Gå til innhold

NAV- damen eller andre med peiling på dette tungrodde systemet!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var en tur på NAV igår siden jeg hadde fått vedtak på foreldrepenger hvor alt var surr. Siden nav konsekvent hadde brukt 2011 istedet for 2012 så ble det mye feil, samt at jeg hadde regnet noen dager feil på maksdato.

 

Det jeg stusset mest på var lønna. Jeg har hatt 20 % ulønnet permisjon med lillemor det siste året, altså jobbet 80 %. Denne permisjonen går nå ut den 01.07. Jeg går ut i ny svangerskapspermisjon den 01.09.2011.

Jeg er for tiden på svangerskapspenger grunnet risikofylt jobb, men ihht hva jeg kan lese på nav sine sider skal jeg gå opp til 100% lønn fra den dato som var avtalt med arbeidsgiver. (jobber til vanlig 100%)

 

Vel fremme på nav blir faktisk de ansatte uenige om hva som her er riktig. Den ene mener at jeg skal kun ha den nåværende lønnen min i hele permisjonen (altså 80% slik som det siste året, jeg har søkt om full dekning). Om jeg skulle ha full stilling slik som avtalt måtte jeg jobbe fullt frem til permisjon.

Den andre mente at jeg skulle ha 100% siden dette var avtalt på forhånd, før jeg ble gravid igjen og svangerskapspenger regnes som arbeid slik at jeg skal ha evt lønnsøkninger ol.Samt at det er innenfor 4 uker før ny perm.

Den tredje parten mente at jeg da måtte være sykmeldt for å få lønnsøkninger og gå opp til den vanlige stillingsprosenten min som avtalt og få dette utbetalt i permisjonen.

 

Herregud for et styyyr! Jeg sa bare at "er det rart man blir forvirret når dere som jobber her ikke kan bli enige engang!"

 

Hvem har rett???? For meg spiller det ingen stor rolle, men er jo kjekt å vite hva jeg skal forholde meg til ifht økonomien det neste året. Arbeidsgiver betaler lønnen min i permisjonstiden og nå er jeg jo litt redd for å få for mye slik at jeg må betale noe tilbake. Arbeidsgiver har nemlig levert inn lønnsopplysninger til NAV, men disse opplysningene tok ikke NAV hensyn til. Vedtak ble gjort basert på svangerskapspengene jeg nå mottar.....hjelpes, jeg trodde jeg visste en del om offentlig forvaltning, men dette tar kaka!!

 

Takk for evt oppklaring:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du nå går på svangerskapspenger og går rett over på foreldrepenger uten at jobber imellom så får du samme grunnlag på foreldrepengene som du nå har på svangerskapspenger.

Dette fordi det blir en sammenhengende periode og i sammenhengende perioder endres aldri beløpet underveis.

Det har ingenting å si at du skulle jobbet 100% dersom du i praksis ikke har jobbet det.

Din arbeidsgiver skulle likevel sende inn inntektsopplysningene fordi du skal over på en ny ytelse. Dette bla.a fordi nav må vite om det skal utbetales refusjon eller ikke ved foreldrepengene. Noen arbeidsgiver utbetaler vanlig lønn og mottar refusjon på noen ytelser, men ikke alle. F. eks er det endel arbeidsgivere som utbetaler vanlig lønn på sykepenger og svangerskapspenger, men ikke foreldrepenger.

Et nytt skjema er rett og slett for å unngå feilutbetalingssaker.

Du burde ta kontakt med din arbeidsgiver og informere om at du kun få 80% lønn slik at de ikke utbetaler deg 100% og får 80% igjen av nav.

 

Og når det gjelder at saksbehandlere er uenige så er vel ikke det så sjokkerende. Lovverket er uhyre komplekst og vanskelig, og ikke alt står i klarttekst hverken i lov eller retningslinjer. Det er en grunn til at saksbehandlerne bruker endel av tiden sin på å diskutere vanskelige saker.

Forøvrig så er akkurat dette med sammenhengende periode og at grunnlaget ikke endres, noe som de fleste saksbehandlere på korttidsytelsens (sykepenger, svangerskapspenger og foreldrepenger) burde kjenne til.

Dette kommer klart frem i retningslinjene til § 14-7. Der står det til og med et konkret eksempel tilsvarende den situasjonen du er i nå.

 

Nav-dama

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:-) Var det jeg var redd for ja. Arbeidsgiver betaler alle ytelser som lønn, også foreldrepenger. Da må jeg få sagt ifra at jeg ikke får full sats slik de sannsynligvis går utifra, kjedelig å miste feriepengene til neste år f.eks.

 

Måtte jo le litt der de kranglet åpenlyst foran meg, tror jeg ville tatt det på bakrommet om jeg var dem:-)

 

Men igjen, takk for svar!!!!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...