Gå til innhold

Hvor er logikken? NAV..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter mye frem og tilbake med nav nå så har jeg funnet ut at jeg ikke kommer til å få så mye foreldrepenger som jeg trodde. Jeg går på aap og har jobbet deltid et år nå. Vikariatet mitt avsluttes måneden før jeg går ut i permisjon. De på nav har hele tiden sagt at jeg får foreldrepenger regnet ut av både det jeg får av aap-penger og det jeg har jobbet. Men nå viser det seg at fordi jeg ikke er i jobb akkurat den måneden som jeg går ut i permisjon så kommer jeg kun til å få aap.

 

Med andre ord: Alt jeg har jobbet og tjent opp dette året betyr null og niks hvis jeg ikke er i jobb akkurat den måneden jeg går ut i permisjon..jeg kunne like gjerne ikke jobbet hele året og bare hatt jobb den måneden jeg går ut permisjon og da fått mye mer foreldrepenger enn jeg nå kommer til å sitte igjen med.

 

Hvor er logikken i dette?

 

Det blir vanskelig for meg å få meg en sommerjobb/korttidsstilling på så kort tid nå, pluss at formen min ikke er den beste nå da jeg er ganske langt på vei. Føles veldig frustrerende at en eneste måned skal ødelegge for meg. Jeg kommer da til å sitte igjen med 4000 mindre i måneden hele permisjonen noe som betyr en god del for meg som ikke har så mye fra før.

 

Vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, bare lufte frustrasjonen litt kanskje, eller høre om noen har råd å komme med, men det eneste jeg kan gjøre nå er jo å få meg jobb for den ene måneden.

 

Sukk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm men hvordan kan jeg gjøre det? Da må jeg vel bli sykemeldt og det er vel ikke bare bare, dessuten "mister" jeg jo en måned med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres rart ut... De skal jo regne på det som lønner seg for deg.

6 av de 10 siste mnd sier de jo. Det betyr jo at du kan latt være å jobbe i 3-4 mnd før permisjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det trodde jeg også, men det gjelder visst ikke når man går på aap. Hadde jeg gått på dagpenger så hadde det vært slik med 6 av 10 mnd. Tydeligvis mye rare regler som jeg ikke visste om før i dag. Det jeg fikk beskjed om var at slik situasjonen er for meg den dagen jeg går ut i permisjon er det som det blir regnet foreldrepenger av. :/

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvorfor er reglene slik da? Hvorfor er det forskjell på aap og dagpenger i forhold til den 6 av 10 måneder regelen tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sykemelder deg en mnd før. Du mister da ikke en mnd med barnet, hvor har du det fra? Jeg var sykemeldt halve svangerskapet fra ledighetstrygd jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis jeg tar ut permisjon en måned før så tenkte jeg at dette "spiste" av den vanlige permisjonen min? Og hvis det ikke gjør det så kalles det vel ikke permisjon men sykemeldt tid og dermed går jeg jo uansett ikke ut i permisjonen når jeg har lønn.

 

Men som jeg nevnte så er jeg jo ikke syk nok til å bli 100% sykemeldt, er vel ikke bare bare å bli sykemeldt?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 15:50. Hva er det for slags råd? Da bare sykemelder du deg???

Det er en ting som er ganske vesentlig for å bli sykemeldt, og det er at man er syk.

Og det er ikke en selv som sykemelder, men legen.

Dessuten er det en stor forskjell på ledighetstrygd og aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis systemet skal være slik at det ikke skal lønne seg for deg å jobbe nå som du skal ut i permisjon, ville jeg gått til legen og fått en sykmelding når det nærmet seg slutten på avtaletiden du har på jobb. Det er ikke så vanskelig å få en sykmelding, og kanskje klarer du ikke å jobbe så sent i svangerskapet uansett. Jeg mener det, uansett hvor umoralsk det høres ut, så ville jeg jugd på meg mere smerter el.l, i forbindelse med graviditeten for å få de ekstra pengene i permisjonen. Enten får du utnytte systemet og få de pengene du har jobbet for, eller så utnytter systemet deg, og arbeidet og skatten du har betalt får du ikke noen goder for.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende holdning, og regner med at du er klar over at å lure til seg sykepenger i det lange løp vil gå utover de som virkelig trenger det?

Når det er sagt så kommer det nye regler fra 1. aug som gjør at de som deltidsstillinger og aap ikke har rett på sykepenger i delen de mottar lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede mistet retten på sykepenger av stillingen min, får bare vanlig aap de dagene jeg er syk.

 

Men jeg kommer neppe til å fake at jeg er syk, selv om jeg nesten kan skjønne at folk gjør det når det er tilfeller som min egen, føles veldig urettferdig. Får vel heller bruke energien på å prøve å få tak i en sommerjobb snarest! Ringe rundt til bemanningsbyråer og slikt kanskje.

 

Skulle bare ønske jeg hadde visst om dette litt før, men neida, de på nav har sagt noe annet til meg tidligere enn det jeg fikk vite i dag så nå er det jo veldig kort tid på å få seg noe ny jobb. :/

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter permisjonen 1 mnd før, lik at du er i jobb siste mnd. Ja du mister 1 mnd med babyen, men får du 4000 kr mer hver mnd å vil det lønne seg å heller ta ulønnet permisjon siste måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man velge når man vil ha permisjonen? Trodde man bare kunne ta den fra tre uker før termin? Hvordan gjør man det i såfall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste nå at man kan ta permisjon opptil tre måneder før termin, men da har jeg et spørsmål til hvis det er noen her som har peiling, må man være ansatt når man går ut i permisjon? La oss si at jeg har kontrakt ut 30. juni f.eks, kan jeg da ta permisjon fra juli fordi lønna for det jeg jobbet i juni kommer jo ikke før på juli måned, så da er det vel det jeg tjener i juli som blir grunnlaget for beregning av foreldrepenger? (og når i juli måtte jeg i såfall ha tatt permisjon?)

 

Eller er det sånn at man må VÆRE I et arbeidsforhold når permisjonen starter for å få beregnet foreldrepenger av det, og kunne jeg da ha gått ut i permisjon f.eks 29. juni?

 

Hm, tenketenke for å få dette til å gå opp! Det er jo sant som du over her sa at det ville lønt seg å ta permisjon en mnd for tidlig og heller ta en måned ulønnet på slutten evt.

 

Kan jo ringe nav og spørre om dette da, men er redd for å bli "lurt" igjen med at folk svarer forskjellig :S Vanskelig å finne ut av reglene på egenhånd synes jeg.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...