Anonym bruker Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Det er fortiden vanskelig å finne middag som mitt barn spiser. Det er liksom ingenting av det hun spiste før som virkelig faller i smak. Hun spiser ofte kun få biter. Tidligere spiste hun mye av både fikekaker, laks, hjemmelaget fiskegratteng, kjøttkaker, pasta, potet, lasagne, gulrøtter og brokoli osv. Trenger rett og slett mat-tips!
Anonym bruker Skrevet 24. juni 2011 #2 Skrevet 24. juni 2011 Lillemann har også spist alt, men er nå så opptatt av lek og tulling at det har blitt vanskeligere med mat... tror det er en fase og stresser det ikke så veldig, men må innrømme at det blir litt trusler/bestikkelser iblandt når vi vet at han kan våkne på natten fordi han er sulten.. "ingen drømmehage hvis du ikke spiser 5 skjeer til..." Upedagogisk... men han har kun sovet rundt i 2 mnd og etter 2 1/2 år med masse oppvåkning orker vi ikke det så lenge det ikke er nødvendig.
bIomstre Skrevet 24. juni 2011 #3 Skrevet 24. juni 2011 Vi kan vel alle bli matlei i blandt :-) Kanskje holder det med bare små justeringer? Blomkål isteden for broccoli, en anne saus enn dere pleier, kyllingkjøttdeig istedenfor vanlig, litt andre urter i maten? Her løsnet mye for eldste mann da jeg oppdaget at hun elsket hvitløk! Eller så er det mange som går igjennom en periode der de ikke vil at maten skal være blandet, men hver for seg... og gjerne få sitte å plukke litt i den. Da er slike talerkner med forskjellige rom geniale. Ville i allefall ikke gitt speialoppvartning, det er helst bare en periode. Så får de ta igjen det tapte på litt mer kveldsmat istedet.
Cornelianelia Skrevet 24. juni 2011 #4 Skrevet 24. juni 2011 Her synes både 2-åringen og storesøster på 5 at det er stor stas hvis jeg legger maten på tallerkenene slik at det ser ut som et ansikt. F.eks kjøttboller til to øyne, en cherrytomat til nese og flere agurkskiver til munn. Kanskje revne gulrøtter som hår. Da spiser de som bare det.
gullfisken83 Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 Pannekaker med blåbærsyltetøy (putter litt havregryn og grovt mel i røra, så føles det litt mer mettende og sunt) er den store slageren her i huset. Ellers spiser han stort sett det vi spiser, men har perioder hvor han ikke vil ha visse ting..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Junior spiser det vi spiser, og det er også det eneste han får tilbudt. Det kan være alt fra fiskekaker til pastacarbonara til chilli con carne og indrefilet. Vi lager stort sett mat fra bunnen og jeg tror slik man smaker mer og kanskje er litt mer spennende fra barna. Han har fått hjemmelaget mat siden han begynte med fast føde og vi har alltid latt ham smake på alt. Pepper, sitron, rå, løk og mango går for det samme. Her skal det smakes :-P
kirsty*2barnsmamma Skrevet 6. august 2011 #7 Skrevet 6. august 2011 Snuppa spiser det hun får servert, og får ikke noe annet om hun ikke liker. Vi streser ikke om hun i en periode spiser lite, det tar de igjen. Er ikke farlig å hoppe over noen måltider. Så lenge hun drikker nok vann er jeg fornøyd
Lemonia Skrevet 6. august 2011 #8 Skrevet 6. august 2011 Toåringen vår spiser det samme som oss og får ikke noe alternativ. Han er ikke kresen og er like glad i sterk og krydret mat som mer enkel mat. Han liker alt unntatt rå grønnsaker. Han er imidlertid småspist og kan til tider nøye seg med et par biter middag. Vi gjør ikke noe nummer av det, men har vi planlagt dessert må han spise et visst antall biter middag før han får dessert. Begrunnelsen er da at hvis han ikke er sulten på middag er han ikke sulten på dessert.
anso Skrevet 9. august 2011 #9 Skrevet 9. august 2011 Høres akkurat ut som datteren min. Jeg stresser ikke så veldig mye med det, men lar tallerkenen hennes stå igjen med mat på bordet selv om hun går fra bordet og sier at hun er ferdig. I mellomtiden spiser resten av familien ferdig og da kommer jenta mi stort sett tilbake til bordet og spiser litt mer av maten som ligger på tallerken hennes. Det fungerer her i alle fall:-).
Nurkfrid Skrevet 12. august 2011 #10 Skrevet 12. august 2011 Tallerken med forskjellig rom og fine bilder på har hjulpet litt her. Serverer også av og tiø maten hans i "tårn" da han er spesielt opptatt av tårnbygging (klosser og lego) om dagen. Spiser av og til bedre når han selv er med og lager maten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå