Mamma til tre :o) Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Poden er 5 mnd gammel, og en stor kar på straks 9 kg.. trenger mye mat og har derfor begynt med fast føde, noe han liker veldig godt. ivrig på alt av mat og spiste fint med skje med en gang.. MEN, etter at jeg introduserte fast føde vil han ikke ha særlig pupp lenger, kan hende han kan ta en bitteliten slurk i ny og ne på dagtid, men stort sett vrir han seg bare unna og tuller med alt annet og det er bare blitt et mas, noe det aldri har vært før. Våkner som regel en gang på natta for pupp, da spiser han ok, men hender seg han begynner å tulle da også.. Har forsøkt flaske, han tar både flaske og erstatning greit, men er ikke særlig interessert i det heller etter at han begynte med grøt. Ser ut som om denna karen er melkelei rett og slett, og puppene blir tommere for hver dag som går nå, ettersom han suger mindre. Synes det er litt trist, skulle ønske han koste seg like mye med ammingen som meg, men må nok innse at han ikke gjør det. Litt uvant, i og med at storebroren hans hang i puppen neste hele første året, og foretrakk puppen foran alt annet frem til han var 7-8 mnd. Men ingen barn er vel like det har ikke vært noe problem med ammingen før. Er litt lei avå hele tiden brette opp genseren for å tilby pupp uten at han vil ha... tenker at om jeg tilbyr flaske så er det mindre stress for begge to egentlig. eller er det egoistisk tenkt? Gode råd og erfaringer mottas med takk!
lillenims Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Klart du kan slutte å amme om du ikke vil mer. Men det er veldig vanlig at unger har en fase i 4-5-6-mnd-alderen der alt annet enn puppen er spennende, og de virker totalt uinteresserte. Det betyr ikke egentlig at de er klare for avvenning. Et tips som ofte funker er å amme der det er mørkt og kjedelig, typisk på et soverom eller liknende med så lite annet å se på som mulig. Av med lys og halskjeder og kule øredobber. Du MÅ ikke prøve hele tida. Prøv på tider og steder der det fungerer bra/greit, feks om natta, og prøv å gjenskape det som fungerer på andre tidspunkter også, dvs mørkt&kjipt rom. Det er også helt naturlig at babyene spiser mindre fra puppen når de får fast føde. Vanligvis spiser de så mye fast føde at det påvirker melkemengden først et par-tre måneder senere, men om han spiser flere grøtmåltider om dagen nå så er det jo klart at det påvirker melkeinntaket akkurat som det ville gjort når han var 8 mnd. Derfor trenger du ikke være redd for at amminga er over selv om han ammer sjeldnere og kortere. Gi han det han vil ha, så vil du nok også oppleve at interessen øker igjen senre, og også om du ammer kun et par ganger om dagen kan du fortsette med det LENGE. Jeg har ammet morgen&kveld siden jenta mi var ca 10 mnd, nå er hun 15 mnd, og det virker som vi begge er fornøyd med det. Det blir jo ikke tomt om du kun ammer to ganger om dagen, men du vil helt naturlig produsere mindre melk når etterspørselen går ned. Jeg ville dog ikke gitt MME på flaske dersom du ønsker å fortsette amminga. La i utgangspunktet puppen være det han får, særlig når han heller ikke er så interessert i flaska. Da vil du iallfall stimulere produksjonen maksimalt. Han kan gjerne tilbys vann når det er varmt og til måltider (gjerne fra kopp, så lærer han det med en gang, men ellers ville jeg bare tilbudt pupp. Om det går mer enn et døgn uten melk så kan du vurdere om han bør få flaske (eller kopp!) med MME eller pumpemelk, for NOE melk bør han nok ha, men samtidig er det jo MME i grøt også - sånn cirka like mye som dersom du lagde en flaske melk med samme vannmengde. Jeg er ammehjelper via ammehjelpen.no, men skal på ferie fra i morgen. Dersom du lurer på mer så kan du ta kontakt med en ammehjelper via ammehjelpen.no - eller være litt tålmodig, jeg kommer nok innom i ferien også
kokosyklus Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 Egoistisk er det iallefall ikke. Jeg fullammet og en baby på 5 mnd og det er helt vanvittig utmattende. Hun spiste hhver halvannen time. Jeg startet med grøt og det hjalp veldig. Sluttet å amme da hun var 8 mnd, men burde helt klart stoppet tidligere, så jeg kunne brukt litt tid på å kose meg med henne. All ammingen gjorde at jeg begybte å hate alt sammen. Denne gangen ammet jeg i ca fire dager.... ammer litt fortsatt, en uke etter fødselen. Ikke snakk om dårlig samvittighet, men sørg for at dere trives og koser dere. Hvis det er første barnet ditt kan jeg love deg at du aldri får den tosomheten med nummer to, så sørg for at tiden deres blir så positiv som mulig- med eller uten pupp. DET gjør mye mer for samvittigheten i ettertid, enn om du gir flaske nå. Jeg slet med utrolig mye dårlig samvittighet etter permisjonstiden og tok til slutt datteren min ut av barnehagen ett år ekstra- fra hun var 1,5 til 2,5 fordi permisjonen gikk til helvete- mye på grunn av alt ammehatet. Jeg har tilfeldigvis - ved et feiltak- filmet fra webkameraet mitt på pc- en ammeøkt med henne og jeg skal love deg at det ikke var mye kjærlighet jeg ga henne under det måltidet. Jeg så på henne da hun gapet til brystet ogs så kan man bare se at jeg sitter og skriver på pc med en hånd uten å se på henne i det hele tatt. Det gjør vondt hver gang jeg ser det klippet. Vi kunne hatt det så mye bedre uten "hjelp" fra helsesøster:) Dette ble rotete, men jeg har sååå liten tid før minsten våkner og storesøster kommer hjem:) Lykke til!
Mamma til tre :o) Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2011 tusen takk for utfyllende svar, begge to. Vi får nok bare ta tiden til hjelp, å finne ut av hva som fungerer best for alle. Jeg har 2 barn til, som gjør at det ikke er så enkelt å "rømme" unna ved amming slik at lillegutt får ro til å amme. Men, tar rådene og skal gi det et forsøk
lillenims Skrevet 23. juni 2011 #5 Skrevet 23. juni 2011 Hvis de to andre er gamle nok til å være "tilsnakkende" så kan du jo forsøke med klistremerker eller noe annet som belønning dersom de lar deg være i fred på soverommet en stund hver dag i en uke (og ikke får hverandre til å skrike). Det er ikke sikkert du trenger bruke så mange dager på dette, tipper du kan komme langt på ei uke. Den urolige perioden varer ikke evig, men det kan være smart å lære seg knepene for å fikse den best mulig lell. Det kan også hende det hjelper med et sjal eller liknende over gutten, sånn som bluferidge amerikanere bruker for å unngå å vise bar hud. En sarong, tynt sjal eller noe burde funke bra. Dersom du har slynge/bæretøy av noe slag så kan du også prøve å amme i det, se http://www.ammehjelpen.no/video for filmer som viser hvordan. Lykke til
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 Jeg trodde jeg måtte gi opp ammingen av tilsvarende grunner da gutten min var 9-10 mnd, men snakket med en amme-hjelper som støttet meg i å fortsette med puppen selv om han virket uinteressert. Jeg la ham til brystet til "faste" tide, og sørget for å ha utdrivingen godt i gang sånn at han slapp å "starte opp" puppen selv. Når det rant greit, la jeg ham til og håpet det beste. Ammet han, var jeg i himmelen, og ble det bare tull avsluttet jeg fort og fant fram pumpa i stedet. Pumpa en del i nesten 14 dager (ja, jeg vet det er pes, men verd det hvis du ikke er klar for å avslutte amingen enda), og så gikk det seg etter hvert til. Nå blir han 1 år neste uke, pupper to ganger for dagen (+ evt. natta hvis han våkner da - noe han skjelden gjør) og satser på å fortsette sånn over sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå