bokblomst Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Jeg har en jente på 5 mnd som ikke trives særlig godt på gulvet. Noen ganger går det greit, men kort tid etter jeg har lagt henne ned blir hun sint og begynner å hyle. Jeg prøver å underholde henne ved at hun kan se hva jeg driver med, men det hjelper ikke. Hvis jeg setter meg ned og leker med henne kan det gå, men hun er liksom på randen til å begynne å sutre hele tiden, hun koser seg ikke. For en måned siden begynte hun dessuten å rulle fra rygg til mage, og det hater hun! Hun klarer fremdeles ikke å strekke ut armene, og dersom jeg ikke snur henne med gang blir hun kjempesint og hele dagen (faktisk!) er ødelagt. Hvis jeg prøver å bare la henne ligge og sutre, ender det opp med at hun begynner å hylgråte, og da henger hun seg opp i gråten slik at hun ikke klarer å slutte. Noen ganger har hun til og med kapitulert ved å sovne, så mye misliker hun å ligge på gulvet! Dermed er jeg nødt til å ta henne opp. Men jeg kan jo ikke gå rundt og bære henne hele dagen... Hva skal jeg gjøre? Jeg blir helt gal, og jeg vil bare at hun skal trives på gulvet! Både for min og hennes egen del...
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Vet ikke om jeg har noe fasitsvar, men her i huset elsker både barn og mor den fantastiske lekegrinden. Kommer jo litt opp fra gulvet, da bunn er flyttet opp. Litt mykere og ligge på, trygt med gjerde rundt og alle leken innen rekkevidde:) På lekegrindens vegg har vi hengt opp en sånn uro som spiller musikk og går rundt og rundt. Veldig stas når denne blir slått på og fokus flyttes dit, bort fra og ligge alene. Nå er Mini her i huset faktisk veldig flink til og ligge alene for seg selv oppe der. Ikke så glad i og ligge rett på gulvet..... Han er 8 mnd. men var prematurfødt så han er 5 mnd korrigert. Holder på og knekke koden med og snu seg rundt om dagen......
Junifrue Skrevet 24. juni 2011 #3 Skrevet 24. juni 2011 Støtter lekegrind. Snuppa her er heller ikke noe glad i å ligge på gulvet, går mye bedre i lekegrinda. Liker bedre å ha henne oppi der jeg også, har bedre oversikten da enn når hun ligger på gulvet:)
mor til en stor og liten Skrevet 24. juni 2011 #4 Skrevet 24. juni 2011 Det er vanskelig å vite sikkert hvorfor men jeg tror den ene grunnen kan være fordi babyene har lyst til å være mobile og plutselig stopper det litt når de blir lagt ned. De vil jo plukke og spise på alt, og gjerne i sittende stilling. Men jeg tror den viktigste grunnen er at det er tungt, de utvikler jo muskler. Jeg synes det er på grensa til vondt å trene, ihvertfall ubehagelig. Og babyene har lite muskler og terskelen til ubehag er liten for dem. Jeg husker når storebror var liten at det skar inni hjertet mitt å legge ham ned, for jeg likte ikke at han gråt. Så jeg bar han en god del! Etterhvert når han klarte å sitte var det ikke gråt lengre. Men så når han skulle begynne å få rumpa opp for å krabbe kom sutringen igjen. Lillegutt på 5,5 mnd liker det ikke han heller, men jeg overhører mer gråt og sutring nå. Han må trene musklene. Han har også sovnet på teppet en gang. Jeg lar han sutre og når det går over i gråt tar jeg han opp innen 2-3 minutter.
Løvinna82 Skrevet 24. juni 2011 #5 Skrevet 24. juni 2011 regner med du hare noen leker som "henger over henne"? Kan jo hjelpe kanskje å heneg på noe nytt der? Da blir det kanskje litt mer intr, hvis hun syhnes de andre leken er uintressante og ferdig studert? Man behøver jo ikke å kjøpe nye, man kan jo lage noe eller henge opp noen små leker med eget tau som vanligvis ligger på gulvet. etc. Kan også hjelpe å være på gulvet sammen med henne, inntil hun er sterk nok til å slappe av der.
nappy Skrevet 24. juni 2011 #6 Skrevet 24. juni 2011 Begge guttene mine mislikte å ligge på gulvet, men de må jo ligge der litt likevel. Vi hadde en babygym med musikk (Mozart), det roet de en stund. Hvis jeg la meg ned på magen og tullet litt med de, kunne de ligge enda lenger. Noen ganger la jeg de på spisebordet med et håndkle rullet under brystet deres, da kunne jeg sitte og prate med de også likte de å komme seg opp i høyden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå