Gå til innhold

Hormonspiral - hva er DIN erfaring? Vil ha mange svar!


En til!

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått satt inn hormonsprial, og kjenner jeg er skeptisk. Gyn. var superpostitiv, og mente det var det eneste rette for en som hadde fått barn og var i et stabilt forhold. Hun nevnte ingenting om bivirkninger, så jeg fikk sjokk da jeg kom hjem og leste pakningsvedlegget til spiralen. Her kunne jeg lese at det er relativt vanlig med bivirkninger som hårtap, mannlig hårvekst (!!!), humørsvingninger, depresjoner, vektøkning OSV OSV, og er man over riktig uheldig kan man også få brystkreft?! I alle dager!!??

 

Hva er deres erfaringer? Kan jeg ta det helt med ro eller bør jeg finne andre prevensjonsmetoder?

 

La meg høre fra dere! På forhånd takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hormonspiral i 7 månder. Jeg hadde småblødninger heeele tiden. Og så var jeg rett og slett ikke komfortabel med å ha et fremmedlegeme inni meg, så jeg valgte å fjerne den. syntes jeg hadde mye stikkinger og "kjente" magen konstant.

 

Håper den funker for deg, vet mange som er fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hormonspiral to ganger og hadde ingen slike bivirkninger. Mistet mensen også, blødde bittelitt (truseinnlegg holdt) to ganger på ett år:)

Eneste ulempen for meg var at det tok noen mnd før jeg fikk mensen da jeg tok den ut for å bli gravid neste gang.

Jeg har bare positive erfaringer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mensen 3 uker hver mnd i 4 år. Da gadd jeg ikke mer og fjernet den. Aldri mer spiral på meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk satt inn hormonspiral da minstetrulta var 5 måneder, og hadde den i ca 2,5 år. Valgte da å ta den ut siden vi ville prøve på en til. Legen min sa ikke noe om det, men hadde lest et sted at flere ble anbefalt å vente til man hadde hatt mensen en gang etter uttak før man begynte prøvingen, for å minske sjansen for spontanabort. Jeg blødde i nesten to uker etter uttak, og fikk mensen en måned etter det igjen, så da var det bare å sette i gang ;) Ble faktisk gravid på første forsøk :)

 

Når det gjelder tida jeg hadde i hormonspiralen, så har jeg både positive og negative erfaringer. Etter innsetting hadde jeg mye kraftige blødninger, og noen helt forferdelige menssmerter som minnet mest om rier og pressrier. Blødningene og smertene vedvarte i 6 måneder (!), og jeg var på vei til å gi opp mange ganger. Etter 6 måneder begynte blødningene å stabilisere seg litt mer og jeg fikk mensen slik som jeg pleier i en 7 dagers periode en gang i måneden. Men jeg måtte alltid ha med meg bind hvor enn jeg gikk, for plutselig kunne jeg få uanmeldte blødninger. Etter enda noen måneder begynte de månedlige blødningene å bli noe kortere (4-5 dager), og mengden ble også noe mindre (er vant med veldig kraftig mensen til vanlig, så det var fortsatt betydelige mengder, altså). Slik fortsatte det til det var gått ca 1,5 år etter innsettelse (mulig den siste blødningen var endel mindre enn de andre), og plutselig da jeg gikk og ventet mensen igjen, så kom den ikke. Endte til og med opp med at jeg tok en graviditetstest, for det hadde jo vært typisk om "super-fertile" meg hadde blitt gravid med spiral. :P Men var ikke gravid. Etter dette hadde jeg ikke mer mensen, kun et par små blødninger innimellom, men såpass lite at det holdt med truseinnlegg. Hadde fortsatt velsig sterke menssmerter nå og da, men så lenge jeg var kvitt mensen så var jeg endelig fornøyd :) Så jeg fikk gå ett år uten mensen før jeg valgte å ta ut spiralen igjen.

 

Av bivirkninger jeg merket noe til, så var det kviser, og når jeg tenker tilbake, så hadde jeg egentlig problemer med kviser i ansiktet hele tiden jeg hadde i spiralen, og 1-2måneder etter at spiralen var ute, så var også kvisene borte. Men det var veldig irriterende å aldri bli kvitt kvisene på de 2,5 årene.

Ellers merket jeg nok også litt ekstra til humørsvigninger, nedsatt sex-lyst og en liten depresjon.

 

Så jeg er VELDIG usikker på hva jeg skal gjøre etter denne fødselen. På mange måter frister det overhodet ikke å sette inn hormonspiral igjen, men det at jeg mistet mensen etterhvert - selv om veien dit var lang, var såpass betydningsfullt for meg, så det er i så fall det som blir grunnen dersom jeg vil sette inn en igjen. Så jeg får se...har litt tid på meg til å tenke over det, hehe ;) Men jeg har slitt mye med tomme jernlagre og veldig lav blodprosent, så da mensen ble redusert og etterhvert forsvant, så steg disse blodverdiene omsider.

 

Blir jo spennende for deg å se hvordan DU vil oppleve å ha hormonspiral. Som du skjønner så er det velidg individuelle opplevelser, så det er umulig å si hvordan det blir for deg. Men et råd er i alle fall å ikke gi opp for tidlig! Gi den i det minste et halvt år, det er det jeg har fått råd om. Lykke til! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blødde (småblødninger) hele tiden i 6 mnd etter innsetting. Etter det var det bare små mensblødninger. Jeg tåler p-piller svært dårlig da humøret blir veldig påvirket. Blir trist og deprimert. Var derfor veldig spent på spiralen. Hadde ingen slike bivirkninger, og må si at for meg er spiral det beste alternativet! Det blir det neste gang også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt to hormonspiraler og egentlig veldig fornøyd med dem begge.

Første gang begynte jeg å få plager etter 2 år, -stikninger.

Kunne virke som om den ikke var skikkelig på plass, men legen fant ikke noe. TIl slutt bestemte jeg meg for å ta den ut, og da slet fastlegen litt med å få tak i den fordi trådene var så korte.

 

2 mnd etter ble jeg gravid.

 

2. gang begynte jeg å få litt blødninger etter 4 år og tenkte at den kanskje begynte å ebbe ut på virkningen. Bestemte meg derfor for å ta den ut og mnd etter ble jeg gravid.

 

Begge gangene mistet jeg mensen nesten helt, bare en liten blødning innimellom, holdt med et truseinnlegg.

 

Fikk ingen andre bivikrninger, ingen hårtap, ingen mannlig hårvekst, ingen depresjoner, ingen vektøkning.

 

Men som med alle medikamenter, hormonelle eller ei, kan det forekomme bivirkninger..

 

Lykke til, og jeg er ikke i tvil... Skulle jeg være så heldig at jeg får en baby til, så blir det hormonspiral igjen, om ikke gubben klipper strengen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble et hormonellt og smådeprimert monster av hormonspiralen. Huffameg, det var grusomt. Valgte kopperspiral i stedet, og fikk da kraftigere blødninger, men absolutt bedre enn å være et vrak av dimensjoner. Jeg tror disse hormonspiralene virker forskjellig fra person til person, men dette er min erfaring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hormonspiral før jeg ble gravid førse gangen. Fungerte supert, ingen blødning og ingen smerter.

 

Etter jeg fikk mitt første barn satte jeg igjenn hormonspiral, men nå hadde noe endret seg. Tror ikke dette skyldes spiralen men heller endringer etter et svangerskap. Hadde noen blødninger på tross av spiralen, hadde noe vondt og pluttselig var jeg sikkelig premenstruell. Etter og ha kranklet med samboeren så kom mensen en liten uke etter... dette slo bare ikke feil. Ikke noe morro når man selv merker at man er umulig og gretten... men igjen er jeg usikker på om dette egentlig skyldes hormonspiralen. Tror heller på endringen et svangerskap gjør med kroppen.

 

Etter at jeg tok ut spiralen siste gang tok det kun få dager før jeg var gravid igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blødninger hver dag i 7mnd og valgte da å ta den ut.. Så min erfaring er dårlig.. Blødningene varierte fra kraftig mens blødninger til mindre blødninger hvor truseinnlegg holdt! Men d var ikkje noe system på d.. Bare stress og ubehag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte greit bortsett fra så vannvittig mye kviser rundt munnen!

 

Hudpleieren min anbefalte meg å få tatt den ut straks, før jeg klemte i stykker huden helt. Jeg fulgte anbefalingen og kvisene forsvant med en gang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hormonspiral i 1 1/2 år. Og det første halvåret hadde jeg nesten lyst til å gi opp. Men gynekologen sa at dersom jeg ville klage på spiralen så fikk jeg ikke ringe før det hadde gått 6 mnd minst. Den bruker litt tid til å stabilisere seg. Jeg syns den var vond å sette inn, men når den først hadde kommet på plass, og halvåret var gått. Så la jeg ikke lenger merke til den. Syns den fungerte veldig bra, og kan ikke si at jeg har fått noen av disse bivirkningene heller. Jeg kommer til å sette inn en ny når jeg har fått sistemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at hormonspiralen fungerte greit.. Sinnsykt deili å ikke ha så mye mensen (ca hver 2-3 mnd og bare i noen få dager).. Men mistet fullstendig sexlysten og det va jo et problem kan man si.. I tillegg så ble eg faktisk gravid med spiralen inne.. Så ikke noe mer spiral på meg.. Hehe.. E jo stengt tatt ikke noe vits hvis man blir gravid likevell.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...