Gå til innhold

Skjønner ikke dette med pappa/mamma permisjon...


...♥...

Anbefalte innlegg

Vi har begge rett på permisjon med lønn. Jeg skal selvfølgelig ha 3 uker før og 6 uker etter fødsel, disse er jo forbeholdt meg. Men hvordan er det med resten? Når jeg tar ut 10 mnd med 100% lønn, er det da sånn at far "stjeler" av disse ukene når han skal ha permisjonen sin? Sånn at jeg i utgangspunktet kan risikere å måtte begynne å jobbe etter 8 mnd??

 

Vi tenkte at jeg skulle ha permisjon til september/oktober neste år (har termin i oktober) og at han kunne ta permisjonen sin etterpå (får ikke bh.hageplass før over nyttår), slik at han har fri til over nyttår, men tenker vi helt feil da? Må han ta ut permisjonen før det har gått 10 mnd??

 

Uff, skjønner virkelig ikke dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved 100% lønn har dere totalt 47 uker permisjon (om barnet fødes etter 1.juli) Av disse skal du ha 3 uker før termin og 6 uker etter fødsel - om du føder før termin mister du resterende av de 3 ukene.. Pappaen skal ha 12 uker og ja, de taes av de 47 ukene så du får totalt 35 uker permisjon og kan være hjemme i ca 7,5 mnd. Husk at du kan utvide permisjonen din med å ta ut 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen..

Dere vil m.a.o ikke klare å strekke permisjonen så langt som dere ønsker og må bruke ferie evt ulønnet permisjon for å få dette til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008/2009 hadde jeg permisjon med 100% lønn og da måtte jeg ut i arbeid da tulla var 8 mndr gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir man jo faktisk på en måte tvunget til å slutte å amme da... Jeg ammet til jenta var 10 mnd sist, men da fikk jeg være hjemme et helt år pga at pappan ikke hadde rett til permisjon. Hvis jeg skal begynne å jobbe etter 7,5 mnd må jeg jo gi opp ammingen. Makan til dårlig system..

Misforstå meg rett, jeg er for at far skal ha permisjon, men synes det blir trist når det blir tatt av mamman sin permisjon.. Menmen, sånn er det vel!

Takk for svar folkens:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Hvis mor tar ut 100% lønn i de ukene det gjelder SKAL det være hennes uker og ikke fars. Da får staten heller opparbeide et system som tillater far å opparbeide seg noen egne uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippo ღ

Enig!!

 

Har lurt litt på dette selv. Og det er jo synd at vi skal miste så mye tid med de små. Det er jo en god del uker far skal ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrepenger er et TILBUD fra staten om lønnet permisjon, man står helt fritt til å ta i mot dette tilbudet med de avgrensninger som følger med - eller ordne seg selv... Om dere vil ha lengre permisjon kan dere velge 80% dekning, og vil dere at pappaen ikke skal ta permisjon kan dere la være å takke ja til de ukene.. Jeg synes fedrekvoten er KJEMPEBRA og et fantastisk gode, det likestiller menn og kvinner på arbeidsmarkedet (om en stund blir det kanskje ikke sånn at kvinnene MÅ ta ut all fellespermisjon pga pappaen tjener så mye bedre - fordi menn og kvinner da er mer likestilt og "hvem som helst" kan bli borte i permisjon presses lønningene til kvinner opp) og ikke minst på hjemmebane.. Permisjonsordningen er laget for det store flertallet og for det store flertallet er det ikke noe problem å ta ut permisjon på den måten staten ønsker. For de som IKKE ønsker å ta ut permisjon på den måten står man fritt til å bruke ferie til å forlenge permisjonen, ta ut ulønnet permisjon, ta ut fedrekvoten gradert eller frem til barnet er 3 år - i det hele tatt - fantasien setter grensene... Husk at permisjonen er ikke for mor eller far - den er for barnet og barnet har godt av å tilbringe tid alene med BEGGE foreldrene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil, det blir IKKE tatt fra mammaen sin permisjon!! Du har 9 uker, han har 12 uker, og resten er til fri fordeling mellom mamma og pappa, det er ikke DIN permisjon.

 

Forøvrig skjønner jeg problemstillingen, mange har bare råd til 100% lønn i 10 mnd, og da må mammaen tilbake tidlig på jobb, og mange kan ikke kombinere jobbing med amming. Man må enten akseptere dette, eller finne en annen løsning, f.eks gradert uttak av permisjon og deltidsjobbing, ulønnet permisjon, eller ferie.

 

Vi hadde kun råd til 100% lønn forrige gang fordi bare en av oss jobbet, og jeg måtte da på jobb etter ca 8 mnd. Hadde lyst å fortsette amminga, men det gikk naturlig over pga jobbinga (ikke tid å pumpe på jobb, produksjonen gikk ned, og snuppa var generelt mer interessert i flaske og fast føde). Da jeg begynte å jobbe, tok min mann 1 år ulønnet permisjon med barnet fordi vi ikke fikk barnehageplass. Man gjør det man må. Denne permisjonen har vi begge fast jobb, det betyr at vi har råd å ta 80% lønn og får lengre permisjon, som vi strekker med uttak av ferie, og gradert uttak, sånn at vi kan vente litt med barnehagestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men permisjonen er jo ikke til fri fordeling mellom mor og far når babyen er avhengig av mor de første månedene. Da er mor nødt til å være hjemme og vi som da ønsker å amme så lenge vi kan, blir tvunget til å gi opp dette pga at vi ikke får lov til å være hjemme lengre.. Klart jeg kan være hjemme samtidig med far, men da får vi kun en inntekt og det har vi slett ikke råd til! Jeg har 19% fast stilling nie som innebærer 3.hver helg og jeg kan derfor ikke jobbe en uke mens pappan er hjemme for så å ha permisjon igjen, det er jo ikke sikkert jeg får jobb den uka en gang.

 

Jeg har mest lyst til å ta 80% med lengre permisjon, men det betyr at jeg får 11000 i mnd å leve av og det er mildt sagt for lite når man har et barn i barnehagen i tillegg...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er nå skrevet sånn at de ukene kan fordeles fritt mellom foreldrene slik de selv ønsker... ingen av foreldrene kan si at det er min permisjon..

 

Men mange kvinner mener at det er deres permisjon, og det burde det kanskje være, eller? Vi trenger i alle fall ofte litt mer enn 6 uker til å hente oss inn igjen. Her hadde jeg bekkenløsning i 2 år etter fødsel, og ungen hadde kolikk, så jeg var absolutt ikke frisk og uthvilt til jobbing etter kun 8 mnd, selv om jeg måtte det av hensyn til familiens økonomi.

 

Vi er utrolig priviligerte i Norge som har så lang permisjon som vi har, tenk 57 uker, mot f.eks 18 uker i 1977. (http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/1996/nou-1996-13/9/1/1.html?id=341070)

 

Min tante fikk 5 barn på 70-tallet, og måtte tilbake i sykepleier-jobb etter 5 uker. Aner ikke hvordan det gikk i hop, men amming ble det vel ikke så mye av, mer H-melk på flaske tenker jeg.

 

Det er forresten viktig at far også får et likestilt ansvar for barnet, og sånn sett er fedrekvoten viktig. Alt for mange hønemødre som ikke tør far ta ansvar, og må overstyre alt. Hadde det ikke vært for amminga, ville jeg ha gått for 50/50 fordeling! Og gjerne at han tok 50 % av svangerskapsplagene også! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også slik at man har krav på ammefri , hvorvidt den er betalt eller ikke kommer an på arbeidsgiver.

Her kan dere lese om dette http://ammehjelpen.no/artikkel/54/Ammefri

 

Jeg jobber i statlig bedrift og på min jobb får vi betalt fri for å amme, og de fleste kommer da en time senere på jobb og går en time før. Så at man må slutte å amme for å begynne på jobb igjen er vel noe overdrevet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...