Gå til innhold

Snart gir jeg opp stesønnen min :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bare for å rydde opp i overskriften: jeg har en fantastisk stesønn (han er 10 år), som jeg er kjempe glad i og ønsker det aller beste for. MEN når det kommer til lekser, gir jeg helt opp.

 

Han bor fast hos pappaen sin og meg. Gutten har problemer med AD/HD og sliter en del med lese- og skrivevansker. Noe som gjør lekser veldig tungt og vanskelig for han. I forhold til årstrinnet han er på skolen, har han bøker og lekser fra et trinn mindre, samt ekstrahjelp på skolen.

 

Pappaen til gutten prøver så godt han kan, men gutten gir veldig ofte opp og blir veldig lei seg og sint - nettopp pga at det blir for vanskelig for ham. Frustrasjonen hans blir så stor og han føler han er "dum", noe som stort sett ender opp med at han nekter å gjøre ferdig leksene sine. Dersom han skal lese en tekst, glemmer han teksten like etter han har lest den. Så da kommer han ingen vei når han skal svare på spm. ang. den teksten i oppg.

 

Jeg synes dette er kjempe frustrerende for stesønnen min sin del. Har dere noe gode råd å komme med? Finnes det evt. noe metoder man kan bruke, som kan fenge barnet i å gjøre leksene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å snakke med skolen ang lekser? Se om lekser trengs i hele tatt? For skaper lekser så store frustrasjoner for hele familien, så kan det være at en bør vurdere å kutte dem ut.

 

ELLER at dere ber om hjelp fra f eks barnevernet ang leksehjelp til gutten. Dette har vi hatt selv.

 

Jeg vet godt hva du snakker om, og dere kan risikere at dette går ut over skoletiden også. Aversjon mot alt som heter skolearbeid kan oppstå, om hver dag fører til slit hjemme.

 

En kan ikke gi opp barn, men en kan tenke utenfor boksen på alle måter for å finne metoder som gjør at gutten ikke blir totalt skolelei lenge før tiden.

 

Har gutten datamaskin med Lyngdis retteprogram tilrettelagt for hans eksakte problemer? Dette trengs, og dess tidligere jo bedre. OG retteprogrammet må tilpasses helt eksakt, noe skole/PPT kan hjelpe til med. Dere må kjøpe Laptopen, men retteprogrammet er gratis for de med dysleksi.

 

Hva sier PPT(og evt BUP)?

 

Gutten har handikap, noe dere bare må innse, og da trengs det så mye tilrettelegging at gutten faktisk fungerer og makter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sympati med dere . Dette er fryktelig slitsomt for alle foreldre med barn som har lese og skrivevansker. Med eller uten ADHD.

Jeg har selv 3 barn med dysleksi og min man har 2 barn med andre lese og skrivevansker.

Står nå på vent til utredning for ADHD for min yngste og den eldste har det nok også, men der er ikke papira komt så langt ennå

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...