mariabee Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 KJenner jeg blir så forvirret her.. Håper noe kan hjelpe oss, slik ser dagen ut nå på matfronten. ca 07 : 1porsjon grøt og vann 11: middag, halv porsjon fullkorn frutti Nestle og vann 14: 140 -200mml mme 16: Halv banan 17.30: 1 porsjon grøt og vann 18.45: 140- 200 mml mme Og så drikker hun vann innimellom hele dagen.. Bør vi tilby mme på morgenen også før grøten ????
littlefairy Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 syns det ser veldig bra ut jeg. Hun får jo i seg masse! Og så lenge hun virker fornøyd med det så er jo alt bra.. (sier jeg, som bare har en på 6mnd, men din får hvertfall mer i seg enn min gjør etter at jeg begynte med grøt 2ganger om dagen) trodde han fikk i seg alt for lite væske, men som de på HS sa, de får jo i seg masse væske gjennom maten/grøten også...!
mariabee Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. juni 2011 ja hun er veldig flink og gla i nye smaker. Så dette går iallefall mer knirkefritt enn hva vi trodde! Men lurte på å gi den flasken rundt kl 07 og grøten litt før 09 før første lur, slik at middagen blir nærmer 12-13. Høres det lurt ut?
1jente2gutter Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Dette lurer jeg også på, men her er min gutt 5 mnd!Hvor mye mme skal han ha daglig i tillegg til det som er i grøt?noen som vet? Slik er hans dag: ca 7.15 :full porsjon grøt,ca 100ml mme og litt vann ca 11 : 1/6 banan og ca 150ml mme ca 15: 1/2 glass middag(4 mnd) og ca 150ml mme ca kl 18:full porsjon grøt,ca 100ml mme og litt vann Har tenkt å bytte mme ut med vann til middagen om ca 1 mnd,eller før om han får nok mme Får også vann når han vil ha!Må vannet hans ennå kokes? Og hvor lenge må en sterilisere flaskene?vet at smokkene må steriliseres lenge.......
littlefairy Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 ja mariabee, syns det høres greit ut. I den brosjyren "mat for spedbarn" jeg fikk på helsestasjon var det et eksempel på måltidsrytme. Der sto det "tidlig frokost": mm/mme, og frokost: mme og brød, eller grøt tenker jeg da. Gjør det du føler:) jeg husker ikke helt hvor jeg har det fra, men tror de bør få i seg mellom 4-500ml utenom den faste føden (som også inneholder en god del væske) så da blir det jo en del i løpet av dagen! jeg slutta å koke flaskene rundt 5mnd alder, har dem i maskin. Koker tuttene da:)
1jente2gutter Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Må bare spør: Koker du alle flaskene som brukes til 5 mnd,eller bare de med mme/mm?(tenker på de som bare brukes til vann) samme med smokkene,skifter du ut til hvert måltid når det bare er vann?og koker dem også? Er det ikke bare pga mme bakterien man skal koke utstyret? Håper på svar på dette fra noen som vet, for får forskjellig svar fra personer!De vet vel ikke hva de skal si kamsje.........
littlefairy Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Godt spørsmål:) kokte flaskene selvom det bare var vann men kan hende jeg så litt i mellom fingrene på det og lot han få samme 2ganger. Tutten har jeg også brukt et par ganger etter hverandre, når de er brukt til vann. Men har vært så usikker så koker de oftest ja:) kanskje andre her som vet? Har tenkt litt på bakteriene/evnt melkerester som kommer fra barnets munn over på smokken. Så har ikke latt tutten ligge veldig lenge før den ble brukt igjen, men som sagt, koker de fordi jeg er usikker...!
tina 79:) Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 Fikk dette rådet på helsestasjonen for min 2 mnd gamle sønn: så lenge flasker med mme vaskes på over 60 grader i oppvaskemaskinen, trenger man ikke å sterilisere disse. Tuttene skulle jeg koke i tillegg frem til han er 5 mnd. Etter 5 mnd var det ikke nødvendig hvis alt ble vasket over 60 grader varmt. Dette er kun pga de farlige bakteriene som kan oppstå i mme. Andre bakterier er ikke farlige. Spedbarn er jo ikke sterile, og spiser på hendene sine fra de er bittesmå. Jeg syntes det var litt godt å koke smokker, flasker og flaskesmokker en gang iblant sist da jenta mi var under ett år, men jeg gjorde det ikke etter hver bruk. Dere trenger ikke å stresse med det nå. Ihvertfall ikke på flasker brukt til vann!
ChrisLuka Skrevet 23. juni 2011 #9 Skrevet 23. juni 2011 Hei Mariabee! Klikket meg inn her for å se etter om jeg fant svar på nettopp dette jeg også! her er dagen vår sånn ca: Ca 07: MME, 200 ml Ca 10: 1 porsjon grøt og vann, eller sviskesaft, evnt. MME (da blander jeg kun 100 ml, han drikker stort sett ikke mer enn 60 ml), avhengig av hvor mye han drakk kl 07. Ca kl 13: Middagsglass, et halvt glass og kanskje litt fruktmos og vann Ca kl 16: MME, 200 ml Ca 18.30: 1 porsjon kveldsgrøt og vann, igjen da også hvor mye MME han drakk til 16 måltidet. også gir jeg han litt vann og frukt utenom også! jeg tror dette er noe man må føle litt mere på selv, jeg også syns dette er vanskelig! men jeg tenker at så lenge han er fornøyd og har våte bleier og bæsjebleier og går opp i vekt så gjør vi i hvertfall ikke noe galt men jeg har tenkt litt på grøten, kan det bli litt mye å spise grøt to ganger om dagen? har litt lyst til å begynne med litt brød nå, han er 7 mnd i dag faktisk! (ååj, tida flyyyr!) er det ok med brød nå? noen erfariner?
..snøklokke.. Skrevet 24. juni 2011 #10 Skrevet 24. juni 2011 Generellt væskebehov er 4ml/kg/time opp til de veier ca 10 kg. Du regner da inn all væske (melk, vann i grøt osv). Husk også at det er væske i frukt. Ser ut som babyen din får det hun trenger, og så lenge bleiene er gode og våte er det ikke noe å være bekymret for!
bIomstre Skrevet 24. juni 2011 #11 Skrevet 24. juni 2011 Hei 5! Jeg elsker tallbefestede annbefalinger :-) Har du en kildehenvisning til dette med 4 ml/kg/ time opp til ca 10 kg?... Så kan jeg ta det med i tråden med info om mme som jeg har laget på forumet flaskemelk.
..snøklokke.. Skrevet 24. juni 2011 #12 Skrevet 24. juni 2011 Hei blomstre. Kilden er ikke skriftlig, men jeg regner med at du kan finne den i litteratursøk. Kilden min er muntlig, fra anestesilege ved et universitetssykehus. Det er ikke godt nok som henvisning til siden din, men som sagt regner jeg med at du kan finne det hvis du leter, ev tar kontakt med en barneintensivavdeling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå