skade av å skrike - det gir derimot god trening til lungene. Jeg husker at jeg var helt panisk ift min datters gråt. Så fort hun lagde en liten lyd, var jeg hos henne umiddelbart og fikk henne til å bli stille. Nå som jeg har blitt mamma for andre gang er jeg ikke like redd for babyskrik. Etter hvert som datteren din blir eldre vil du begynne å lære deg å forstå gråten hennes, altså hva som betyr hva. Og da er det ikke lenger like skummelt med babygråt. Og husk det at det er ingen (eller ihvertfall ingen med vett mellom ørene) som synes at du er en dårlig mor fordi babyen din gråter altså =)

En ting til.. Hvis gråtingen fortsetter og fortsetter, sånn i mange dager, kan det være en ide å sjekke om hun kan ha kolikk eller låsninger her og der.

Masse lykke til =)

Skrevet

Det sies at mme barn skal ha avføring hver dag. Vi brukte også nan til vesla i starten men måtte gå over til HIPP for den er mildere mot magen.

Vi hadde en runde når ho var noen dager gammel hvor hun fikk forstoppelse. Må bare gi masse malt for å løsne det. Mange sier at det er greit å bruke sviskesaft men dette fikk jeg beskjed fra både lege og HS om at IKKE var lov..

Vi blandet også litt sukkervann for å roe magen litt. Det er bare smertestillende og ikke oppløsende for magen. Ikke alle har virkning av sukkervann heller da..

Lykke til.

Skrevet

Prøv med litt malt i flaskene hennes. Det pleier å sette fart på magen :)

Det gjør ikke noe om hun ikke bæsjer hver dag. Her kunne det gå både 3 og 4 dager mellom hver bæsjebleie.

Prøv å hjelpe henne litt ved å massere magen forsiktig MED klokka, ta sykkelbevegelser med føttene og prøv "termometermetoden".

Skrevet

Jeg slutter meg til maltekstraktanbefalingene her. Det får du kjøpt i dagligvarebutikker. En halv teskje i blandet ut i flaska funker sikkert bra ettersom hun ikke har fått det før. Datteren min fikk også forstoppelser av NAN. Vi skiftet til HIPP og etter det hadde hun ingen forstoppelse. Hun har avføring hver dag, men det er selvfølgelig forskjellig fra baby til baby. Men ingen avføring på en uke for en baby på mme, høres ut som en real forstoppelse. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...