Gå til innhold

Nyfødt og søvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nå 6 dager gammel gutt som bare vil sove hele tiden. Har fått beskjed om å vekke han hver 3. time for å gi han mat, men det er skikkelig vanskelig...

Han har en våkenperiode på 1,5-2 timer på morningen og 1,5-2 timer på ettermiddagen. Ellers vil han helst bare sove.

Han legger forsjåvidt godt på seg og tok igjen fødselsvekta etter 4 dager, jeg har vanvittig brystspreng etter økedager rett før det iom at han nå bare vil sove og sovner lett på puppen.

Lurer egentlig på om det er vanlig at de sover sååå mye, at de er vanskelig å vekke og at de bare sovner på puppen etter en liten sup.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler egentlig jeg burde vite dette, men storebror var helt anderledes, og hadde våkenperiodene fordelt litt mer utover dagen og ikke minst natta..

Skrevet

Har samme gutten her, han sover for det meste døgnet rundt med unntak av to våkenperioder rundt 10-12 og 22-00.... sånn er det, ikke mye vi kan gjøre med det annet enn å forsøke å lure inn noen våkenperioder under bleieskift:)

Skrevet

Begge mine har sovet omtrent døgnet rundt de første ukene, bare våknet for mat og ny bleie. Jeg har aldri vekket en baby for å gi ham mat, og så lenge de legger på seg som normalt skal det heller ikke være nødvendig.

Skrevet

Sånn var snuppa mi også, hun sov og sov og sov, måtte vekke henne for mat. I begynnelsen slet vi med å få vekket henne og hun sovnet ved puppen, men det gikk seg til etter hvert. Første ammingen på sykehusen (utenom den umiddelbart etter fødsel) måtte en jordmor faktisk kile og plage henne for at hun skulle holde seg våken så hun fikk i seg noe mat. Hun hadde ikke våkenperioder i det hele tatt de første ukene, kun våken for mat og stell...

Skrevet

Jeg tror nok de fleste får beskjed om å amme hver 3 time frem til 6 ukers kontrollen for sikkkerhets skyld. De første 3 dagene ammet jeg henne alt fra 3-5 timer før jeg snakket med helsestasjonen, og de ga meg beskjed da om å vekke henne hver 3 time. Og når de så vekten hennes på 6 ukers kontrollen sa hun at nå kunne jeg godt la henne sove 5 timer uten å vekke henne, at hun styrer selv når hun er sulten:)

Jeg pleier å stryke henne over hodet eller kile henne litt under foten hvis hun holder på å sovne, og da fortsetter hun å suge:)

Jeg hadde også spreng de første dagene, men etter at jeg pumpet meg én gang og ga henne mat hver 3 time, stabiliserte det seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...