Gå til innhold

"Det er et særnorsk fenomen å gi så mye sovemedisin, angstdempende midler og Vallergan til barn"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

"Det er et særnorsk fenomen å gi så mye sovemedisin, angstdempende midler og Vallergan til barn", sier professor Jørgen G. Bramness ved Senter for rus og avhengighetsforskning (SERAF).

 

Mange leger og forskere advarer mot den utstrakte bruken av sovemedisin til barn. De frykter senskader - som permanente søvnproblemer.

 

http://www.dagbladet.no/2011/06/23/tema/foreldre/klikk/helse/17037035/

 

Ufattelig at foreldre gjør slikt mor barna sine! At de tørr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan virkelig ikke sette meg inn i en slik situasjon. Men er skeptisk på den type medisiner, spesielt til barn.

 

Men som sagt vet ikke hva jeg ville gjort om jeg hadde et barn som aldri sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig påstand. Mitt udokumenterte inntrykk er at det i hvert fall i USA og Storbritannia er en utbredt praksis. Tro om han har statistisk belegg for å hevde at det er særnorsk, og hva han eventuelt mener med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Norge er ikke en versting her. Snakk om USA, og du får vite litt mer om dette......

 

Barn trenger å sove. Hva tror du virkningen av alt for lite søvn er? Vil du ha ADHD-diagnose(urettmessig) på alle barn som sliter med søvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! ADHD faktisk! Ja, da er det nok best å dope barna ned med uante bivirkninger. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedsaken er at vi ser en svært uheldig utvikling her i Norge, og det er tallene klare på. Er det ikke på tide å stikke fingeren i jorden og spørre oss hvorvidt kulturen vi har for å stadig medikalisere normale fenomen er en fornuftig utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et særnorsk fenomen?

 

Norge er svært restriktive med medisinering av barn i forhold til foreksempel USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 barn som må medisineres i søvn er ille! Skjønner ikke hva foreldrene tenker på og om de ikke er redde for permanente søvnskader. Godt mulig at de er verre i USA og i England, men 4000 er åkke som et høyt tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig restriktive kan de nå ikke være når brorparten av Vallergan skrives ut til barn under 3 år. Vallergan anbefales ikke til barn under 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høye tall.

Men hva er alternative når barnet ikke sover?

Vi sov ikke på over 2 år! Sønnen vår sov max 4 timer usammenhengende pr. natt, og ikke noe på dagtid. Han var alltid trøtt og grinete, og det gikk så langt at jeg ble sykemeldt fra jobb fordi vi aldri fikk nok søvn.

Vi prøvde det meste av alternative løsninger, men endte opp med vallergan som løste hele soveproblematikken på 3 uker.

Så jeg kjenner jeg blir litt provosert når noen skriver at de ikke skjønner hva foreldrene tenker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et barn som nesten ikke sov på 3 år, men det kunne ALDRI falle meg inn å dope ned barnet. Så du får bli så provosert som du bare måtte ønske, men jeg fatter ikke hva folk som dere tenker med.

 

19:49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som enkelte setter seg litt på bakbeina her. Kanskje noen som medisinerer smårollingene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...