Gå til innhold

Dere som er besøkshjem.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan en si til naboer? Har hatt mor og barn på besøk noen ganger nå for at barnet skal bli kjent med oss og vi med henne. Skal straks begynne med overnatting. Har ikke spurt barnevernet om det, men vi bor på et ganske lite sted og spm vil jo komme fra naboer som merker vi plutselig har et ekstra barn annenhver helg;)

 

Kan en si en er avlaster? Barnet er jo såpass stort at hun vet hele navnet sitt og med det avsløres jo også foreldrene til barnet?

 

Kanskje jeg som lager "problemer" nå, men kom bare til å lure og da er det jo SÅ kjekt med dib;)

 

Noen som har erfaringer ellers? Vi gleder oss veldig til å komme igang å bli bedre kjent med barnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier bare at vi er barnevakt til dem som spør :) Folk pleier ikke spørre så mye mer da.

De som kjenner oss vet jo at vi er besøkshjem. Men synes ikke naboer og sånn trenger å vite at barnet er hos oss via barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du stå til rette for naboene da? Kan du ikke isåfall bare si at det er sønnen til din venninne, som trenger litt avlastning, barnepass..? Det er ingen forbrytelse å ha barnepass\avlastning altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for all del må ikke stå til rette for naboene såklart. Nå bor vi ganske tett og har alle barn på samme alder. Barnet som skal på avlasting er i samme aldersgruppe og barna springer mellom her. Barnet var idag hos naboen i hagen og i ettermiddag spurte en av naboene hvem det var. Sa da at det var jenta til en venninne. Var bare da jeg begynte tenke på det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemamma for et barn på 3 år. Barnefar er ikke i bildet av eget ønske og mine foreldre er ikke interessert i verken meg eller barnet. Så jeg har besøkshjem 1 gang i måneden.

Bor på et lite sted og "alle" vet at Kari og Geir er besøkshjem for mitt barn. Det er ingen hemmelighet og ingenting jeg skammer meg over. Og jeg vil at barnet skal se på det som en fin ting og ikke noe som er hemmelig og som man ikke skal snakke om.

 

Anbefaler deg å snakke med mor for å høre litt om hva hun tenker om åpenhet rundt dette. Og om dere bor på et lite sted så vil dere sikkert treffe på mennesker som kjenner mor og barnet uansett så da tenkte iallfall jeg at man må være åpen om dette og særlig av hensyn til barnet slik at opplevelsen med besøkshjem blir fin og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har besøkshjem til mitt yngste barn nå.

 

Jeg har sagt at alt er greit :) Barnet er med på alt innen den familien når barnet er der, og det er da helt greit at alle vet hva det går i og hvorfor barnet er med.

 

Snakk med moren, så får du vite hva som er greit for henne:) Vil hun ikke at noen skal vite, så holder du bare kjeft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sa HI at det var en forbrytelse? Utrolig frekk måte å svare folk på!

 

HI: vi er besøkshjem og kan fortelle deg at jeg lurte på det samme selv før barnet begynte være hos oss. Våre nærmeste naboer har vi veldig mye med å gjøre så de vet at vi er besøkshjem, men ellers har vi introdusert barnet som et barn av venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar:)

Skal ta en prat med moren ang det. Det er nok det aller beste:) Godt å få råd fra den "andre" siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også tillegge at besøksforeldrene, Kari og Geir, sier at barnet mitt blir inkludert av andre på en helt annen måte når folk får vite at dette er et barn som bor hos dem hver fjerde helg. Det er liksom ikke "bare" et barn som henger på eller som de passer, men at barnet tilhører dem når barnet er hos dem. Om du skjønner? :)

 

Ønsker dere lykke til som besøkshjem:-)

 

20:56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det :) Det er jo en grunn til at en trenger en utenforstående familie for å få avlastning. Men det betyr jo ikke at mor er dårlig i jobben sin :) En mor kan trenge litt pause til seg selv, og når hun ikke har annet, så er det jammen godt med avlastere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det e jo også noe å ta til seg. Som sagt går barna her ut og inn hos hverandre og jeg vil at dette barnet skal inkluderes av både barn og voksne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt uheldig å lyve om hvorfor barnet er der, type si det er et barn av venner e.l., siden barnet fort vil kunne oppfatte dette og få en opplevelse av at det å ha besøkshjem er skambelagt.

 

Ellers kommer det jo an på hva forelder/foreldre tenker. Samtykker de, er det bare å si besøkshjem. Samtykker de ikke, er det greit å begrense informasjonen til f.eks "dette er Silje, hun er hos oss en helg i måneden og det synes vi er veldig hyggelig."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen aldersgrense for besøkshjem? altså noen minimun alder barnet må være for å kunne være i besøkshjem?

 

Sorry om jeg låner tråden din litt hi, men mange med god peiling her. Vurderer dette selv som sliten alenemor.

 

så altså ikke hi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen aldersgrense for besøkshjem? altså noen minimun alder barnet må være for å kunne være i besøkshjem?

 

Sorry om jeg låner tråden din litt hi, men mange med god peiling her. Vurderer dette selv som sliten alenemor.

 

så altså ikke hi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å låne tråden så mye du vil;)

Tror ikke det er noen aldersgrense for hvor gamle barna må være. Fins jo babyer som er til avlastning også. Når de er så små er det jo foreldrenes behov og livssituasjon som avgjør.

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden var det som var frekt med det svaret?? Hun understreker jo bare at det å ha besøkshjem ikke er noen big deal? Makan..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...