Gå til innhold

Hvordan responderer dere når ettåringen gjør noen h-n ikke har lov til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og funker det? f eks når de leker med ledninger eller tar andres ting eller forsøker å velte bestemors nips? Jeg pleier å si bestemt nei, ikke lov! Og fjerne/avlede barnet, litt avhengig av situasjonen. Virker ikke helt som det har den helt store effekten enda. Ting blir bare enda mere spennende ofte. Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ettåring er såpass liten at de ikke forstår så mye av konsekvenser. Da er det greit å si nei og evt avlede eller flytte barnet vekk fra situasjonen. Det har fungert greit hos oss, men jeg husker det var veldig slitsomt akkurat rundt ett års alder da alt skulle klås på og jeg følte jeg gikk rundt og sa nei, nei, nei hele dagen. Det er nok bare en periode man må gjennom, der nysgjerrigheten deres overgår forståelsen. Prøv å være konsekvent så vil det betale seg senere når de blir litt eldre og forstår mer.

Nå er eldstemann 2½ og det han gjør får litt mer konsekvenser. Jeg sier nei først (gjerne med en forklaring på hvorfor han ikke får lov). Andre gangen advarer jeg ham om at hvis han kaster ballen/griser med maten/veier med stangen eller hva det måtte være så tar jeg vekk ballen/maten/stangen osv. Gjør han det en tredje gang tar jeg fra ham det. Da blir det gjerne skriking en stund, men han gjør ikke det igjen med det første.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Nå er jo min like gammel som din og det er min første, så jeg har ikke mange erfaringer å komme med, men det eneste jeg har merket er at det er veldig veldig viktig å være konsekvent! De er så mye smartere enn vi tror..

I stua er det to ting gutten vår bare må klå på. Det er peisen og det er sterioanlegget/dekoder/dvdspiller. Vi har vært veldig konsekvente når det gjelder peisen, vi sier "nei" og da slipper han, men det betyr ikke at han ikke prøver seg igjen altså. Hvis jeg ikke er i samme rom så tar han gjerne en tur innom peisen igjen og når han ser meg, så stikker han av og later liksom som ingenting! :-) Men vi har ikke vært like konsekvente når han har lekt rundt tv-bordet og der hører han ikke på oss når vi sier "nei". Det som har hjulpet er å ha en leke han liker med lyd. Da har jeg rett og slett bare trykka på lyden og lagt leka fra meg, så krabber han nysgjerrig bort til leka.. Eller så løfter jeg han opp og plasserer han foran noe annet, f.eks. lekekassa. Og ja.. Det hender jeg må gjøre dette flere ganger på rad..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...