Gå til innhold

Velger dere bort navn fra navnetoppen?

Anbefalte innlegg

samboer hadde funnet et navn vi likte veldig godt begge to: Emma. Men så oppdaget vi at det lå på navnetoppen i år, og det er jo litt kjedelig at mange andre heter det samme... men jeg kjenner likevel ingen voksne eller barn som heter dette i min omkrets.

Finner ingen andre navn som begge liker svært godt.... what to do?

Fortsetter under...

Ja, for oss hadde det vært totalt uaktuelt å velge et navn på topp 50 og sikkert også topp 100.

Emma har jo også ligget på navnetoppen (topp 10) siden 2002, og var også innom listen i 98 og 99. Så det er ikke bare i 2010 at det var poppis ;o)

Det er jo forsåvidt ikke noe problem å velge det - som du ser så er det jo mange som ikke viker selv om det er poppis. Man må bare belage seg på å alltid hete noe mer enn Emma (Emma N., Emma P. eller et navn nr 2 i tillegg siden mange velger det med Emma).

Vil råde dere til å bla gjennom en navnenok som f.eks. Norske Navn. Der er det mye, mye å velge i :o)

Ja jeg ville unngått hvertfall topp 40, men det er ikke så vanskelig da ingen av de navnene jeg liker best er blandt dem.

Emma er 2000-tallets mest brukte jentenavn! Det er jo så mange navn, det må da være et annet dere liker begge to?:)

For min egen del så synes jeg et navn blir kjedelig/oppbrukt om jeg kjenner/vet om mange som har det samme navnet, uavhengig av hvor navnet ligger på listen.

Feks er Nora et navn jeg liker godt. Jeg kunne kanskje valgt det selv, på tross av at det ligger i toppen. Grunnen til det er at jeg ikke kjenner NOEN som heter det. Ingen! Derfor er det ikke oppbrukt for meg:)

Jeg synes dere skal holde på navnet. Det er dere som bestemmer! Men siden dere er usikker allerede, ville jeg letet etter et navn dere er mer fornøyd med. Finner dere ingen andre dere liker bedre, så er jo valget enkelt?

I utgangspunktet velger vi bort fra navnetoppen ja, vil helst unngå at barnet heter det samme som flere andre i klassen eller nabolaget...

Men nå som vi venter gutt, så har jeg etterhvert innsett at det kommer nok til å bli et navnetoppnavn, siden de navnene jeg og samboer klarer å bli enige om er navn som er ganske mye brukt. Og da tenker jeg at hovedsaken er at vi finner et navn vi liker, og som ikke er oppbrukt i vår omgangskrets.

Så det jeg sier er altså at hvis dere liker navnet veldig godt, og selv ikke føler at det er oppbrukt, så er det ingenting i veien med å bruke det :)

Kan kanskje være en løsning å legge til et navn bak, slik at begge navnene kan brukes etterhvert, dersom det blir trøbbel med mange Emma i klassen... :)

Jeg syns forøvrig at Emma er et veldig fint navn, men hadde det selv aldri på jentelisten fordi det er på topplisten. Emily var derimot storfavoritt, og Emmi var også på listen. Emmelin er også nydelig.

Kanskje det kan være alternativer for dere også...

Nei absolutt ikke. Jeg har ett navn som har vært på navnetoppen de siste 30 årene. Når jeg vokste opp var vi 2 klasser og 4 med samme navn på trinnet. Det vil si at vi var to i hver klasse. I senere tid er alle 4 av oss i samme jentegjeng og selv om vi blir kaldt ofte bare to bokstaver f. eks HM (som er etternavnene sine forbokstaver) har jeg alltid vært glad for å være en av flere.

Vi har aldri blitt mobbet for navnet, ingen har noen gang sagt at "det var rart" eller "det har jeg aldri hørt før" som en pen måte å si at de ikke liker navnet .Hver gang får kommentarer får jeg høre "å, det er så nydelig" og "det er ett sterkt navn, det vurderte vi en stund".

Jeg synes det er tullete den nye trenden hvor alle skal være så alternative. Velg det navnet som dere liker. Uavhengig om det er topp 10, topp 50 eller topp 100.

Annonse

Vi velger oss bort fra navnetoppen bevisst. Rett og slett fordi at jeg ikke ser vitsen med at ungen skal ha et tilnavn til navnet sitt, lille Emma, store Emma, Emma 1 eller 2, Emma A eller B, bare etternavnet eller kallenavn.

Da forsvinner mye av sjarmen ved navnet i mine øyne.

Det er jo flott å se at så mange vil velge bort fra navnetoppen - for da kan vi andre som elsker navnetopp-navna velge dem, og i tillegg kanskje komme unna Emma J, Emma K..

Jeg elsker navnet Emma. Jeg bor i en middels stor by, jobber i barnehage, og jeg vet ikke om en eneste jente som heter Emma her i byen.

Mitt råd til deg - velg det navnet dere elsker. Ikke tenk så mye på hvor mange som heter det samme. Hovedsaken er jo at dere selv liker navnet :)

Jeg hadde også brukt emma om jeg var deg...

Jeg har tenkt å bruke Noah når gutten min kommer til verden med ks om 17 dager.... Så jeg går ikke utenom navnetoppen...

'Bryr meg ikke om det....

Syns man skal velge det man liker....

Denne beibien har hatt navnet noah de siste 3 årene (visst det ble gutt), åg for 15 dager siden ble det født en gutt her som skal hete Noah... vi kommer til å gå på samme barselgruppe , men klarer ikke å styre unna det navnet uansett.... Må bare ha det....

Det er selvfølgelig veldig kjedelig å unngå å gi det navnet man ønsker mest til barnet sitt fordi det tilfeldigvis er på topp 50, men også kjedelig å være Leon nr 6 når ungen begynner i 1. klasse.

Jeg kommer til å unngå de mest populære navnene.

Takk for mange nyttige innspill og meninger alle sammen! :) Vi har en liste med ca 7-10 navn, men vi har ulike favoritter på denne lista, så Emma er det eneste begge liker svært godt, mens andre navn liker kun den ene. Jeg har en annen favoritt også, som er mye mer uvanlig, men tror ikke jeg kan få mannen med på den, så vi har foreløpig utsatt valget til vi ser babyen...

Siden storesøster har et navn som kun 500 i Norge har, hadde det vært morsomt med et unikt navn, men det er langt mellom så sjeldne navn som man virkelig liker!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...