Gå til innhold

Nå er jeg så flau... Ettåringen min har lært noe fra meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er alenemor til en typisk ettåring. Hun er høyt og lavt og vil helst ikke være i ro ett sekund. I tillegg har hun hatt veldig løs mage i nesten to uker og flere enn 5 tømminger per dag. Før helga var jeg veldig stresset siden leiligheta skal selges og jeg måtte ordne til visning. Hadde heller ikke noen til å passe på jenta mi, og måtte dermed både rydde og styre og holde på med en ettåring med diare.

 

Vel, midt i stresset kom jeg til å rope/kjefte litt til jenta mi siden hun ikke hørte etter og ikke holdt seg unna visse "ulovlige" ting. Meget dårlig gjort av meg. Helt siden det har hun ropt og skreket til alle hun har sett. På bussen roper hun bare (kjefter). Og jeg angrer så mye på kjeftinga mi midt i stresset:-( Men er så sliten, aner ikke hvordan de neste dagene skal i det hele tatt gå. Gleder meg til juli måned, da drar vi til sommerplassen der alle mine barnepassere er (slektninger) så de kan ta seg litt av jenta mi noen timer om dagen. For om jeg skal kjefte når jeg blir stressa, ja da er det like så greit at noen passer på jenta mi når jeg stresser.

 

Og hun skal begynne i barnehage i august, er redd hun kommer til å rope og skrike der også- og i verste fall at barnevernet blir innkoblet. Det er ingenting annet som tilsier at jeg er en dårlig mor, men kunne godt tenkt meg litt barnefri ihvertfall noen timer i uka. Barnets far har ingen interesse av å møte barnet engang, så det er også uaktuelt..

 

Noen tips til hvordan jeg skal få en 13 måneder gammel jente til å slutte å rope og skrike? Føles litt feil å si at hun ikke får lov å gjøre det siden det var jeg som "lærte" henne det, selvfølgelig ikke med vilje da... Har ihvertfall ikke ropt eler kjeftet på henne siden den helga, og skal ihvertfall ikke kjefte mer på henne. Barn er hjemmets speil, og når jeg så at jenta mi gjorde det samme som meg fikk jeg en ordentlig oppvekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler på at bv blir kontakta bare fordi datteren din roper og kjefter...meeeen hvis noe i din omgangskrets er en dibber så ville jeg vært på vakt, for dibbere anmelder jo en til bv om ungen har på seg to ulike sokker om så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettåringer roper og skriker, slik er det bare.

Det er en del av dems måte å få fram hva de vil siden de ikke har språk enda.

 

Tror nok barnevernet har nok annet å gjøre enn om de skulle bry seg om en ettåring som er høyrøstet innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har det temmelig hektisk hjemme for tiden - det er slitsomt! Men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg over at du har lært jenta di å rope og kjefte. Hun er en liten apekatt og gjør som deg - det merket du jo. Men siden du tar deg i nakken og forandrer måten du kommuniserer med henne, så vil hun følge etter der også ;-)

 

Min erfaring er at barn er supersensitive for stress, så hun blir sikkert oppkavet selv også, når du gjør "rare" ting som hun ikke er vant til. Men det er en periode nå - når juli kommer så roer ting seg, som du sier. Barnet kommer ikke til å få varige mén, men du kommer til å være sliten fram til du får avlastning.

 

Og for jenta og utviklingen så er august kjempelenge til. Da er hun flere uker større og klokere, og klar for å lære mye nytt og sosialt samspill.

 

Husk å kose! Hvis hun har ro i skrotten til det da-... det hadde ikke gutten min på den tiden, men det har bedret seg ;-) Og latter er en vidundermedisin her. Få knøttet til å le godt. Tull og kil og jag. Det hjelper på mye :-)

 

Lykke til med salg av leilighet - snart er det over! Og kanskje du skal prøve å finne noen som kan hjelpe deg å passe jenta litt etterhvert? I barnehagen er det sikkert sjanse til å bli kjent med litt foreldre og andre barn i nabolaget sånn litt på sikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

 

Jo,vi skal altså flytte til en by der jeg har venner og familie nærmere. Der vet jeg at det blir enklere så lenge de orker å passe jenta mi av og til- og det burde da gå:-)

 

Hver gang hun roper til meg og andre får jeg bekreftelse på at det jeg gjorde var galt og at jeg må skjerpe meg.. Huff.. Hun er jo som en svamp i disse tider!

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, sånn gjorde min jente også når hun var ett år. Hun kjeftet og smelte, på alt og alle. Hun gjør det forsåvidt forsatt, men nå kun når det faktisk er noe å kjefte for. Jeg syns det er morsomt da, når hun setter armene i siden og sier fyyyyyyy pusen, isse låååv!!

Hun gjorde det også selvom jeg aldri hadde kjeftet på henne før.

 

Men det er også utrolig morsomt for de små å herme, så det er nå du bør være forsiktig med hvilke ord du sier ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...