Gå til innhold

What to do. Ang sparing og nedbetaling.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har lånt 90000 av svigerforeldrene mine. De har nok av penger men lånet satt langt inne når det gjalt svigermor. Svigerfar var mer enn villig. Lånet er rentefritt og vi har vel egentlig ikke fått noen spesifik beskjed om hvordan og når det skal betales ned (vi betaler litt her og der. Har betalt ned med 10 000 nå).

 

Så har vi fått et lån av banken for å pusse opp. Lånet er på 100 000 og vi betaler 1500 i mnd i ti år på det lånet.

 

 

Vi har ingen buffer sånn som det er nå.

 

Hva burde vi gjøre, betale ned svigers for som fy? Er egentlig helst det jeg vil gjøre fordi svigermor ikke var så villig. Jeg har ikke lyst til å skylde henne noe egentlig. Hun er redd for at hun skal dø før hun får pengene tilbake.

På en annen side sier svigerfar at det er null problem og lånet er jo "gratis"

 

Eller burde vi betale ned opppusingslånet først. Det er jo det som koster penger.

 

Eller burde vi spare opp en buffer på sånn 60 000 dette året istedet? Det blir den samme summen jeg tenkte å nedbetale svigers, eller lånet også. (vi kommer uansett til å betale 1500 i mnd på både oppussingslån og svigerlån)

 

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønte ikke helt logikken her......

Hvis dere har mulighet til å spare opp en buffer, så hvorfor ikke gjøre det og heller vente med oppussingen til dere faktisk har penger?? isteden for å låne i banken......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Littt innvikla på slutten her... Men tror jeg ville betalt svigers jeg. Det er kjipt å ha det hengende over seg, hvertfall hvis dere har mulighet til å betale ned en del på et år. Sikkert ikke kjempepopulært hos svigermor om dere velger å ha en buffer på 60000 når dere kunne ha betalt dem istedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var nødt til å "pusse opp" var egentlig ikke en oppussing, men en nødvendighet som ville ha kostet oss mye mer om vi hadde ventet til neste år.

 

Så pengene er allerede lånt av banken + at vi har lånt av svigers.

 

I året som kommer har jeg regnet ut at vi har ca 60 000 til overs om vi er flinke og da vil jeg enten bli kvitt gjeld eller jeg vil ha en buffer.

 

Bare luret på hvor det var best å plassere de pengene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he:)

Ja jeg ser at det ble ganske så innviklet der på slutten:)

 

Kort forklart : vi har mulighet til å spare ca 60 000 i år. Burde pengene gå til svigerforeldrene mine, eller til banken eller burde vi ha de som en buffer?

 

 

Svigerforeldrene får jo ikke vite at vi har bufferen da (med mindre de plutselig trenger penger).

 

Og, selv om vi sparer de 60 000 så kommer vi fortsatt til å betale på begge lån. men da ikke mer enn 1500 i mnd pr lån.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det vi gjør nå men det hadde vært så utrolig deilig å bli kvitt ett lån:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo den totale gjeldsmengden som betyr noe, ikke om det er et eller to lån. Spør svigers, snakk med dem begge, eller spør svigermor. La mannen gjøre det, eller gjør det sammen.

Svigermor ser nok at det dyreste lånet bør gå først når dere har høve til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag: 30000 buffer, 15000 ekstra til banken (i tillegg til de 1500 pr mnd) og 15000 ekstra til svigers (i tillegg til de 1500 pr mnd) Det er tross alt banklånet som er det dyreste for dere samtidig som at svigers taper rentepenger på at pengene som de kunne hatt i banken er lånt til dere.

 

Tror jeg forstod rett, at dere betaler 1500 til banken og 1500 til svigers hver mnd uansett..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal som avtalt til svigers.

Spar opp til en buffer (ca lik en månedslønn) (min buffer er lik slik at jeg kan få kjøpt meg ny bil om den ryker - men det er kanskje litt drøyt...)

Betal som avtalt til banken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...