tnd Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 hei nå har jeg endel spm her altså... velling: hva er det egentlig? har forstått at det er tyntflytende grøt?! men hvor kan man få tak i det??når jeg ser i barnemathylla, finner jeg kun fullkornsvelling fra nestle for barn til 15mnd,og det jeg har forstått er jo at de får det lenge før...så hva slags pakke skal jeg se etter??er det en slags mel som står i melhylla?? jeg har ammet nå i syv mnd og når han var 6mnd begynte vi med fast føde,men ikke velling siden han nektet flaske,men siden han bare biter meg til blods omdagen, har vi begynt mere med flaske og tenkte å prøve velling,hvis jeg finner det da sutter: til denne vellingen, hvor får man tak i de suttene,de fra avent 3mnd gir de for sakte flow for en på syv mnd....?har sjekket ut på nettet,men er jo ikke å finne noen steder... håper på snare svar sånn at jeg kan raide butikkene nok en gang;)
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Vi bruker vanlig grøt (uten smak). Bruker som regel 7 skjeer MME og 6 skjeer grøt. Ang sutter så har jeg laget et lite hakk selv, og det har fungert helt fint.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 23. juni 2011 #3 Skrevet 23. juni 2011 MAM sine sutter fra 4 mnd er for mme og velling. Noen kjøper välling i Sverige, noen blander omtrent 50-50 melk (mme) og grøt.
tnd Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 23. juni 2011 er det babygrøt du bruker? ikke sånn bjørn havregrøt og lignende?? jeg føler at jeg er tom som ett brød nå men jeg har ikke brukt mme pulver bare kjøpt ferdi,siden han har jo bare fått pupp, men blander du 7 skjeer mme pulver+det vannet som skal være der + 6skjeer grøt?ikke noe vann for grøt??
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 Her i Norge har vi pr definisjon ikke velling. I Sverige derimot er velling vanlig. Semper selger velling fra 6 mnd alder. Vet ikke om det er helt det samme, men noen mener at det ikke er det samme som grøt. Jeg kan vel si meg enig i og med at den svenske vellingen nok er laget for at den skal drikkes. Det er jo ikke grøten. Da tar vi det vi har i Norge, og det er grøt. Gjør som noen over her vi. Laget ekstra hull i sutten på flaska. 7 skjeer mme pulver og 6 skjeer grøtpulver (vi har brukt ris/havre fra Nestle eller hirse fra Holle som kjøpes i helsekost).
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Rettelse: Vi har pr definisjon ikke velling til så små )
tnd Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 23. juni 2011 er ikke det rart? med tanke på at vi er en velferdstat....
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 23. juni 2011 #9 Skrevet 23. juni 2011 Jo, det er rart, hehe... På en annen side så har vi et hav av grøtutvalg. Man skal ikke dra langt før man skjønner at det er ganske spesielt. Vi er nok litt hekta på den grøten i Norge. Helsesøster her nevnte det fordi mange innvandrere reagerer på at vi skal ha i babyene så mye grøt. De starter gjerne mer med middagslignende mat, og jeg må si at jeg skjønner at de stusser. Det er ingenting som sier at ikke annen sunn mat også kan introduseres tidlig. I mellomtiden så får vi finne løsninger som fungerer like godt på tross av dårlig utvalg:o)
tnd Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #10 Skrevet 23. juni 2011 helt enig...jeg skulle jo være så flink å lage all maten fra bunnen av,kjøpte kokebok og greier, men det så lettvint og enkelt med de ferdiglagede...men jeg synes alle skal få gjøre det som passer best for seg og sine.... jeg måtte ta en liten prøverunde å lage velling jeg,tror det ble bra,smakte godt jo=) men hvis han får det til kveldsmat,da trenger jeg ikke gi mere melk da?? sorry jeg må bare spørre alle disse spm altså,er jo så vant til å slenge fram puppen etter grøten og da spiser han til rett før han sovner.
Snuppeluppa med snuppe + spire Skrevet 23. juni 2011 #11 Skrevet 23. juni 2011 Ja det er vanlig babygrøt vi bruker Her går det i risgrøt og en grøt som heter Sinlac. Stemmer at vi bruker 7 skjeer MME og det vannet som skal være der (210 ml) pluss 6 skjeer grøt. Bruker å ha malt i også. Blir snadder for lillemor dette
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 23. juni 2011 #12 Skrevet 23. juni 2011 Jeg har tilfeldigvis en pakke Semper "Mild havrevälling 6 mån" hjemme. Bestilt fra bestemor i Sverige og ikke påbegynt enda. He står at den innholder: Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, palm/raps/solrosolja, siktet havremel, havremel, maltodextrin, hvetestivelse, mineralemner (jern, kalcium, zink, jod), emulgeringsmedel, vitaminer (A,D, E,C, tiamin, niacinB, folsyraB, pantonensyra) Det er eksakt samme ingredienser som i pakken med "Mild havregröt fra 4 mån" også fra Semper. Men da er blandingsforholdet 4 ss til 1 dl vann. Vällingen blandes med 1 del pulver til 2 deler vann.
januarbaby + novemberspire Skrevet 23. juni 2011 #13 Skrevet 23. juni 2011 På helsekosten får du kjøpt holle pulver som kan brukes til velling. Står oppskrift på velling på esken. http://www.helseogkost.no/nettbutikk/matvarer/barnemat_oekologisk/holle_hirsegroet_glutenfri_fra_4_mnd
tnd Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #14 Skrevet 23. juni 2011 det får jeg prøve ut=)jeg var på rudo i ullevålsveien istad,der fant jeg de suttene for velling, så jenter i kveld ska det prøvas=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå