Gå til innhold

Inspirert av en annen tråd; stemor som ikke vil passe stebarn i permisjonstida.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke en gang passe EGNE barn i permisjonstida! Slå den!

 

Jeg skjønner stemora så ALTFOR godt, kunne ikke falle meg inn å ha en unge hjemme døgnet rundt i en uke samtidig med å ha babyen hjemme, for at barnehageungen skulle få se pappa om ettermiddagene. Da måtte i så fall far ta noe fri sjøl.

 

Jeg har tre barn, og hadde størsten i SFO da nr 2 kom, og mellomsten i barnehage da minsten kom. Det er dårlig gjort mot den minste å ikke kunne få den tida med meg aleine, og særlig hvis det bare er fordi mora til stebarnet har meninger om dette. Hun og faren får leite etter dager og fridager da det kan passe at han har samvær med jenta, eller finne alternativ til barnehage der de bor.

 

Har han ikke mulighet til å passe sitt eget barn når hun kommer, burde han ikke ha hatt barn. Før stemor tok permisjon var det vel ingen som bare gikk hjemme og slang, så da måtte vel barnet ha hatt en ordning? Foreldrene kan da ikke ha blitt skilt samtidig med stemors permisjonstid...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig er ikke stemor forpliktet til å¨passe andres unger. Det er noe stemor gjør om hun vil. Ferdig med det.

 

Ingen andre enn foreldrene er forpliktet til å passe egne unger. (fosterforeldre og adoptivforeldre inkludert i begrepet foreldre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tette barn. Eldste var ikke i barnehage når nummer to kom, og planen var at han ikke skulle det heller. Heldigvis fikkbjeg plass midt i året til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant? Å ha to tette hjemme samtidig er faktisk kjempeslitsomt, og en dårlig løsning for alle, i alle fall i min erfaring:

Dårlig for meg, fordi jeg ikke fikk roen med den lille og ikke fikk amme i fred.

Dårlig for babyen, som måtte slåss om oppmerksomheten og måtte ligge mer i lekegrind enn nødvendig.

Dårlig for toåringen, som savnet aktiviteter og som hadde trengt kompiser.

Dårlig for pappaen, som måtte handle inn, lge mat og samle opp en masse rot som bygde seg opp hjemme - mye husarbeid jeg ikke rakk om formiddagen fordi ungene dro meg i hver sin retning og ikke sov synkront. PUH - det var deilig å få halv plass i bhg til den største.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må man nesten føle på selv, hva man vil og hvor mye kapasitet man har.

 

Ja takk begge deler sier jeg.

Har 5 barn og når jeg har vært hjemme i permisjon (som jeg er nå) så har de gått 2 dager i bhg og ingen sfo.

Babyen storkoser seg sammen med søsken, og de store koser seg sammen med babyen. Visst kan det være slitsomt, og visst er det godt de er i bhg litt, men synst det er kjempe kos å ha mye tid sammen med dem, og nyter den tida vi kan det.

 

Har ikke lest den andre tråden. Men en stemor kan da bestemme selv her, og det er da faren barnet skal besøke og ikke stemoren. Her burde jo far tatt seg ferie for å være sammen med sitt barn. Og dette er muligens denne stemorens første baby (?) og det er litt annerledes enn når man har vært i gamet en stund ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke lest tråden, men svarer likevel.

Jeg og min eks har to barn. Begge er etablert i nye forhold. Jeg var veldig klar da jeg fikk ny samboer at barna kom først. Derfor var han nødt til å involvere seg. Ikke alle som takler det, men sabo var innstilt på dette. Han har derfor stilt opp på alle områder. Lekser, passet de når jeg var på jobb o.s.v. Helt naturlig her i huset.

Hos min eks. har det vert helt omvendt. Barna har igrunn vert veldig lite der opp gjennom årene. Greit at det ikke er hans kjærestes barn, men hun har da innvolvert seg med en mann med barn.

Da hun gikk hjemme i permisjon for noen år siden, hadde jeg akkurat fått meg ny jobb. Spørte fint om de ikke være så snille å hjelpe meg ut, slik at barna slapp å gå hjemme alene store deler av sommeren.

Kunne jeg bare glemme fikk jeg beskjed. Fikk vist så mye bidrag så dette var ikke deres problem... (skal sies at jeg sa at jeg ikke ville ha bidrag om sommeren) Bra man setter barna først iallfall;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du glemmer visst at det var DINE barn, ikke hennes. Hun har all rett til å sette SITT eget nyfødte barn først.

 

Jeg ville aldri i livet ha hatt andres barn tråkkende i den første nyfødt-tida, når puppen er bar hele dagen og tårene kommer for hver minste ting, og man puster lettet ut når den nyfødte sover 30 minutter så man rekker en dusj. Om man da skal være barnehagetante for enda flere barn, eller oppleve at de bråker og vekker den nyfødte, blir ikke tida hyggelig for noen.

 

(Og JA; jeg har prøvd, ikke fordi noen hadde behov for det, men fordi min manns eks var såpass sjalu at hun klarte å forpeste hele permisjonstida da han og jeg fikk 1. fellesbarn, i alle fall de knuslete ukene han tok fri rett etter fødselen. Ikke måte på alle ærendene han kunne gjøre for henne og all ekstra barnepass han måtte ta bare fordi han så allikevel ikke var på jobb.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...