Gå til innhold

Søkte husbanken om bostøtte da jeg nettopp hadde sendt inn søknad om OS, derfor førte jeg opp 0 i inntekt, feil?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det står i brevet at de(husbanken) har lagt ligningen for 2009 til grunn da de beregnet bostøtten og da hadde jeg heller ingen inntekt og da betyr det vel kanskje at jeg får mindre i bostøtte neste år bare? Sa i fra til han jeg snakket med at jeg hadde søkt om os og han sa det ikke hadde noe å si, men sitter nå her og lurer og livredd for å gjøre feil. Søkte om bostøtte i fjor, derfor 2009 ligningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Som hovedregel er det ligningen fra siste skatteoppgjør som legges til grunn når bostøtte beregnes. Ligningsinntekten innhentes automatisk. For juni legges ligningen for 2009 til grunn. Men fra juli legges ligningen for 2010 til grunn for de som har fått skatteoppgjøret i juni.

 

Men den faktiske inntekten du/husstanden har idag, kan legges til grunn i to tilfeller; hvis du har hatt vesentlig nedgang i inntekt siden ligningsåret eller hvis inntekten din har økt til over inntektsgrensen.

 

Har du hatt nedgang i inntekt, kan du søke om å få lagt dagens inntekt til grunn. Et typisk tilfelle er der man har gått fra lønnet arbeid over på trygd.

 

Har du hatt oppgang i inntekt slik at dagens inntekt overstiger inntektsgrensen, har du plikt til å melde ifra om det. Inntektsgrensen for din husstand kommer fram i siste skriftlige vedtak du fikk.

 

Håper dette var til hjelp for deg!

 

Vennlig hilsen

Siv A. Brynestad

Husbanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...