Gå til innhold

Snart 3-åringen min har sluttet å sove på dagtid, og nå er ettermiddagene et mareritt:(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han sluttet å sove på dagen for to uker siden. Årsaken til at vi lot han slutte med det nå er at han brukte veldig lang tid på å sovne hver kveld (1-2 timer). Stod opp av senga mange ganger hver kveld. Sovnet ofte ikke før i 20.30-21- tiden. I tillegg har han nesten ikke sovet på dagen i helgene de siste månedene.

 

Men nå er han så grinete/hyper fra kl. 16.00 til han legger seg at jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Han har sovnet nå, og sovner på et blunk. Han er en veldig aktiv gutt, han er lite interessert i tv, og bruker lang tid på å finne roen. Hvis jeg leser for han eller pusler puslespill sammen med han er alt bra, men det har jeg ikke mulighet til flere timer hver ettermiddag.

 

Ettermiddagene de siste to ukene er preget at kaos og kjefting og det er rett og slett ikke hyggelig. Det er selfølgelig ikke like ille hver dag, men idag var en dårlig dag. Han har en storesøster og lillebror også som blir påvirket av dette. Jeg er alene med dem 14 dager i strekk pga turnusen til mannen min så det er ikke bare å finne på noe med en av dem alene heller.

 

Jeg får helt vondt av han sånn som ting er nå, og lurer på om vi burde la han sove på dagen igjen, hva synes dere? Jeg har vært gjennom dette med eldstemann tidligere men kan ikke huske at det var så ille (men da hadde jeg også bare ett barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok en periode du (han)må gjennom om du tar det nå eller en annen gang... Om du lar han sove på dagen igjen, så utsetter du jo bare problemet.

Her var minste også alik- sutrete og grinete hver ettermiddag og jeg alene med alle 3. Søstrene hans er jo eldre og selvstendige, men kunne jo ikke bare styre med han heller..

Jeg tok det som det kom jeg- noen dager sovnet han ved middagsbordet tilogmed;) Da bærte jeg han inn i sengen og han sov til dagen etterpå.

Om han er trøtt så ville jeg rett og slett lagt han tidligere noen dager! Kanskje han holder til kl 18 en dag, 17.30 en annen... Det går jo over:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Han sov 1 time på dagen i barnehagen, men de få gangene han sov på dagen hjemme kunne det bli 2 timer.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå fra 2 timer til ingenting kan bli for stor forandring for han kanskje.

Prøv med 20-30 min på formiddagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan prøve ihvertfall. Tester det ut i barnehagen i morgen så får vi se hvordan ettermiddagen blir.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat samme problemet med vår snart 3åring. Han trenger og sove på dagen for ikke å bli trøtt og grinete kl 17, men sovner ikke før sent på kveld om han sover på dagen.

 

Vi kom frem til at han sover 1t to dager i uka i barnehagen. Han sover nå tirsdager og torsdager, skal vi noe spesielt en av de andre dagene bytter vi dag. Da blir det ikke en brå slutt men en nedtrapping. Prøvde å sove 30min hver dag, men han ble så veldig lei seg når de vekka han så det ga vi opp.

 

De dagene han sover på dagen legger han seg ved åtte tiden og bruker litt tid på å sovne og sover til halv åtte. De dagene han ikke sover legger han seg ved syv tiden sovner med en gang og sover til ca 7- halv 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skader jo ikke å prøve :)

Kanskje han trenger de få minuttene for å komme seg gjennom dagen.

 

Lykke til :)

 

18:47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La han sove på dagen, men kortere enn vanlig var. Eller la han sove på dagen noen dager, men ikke alle. Se det an, såpass skal du kjenne ditt barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1 time til ingenting var drastisk. Min har blitt vekt etter 30 min siden jul. Hun er 3,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde vi det også, lenge. Vår datter sluttet å sove dagtid da hun var rett over 2 pga omtrent de samme tingene som dere slet med. Det fungerte dårlig. Etterhvert lot vi henne sove (det kunne ta sin td før hun sovnet...) 20-30 min, sto hun opp veldig tidlig (ca 06) fikk hun sove litt lenger. Hun kunne sove i timesvis hvis vi ikke vekket henne. Det fungerte litt bedre og vi hadde det sånn mer eller mindre til hun ble ca 3. Nå hender det hun sover om hun står opp grytidlig. Men det med at hun var hyper og overtrett om ettermiddagene varte lenge og tildels er det tilfelle ennå,- hun er nå 3,5. Så vi fant aldri helt løsningen på problemet og det var ille både for henne og oss. Men hun har alltid vært vanskelig når det gjelder søvn (da særlig innsovning).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...